توصیه های غذایی برای شب امتحان


تحقیقات و مطالعات جدید حاکی از آنست که چنانچه کودکی با رژیم غذایی نامناسب و ناکافی تغذیه شود، تأثیرات سویی بر قابلیت یادگیری کودک و تمرکز حواس و هوشیاری وی برجا می‌ماند. به خوبی روشن شده است که سو تغذیه «پروتیین – انرژی» اختلالی است که در اثر کمبود مواد مغذی گوناگون بوجود می‌آید و قادر به مخاطره انداختن سلامت مغزی و قدرت حافظه و یادگیری است. حتی کمبودهای تغذیه‌ای کوتاه مدت نظیر «حذف یک وعده غذایی» مثل صبحانه یا گرسنگی کوتاه مدت قادر به ایجاد افت تحصیلی است.

لقمه: بنابراین صبح‌ها با بیدار کردن به موقع کودکانتان فرصتی را فراهم آورید تا صبحانه کاملی را میل کنند. متأسفانه صبحانه که مهمترین وعده غذایی است در کشور ما بسیار سهل انگارانه ترک می‌شود و آزمایش‌ها نشانگر آنست که کودکانی که قبل از مدرسه به صرف صبحانه می‌پردازند، توان یادگیری و تمرکز در آنها به شکل چشمگیری افرایش نشان می‌دهد. از آنجایی که راهکارهای تغذیه‌ای به خوبی قادر به تأمین این مواد مغذی است بر آن شدیم تا علاوه بر ذکر مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی که قادر به ارتقا قدرت حافظه، یادگیری و توان مغزی هستند، به مواردی که سبب کاهش استرس و اضطراب در کودکان و نوجوانان و کلاً دانش‌آموزان در زمان امتحان می‌شود، بپردازیم. در زیر به مواد غذایی مناسب برای دانش‌آموزان خصوصاً در زمان امتحان می‌پردازیم.

تن ماهی - ماهی قزل‌آلا :

دانشمندان دریافته‌اند که کمبود شدید هگزانوییک اسید ( اسید چرب موجود در ماهی ) موجب بروز اختلالاتی در رفتار کودک می‌شود و در واقع نشانه‌هایی مانند عدم تمرکز فکری در کلاس درس، بی‌قراری، و ناآرامی کودک حین درس یا در اثنای مطالعه یک صفحه از نوعی ناهنجاری به نام پر جنب و جوشی توأم با عدم تمرکز فکری و بی‌حواسی حکایت دارند که در نهایت مانع پیشرفت تحصیلی می‌شوند. در این افراد طی آزمایش‌های انجام شده مشخص شده که میزان این اسید چرب بسیار پایین بوده و تجویز آن موجب برطرف شدن این اختلالات شده است، افزون بر این موجب آرامش کودک در مواقع پر تنش یاد شده می‌شود. بنابراین اگر کودک شما از دسته دانش‌آموزانی است که تخصص فراوان در تقلید صدای انواع حیوانات در حین درس دادن معلم دارد، بد نیست وعده‌های غذایی سرشار از این ماده غذایی را امتحان کنید. موارد اخیر یعنی انواع ماهی‌ها به خصوص تن، قزل‌آلا و ساردین با ارتقای عملکرد مغزی، هوشیاری و حافظه‌ای کودکان به قوی کردن عضلات چشم آنها نیز می‌پردازد. با توجه به استفاده طولانی مدت دانش‌آموزان از کامپیوتر و اینکه ساعات متمادی را در مقابل صفحه نمایش رایانه به بازیهای کامپیوتری می‌پردازند، این امر اهمیت مضاعف می‌یابد. بنابراین استفاده از انواع ماهی‌ها به عنوان وعده اصلی یا میان وعده تهیه شده از آنها بسیار سودمند است. ما تغذیه‌ای شامل ساندویج کوچکی از تن ماهی را برای مدرسه کودکان، بسیار توصیه می‌کنیم.

گوشت‌های قرمز - غذاهای دریایی :

اکثر مردم غذاها را بدون توجه به ارزش تغذیه‌ای آنها مصرف می‌کنند، بنابراین تأثیر گوشت قرمز به عنوان یک منبع عالی آهن و روی بر رفتارهای عصبی شایان ذکر است. طبق تحقیقی در ایالات متحده آمریکا توصیه شد که با استفاده روزانه ۲ تا ۳ سروینگ (۶۰ تا ۹۰ گرم) چیزی حدود ۲ تا ۳ قوطی کبریت در هر روز از گروه گوشت‌ها (گوشت - مرغ - ماهی - حبوبات و ...) به خصوص گوشت قرمز بدون چربی این نیاز را برطرف کنید. به خاطر آوردن و یادگیری دو عامل مؤثر بر ادراک و حافظه به شمار می‌آیند، بطور مسلم مواد مغذی جز بهترین عامل‌ها در بروز توانایی‌های ژنتیکی افراد در رابطه با حافظه، یادگیری و استفاده از توان مغزی هستند. بنابراین اگر شما در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که نسل در نسل شاگرد اول بوده‌اید و کودک شما قوانین ارثی و خانوادگی شما را مخدوش کرده و ناپلیونی قبول می‌شود، بد نیست منابع حاوی آهن (گوشت، خرما، کشمش و ...) و روی (غذاهای دریایی، سبزی‌ها و ...) را امتحان کنید، زیرا تحقیقی وجود دارد مبنی بر اینکه ۷۳ نفر بالغ با کمبود آهن متوسط، پس از مصرف ۸ هفته‌ای مکمل فروسولفات (حاوی آهن) بهبود قدرت حافظه و بالا رفتن توانایی در یادگیری لغات را نشان داده‌اند.

آجیل مغزدار - آناناس :

قبل از رواج پفک، چیپس و سایر تنقلات با ارزش غذایی پایین و مواد مضر گوناگون بیشتر تنقلات را آجیل و مغزهای گیاهی تشکیل می‌داد. از این رو سلامتی به شکل چشمگیری در بین کودکان وجود داشت. این مواد مغذی (بادام، نخودچی و کشمش، فندق، گردو و ...) سرشار از منیزیوم بوده و کمبود آن به عنوان یکی از علل ناتوانی یادگیری محسوب می‌شود
علاوه بر مواد یاد شده منیزیوم در سبزی‌های پربرگ و سبزرنگ، لوبیا، نخود، آجیل مغزدار، برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، دانه‌های روغنی و برخی میوه‌ها یافت می‌شود که از بهترین و مهمترین این میوه‌ها می‌توان به آناناس، سیب (بخصوص اگر با پوست میل شود) و خرما اشاره کرد. بنابراین گردو، بادام و پسته در حد معقول فراموش نشود(مصرف بیش از حد و افراطی در هر چیزی نه تنها سودی ندارد بلکه ضررهای بیشماری نیز به همراه خواهد داشت).

عسل :

عسل از دسته مواد غذایی است که به عنوان معجزه در اختیار بشر قرار گرفته است زیرا حاوی مواد مغذی بیشماری بوده و فواید آن در همه جا کارآمد است. تحقیقات حاکی از آنست که گلوکز و مواد قندی موجود در عسل باعث ایجاد موفقیت در انجام تست‌های حافظه به خصوص در زمینه به خاطر سپردن لغات شده است. از طرفی ویتامین D موجود در عسل اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم می‌کند و در نتیجه اعصاب کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. مشخص شده است که نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش استرس و اضطراب پیش از امتحان نیز بسیار کارآمد است، از اینجا می‌توان به حکمت آب میوه‌های کنکور پی برد!!

آبنبات‌ها و آدامس‌های حاوی نعناع بدون قند :

نعناع از دیرباز به عنوان ماده هوشیار کننده مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین اگر شما دانش‌آموزانی دارید که در شیفت بعد از ظهر به مدرسه می‌روند و بعد از صرف ناهار و درست در زمانی که خواب به طرز وحشتناکی تمرکز را ضایع می‌کند، مجبور به توجه به دقت در فراگیری دروس هستند، توصیه می‌شود استفاده از برگ‌های نعناع، آب نبات‌ها و آدامس‌های حاوی نعناع بعد از صرف ناهار را امتحان کنید.

در باره ماست:

ماست دارای مواد مغذی و چربی بوده که بسته به نوع شیر مصرفی میزان آن متفاوت است .
ماست منبع خوبی برای کلسیم و پروتیین است – یک لیوان ماست کمتر از ۸۰% نیاز روزانه بزرگ سالان به کلسیم را فراهم می کند ، ماست می تواند در بین وعده های غذایی روزانه و یا همراه غذا ها به جای چاشنی استفاده شود . مثلا به جای کره در سیب زمینی و به جای سس در سالاد از مخلوط ماست و آبلیمو و روغن زیتون استفاده شود . مصرف ماست کم چربی سبب کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری قلبی عروقی می گردد . بهتر است ماست بیش از دو هفته در یخچال نگه داری نشود.


نقل از :www.academist.ir

کد: 1108 تاریخ نشر: ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۲ خرداد بازدید: 5636 ساعت: 12:00 صبح
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 با فلفل و عسل از گرفتگی رگ هایتان جلوگیری کنید ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند
2 رهایی از «بوی پیازی دهان» با یک دهان‌شویه خانگی! ۱۳۹۵ جمعه ۱ بهمن
3 «شکلات» بهترین درمان برای سرفه‎های مزمن ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي
4 6 خوراکی سالم زمستانی برای سم زدایی بدن! ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ دي
5 عسل طبیعی از صنعتی را با کمترین هزینه تشخیص دهید ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ دي
6 9 غذایی که ممکن است تقلبی و فریب آمیز باشد ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر
7 سالاد پلومن؛ باکلاس و رژیمی ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ آبان
8 دلایل مضر بودن مصرف هم‌زمان خربزه و عسل ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۹ مهر
9 هشدار درباره عرضه عسل‌های تقلبی/قیمت عسل 45 تا 50 هزار تومان ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر
10 نان بروتچن عسلی؛ تغذیه سالم در کیف مدرسه بچه‌ها ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
11 بوی پاییز را با «تارت عسل و گردو» حس کنید ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 

  ویتامین ضروری برای سالمندان را بشناسید منابع گیاهی فاقد این ویتامین می باشند.

  خطر پاستیل برای دندان کودکان پایگاه خبری لقمه:استفاده از پاستیل علاوه بر عوارض...

  برگه‌ها؛ جایگزین خوب هله هوله‌ها میوه‌های خشک یا برگه‌ها همان میوه‌های تازه‌ای هستن...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

چرا همیشه به دنبال غذاهای خوش طعم هستیم؟ حتی اگر شما بعد از خوردن یک وعده غذایی احساس گرسنگی نکنید بازهم برای خوردن دسر آماده هستید.
غذاهایی برای کنترل فشار خون/ آیا جنس و چاقی تاثیر دارد؟ امروزه بیماری هایی را که به نام بیماری های متابولیک می شناسیم ارتباط نزدیکی به شیوه زندگی دارد که یکی از این بیماری ها فشارخون بالا است.
زعفران تقلبی را چطور تشخیص بدهیم؟ تقلب در مواد غذایی این روزها كاسبی پر‌در‌آمدی برای سودجویان شده است. متخلفان هم البته برای همین چند لقمه نان حرامی كه به‌دست می‌آورند، زحمت زیادی می‌كشند و آنقدر روش‌های جدید ابداع ‌كرده‌اند كه رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید شناسایی این تقلب‌ها نیازمند خلاقیت است.
از همین امروز این خوراکی‌ها را نخورید/تغییر الگوی مصرف چیست پایگاه خبری لقمه: برای سلامتی بدنمان بهتر است مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر را بشناسیم و بدنمان را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها قرار ندهیم.

حامیان