صرافی زاده: نادیده گرفتن لیبلینگ استاندارد برای جامعه تبعات زیادی دارد


یک استاد دانشگاه معتقد است:امروزه شاهد کوچک و ناخوانا شدن لیبل محصولات غذایی در فروشگاه ها و در مقابل بزرگ تر شدن نام خارجی و طراحی های زیبای محصولات هستیم که نتیجه ی آن کمتر دیده شدن ارزش غذایی و آگاهی پیدا نکردن مردم از آن چه می خورند می‌شود.

دکتر سارا صرافی زاده  متخصص تغذیه و رژیم درمانی و  عضو هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری لقمه،  با بیان اهمیت لیبل گذاری مواد غذایی در سنوات اخیر، اظهار داشت هدف از لیبلینگ (ازرش غدایی محصول) در صنایع غذایی باید افزایش سطح آگاهی مردم ، اطلاع رسانی درست به آنها و هم چنین سلامت‌گراتر شدن محصولات از جمله غنی کردن محصولات با کلسیم و ویتامین د یا افزودن پروبیوتیک ها باشد.

 

وی عنوان کرد: اطلاع رسانی در مورد نوع و مقدار ترکیبات محصول در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مثل دیابت، فشار خون ،چربی خون و فنیل کتونوری و...میباشند اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا این گونه افراد ملزم به استفاده از محصولات غذایی خاص توصیه شده توسط رژیم درمانگرشان می باشند.

دکتر صرافی زاده افزود: امروزه شاهد کوچک و ناخوانا شدن لیبل محصولات غذایی در فروشگاه ها و در مقابل بزرگ تر شدن نام خارجی و طراحی های زیبای محصولات هستیم که نتیجه ی آن کمتر دیده شدن ارزش غذایی و آگاهی پیدا نکردن مردم از آن چه می خورند می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: در صورت ادامه ی این روند وزارت بهداشت نیز به اهداف و برنامه های خود در جهت کاهش شیوع بیماری هایی همچون جاقی و دیابت و.. نخواهد رسید  و مردم نیز در مسیر سلامت قرار نخواهند گرفت. این مساله باید توسط رسانه های مختلف مطرح گردد تا کارخانجات تولید کننده صنایع غذایی و مردم توجه بیشتری به لیبل محصولات داشته باشند.

 

وی با بیان این موضوع که لیبلینگ تا کنون در ایران نادیده گرفته شده است و هم چنین نا خوانا بودن لیبل ها و از طرفی هم اموزش ندادن به مردم باعث شده تا محصولات به طور رندوم انتخاب شوند توصیه کرد تا با توجه به اهمیت لیبلینگ، لیبل مواد غذایی در اندازه ای بزرگ تر و به زبان ساده و قابل فهم برای عموم در اختیار مردم قرار بگیرد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد که یکی از دلایل روی آوردن مردم به محصولات خارجی که در عین حال مغایر با اقتصاد ملی کشور است می تواند همین بحث لیبلینگ محصولات و عدم اطمینان مردم به آن باشد. بنابراین آگاهی دادن درست  از طریق لیبل به مردم و حل مشکل لیبلینگ با نظارت و بررسی کارخانجات میتواند باعث کاهش مصرف محصولات خارجی و تاثیر مثبت بر اقتصاد و خود کفایی کشور باشد.

مصاحبه کننده: مطهره حاتمی

شما هم می توانید در انتهای همین مطلب نظرتان را با دیگران در میان بگذارید.

 بازگشت به صفحه نخست

 

در تاریخ ۱۳۹۵ شنبه ۴ دي
کدخبر:10535منبع:اختصاصی پایگاه خبری لقمه- باز نشر این مطلب تنها با ذکر منبع و نام مولف مجاز است تاریخ انتشار:۱۳۹۵ چهارم ديلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-10535.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر