مواظب باشید كارد به شكمتان نخورد
خطرات همزمانی مصرف غذا و دارو


می‌دانستید همزمانی مصرف برخی داروها با برخی مواد غذایی ممكن است سبب كاهش اثر درمانی دارو یا حتی افزایش عوارض و خطرات آن شود.

لقمه: برای آن‌كه به بعضی از این تداخلات غذایی و دارویی پی ببرید، به چند مورد اشاره می‌كنیم تا اگر برای درمان بیماری خود مجبور به مصرف دارو هستید، با حساسیت و دقت بیشتری درمان خود را پی بگیرید:

1ـ كلسیم موجود در شیر و برخی محصولات لبنی، اثر آنتی‌بیوتیك‌های ضد عفونت (مثل تتراسایكلین) و آسپرین را كاهش می‌دهد.

2ـ ویتامین K موجود در كلم، اسفناج، آووكادو، كاهو و كلم بروكلی از اثر داروهای ضد انعقاد خون همچون وارفارین، می‌كاهد و احتمال تشكیل لخته را در خون افزایش می‌دهد. خوردن این سبزی‌ها همزمان با مصرف برخی تب‌برها و مسكن‌ها همچون استامینوفن هم اثر كاهنده بسیار دارد.

3 ـ اگر داروهای ضدافسردگی مصرف می‌كنید، هیچ‌گاه با فاصله كمتر از دو تا سه ساعت پنیر، سس سویا یا حتی ماءالشعیر نخورید. اغلب انواع پنیر با داروهای ضد افسردگی و آنتی‌بیوتیك‌هایی چون لینزولید (دارویی برای درمان عفونت‌های ریوی) ناسازگار بوده و افزایش شدید فشار خون را در پی دارد.

4 ـ‌ چای، قهوه، نوشیدنی‌های كولادار و كلا مواد غذایی كافئین‌دار را با مسكن‌های ضد دردی چون استامینوفن در فواصل زمانی كوتاه‌تر سه تا چهار ساعته نخورید. این همزمانی بخصوص در بیمارانی كه از داروهای ضد آسم مثل تئوفیلین استفاده می‌كنند، گاهی باعث بروز عوارضی چون لرزش، تعریق یا حتی آسیب‌هایی بر احشای درونی (به عنوان مثال: كبد) می‌شود.

5 ـ برخی میانسالان گاهی شیرین‌بیان می‌خورند. برخی جوانان بویژه آنها كه ورزش می‌كنند مكمل.

خوب است بدانید مصرف شیرین‌بیان با داروهای ادرارآور و نیز ضد فشار خون مناسب نیست، زیرا همزمانی مصرفش سبب كمبود پتاسیم و در نتیجه تغییر ریتم ضربان قلب می‌شود، مكمل‌ها را نیز نباید با هم مصرف كرد.

كوتاه آن‌كه اگر بخواهیم روشی مناسب برای جلوگیری از این تداخلات پیشنهاد دهیم، مطالعه دقیق و همیشگی راهنمای درون بسته داروها، بویژه سوال از پزشك یا داروساز را توصیه می‌كنیم.


نقل از :جام جم آنلاين

کد: 895 تاریخ نشر: ۱۳۹۱ شنبه ۲۶ فروردين بازدید: 5919 ساعت: 12:00 صبح
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست



نظرات


فهیده قمصری

متاسفانه ازخطرات تداخل دارویی وغذایی حتی دکتر معالج نیز خبر ندارد مادرم در بیمارستان خصوصی ایران مهر وبهمن بستری بود وبه همراه وارفارین اسفناج نیزدرلیست غذایی بوده وباعث لخته در خون گردید وخیلی از داروهای مُسکن وریوی که با لبنیات نباید مصرف می شد وبالاخره نادانی دکترریه باعث مرگش شد.خدا لعنتشان کنداصلا بیمار خود را بخصوص در بیمارستان بهمن (خصوصی) نبرید که مرگش حتمی است .

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 

  همه حقایق وحشتناک درباره چیپس! تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک بسته چیپس در روز ش...

  عوارض جرم گیری نکردن دندان ها را بدانید جرم­‌های تشکیل شده بر روی دندان به مرور باعث آزردگ...

  باورهای تغذیه‌ای/ آیا هسته‌ی سیب حاوی سیانور است؟ در این مطلب به بررسی این باورها و درست و غلط بودن ...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

حامیان