نگاهی متفاوت به غذا با بازخوانی سریال آشپزی
وقتی غذا، دراماتیک می شود!


پایگاه خبری لقمه: سریال آشپز باشی و فیلم های همچون ماهی ها عاشق می شوند و مهمان مامان، حرفه و كنش آشپزی را عمق بخشیده و اعتبار بیشتری داده و به مخاطب می آموزد كه غذا خوردن صرفا در جویدن و بلعیدن نیست و ظرافت ها و ظرفیت های هنری و زیبایی شناختی هم دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه ، همیشه این قصه و شخصیت ها نیستند كه به متن اصلی فیلم یا سریال تبدیل می شوند یا داستان را پیش می برند گاهی حواشی سوژه و پیرنگ های آن نیز كاركرد های دراماتیك پیدا كرده و به متن و مركزیت درام تبدیل می شوند .

 

یکی از نمونه های موفق و مصداق این سخن می تواند سریال آشپزباشی باشد که سالها پیش از تلویزیون پخش شد. درباره آشپزباشی و تركیب ملودرام و طنزی كه در آن مشهود است و اساسا قصه ای كه روایت می كند تحلیل و نقدهای زیادی می تواند داشت اما در این یاداشت فقط می خواهم به حاشیه هایی توجه كنم كه در این سریال تا سطح سوژه اصلی و به مثابه متن برجسته شده و سویه دراماتیك یافته است و آن هم خود «آشپزی» که به عنوان یك كنش، دلپذیر است .

 

علاوه بر داستانی كه در سریال روایت می شود و جذابیت های نهفته در آن و البته امتیازاتی كه سریال به لحاظ بازیگری و تصویربرداری دارد، آشپزخانه به عنوان لوكیشن اصلی و آشپزی به مثابه یك هنر است . نگاه هنرمندانه و ظریف محمد رضا هنرمند به این مهارت و حرفه، تصویر جذاب و زیباشناسانه‌ای از آشپزی به نمایش گذاشته است كه هم اشتهای مخاطب را باز می كند و هم نگاه او را به آشپزی و غذا خوردن ارتقاء می بخشد .

در واقع در اینجا آشپزی از یك وظیفه، شغل و امر روزمره به یك هنر و رفتار زیبایی شناسانه بدل می شود و تاثیر نگرش هنری بر یك كنش روزمره می توان در آن مشاهده كرد.

 

اكبر آقا سر آشپز (پرویز پرستویی) آنقدر با شوق و سلیقه و ظرافت دست به آشپزی می زند كه انسان علاوه بر اینكه بر سر شوق می آید میل به آشپزی نیز در او برانگیخته می شود. در یكی از قسمت هایی كه او برای منوچهر، ماهی طبخ می كند، آنقدر استادانه و هنرمندانه این كار را انجام می دهد كه حتی كسانی كه از ماهی خوششان نمی آید نیز، نظرشان در باره این غذا عوض می شود .

 

محمد رضا هنرمندان توانسته است به درستی از این مساله و فرایند آشپزی و خود آشپزخانه به عنوان لوكیشن اصلی در جهت ساختار و زبان دراماتیك قصه، استفاده كند و علاوه بر روایت آن، غذا و آ شپزی را به عنوان یك هنر به ما معرفی نماید. نمونه ای دیگر از این كار را در فیلم « ماهی ها عاشق می شوند» علی رفیعی دیده بودیم كه در آنجا نیز كارگردان انواع غذاها و عمل آشپزی را در قاب بندی زیبایی از دوربین به تصویر كشید كه شاید مخاطبان پیش از این به آن توجه نداشتند.

 

این دو فیلمساز ثابت كردند كه عناصر مختلف و متعددی در روایت سینمایی وجود دارند كه در كنار قصه و فیلمنامه و بازیگر و تكنیك های فنی، می تواند در جذابیت و زیبایی اثر نقش مهمی داشته باشند. نگارنده معتقد است سریال آشپز باشی و فیلم های همچون ماهی ها عاشق می شوند و مهمان مامان، حرفه و كنش آشپزی را عمق بخشیده و اعتبار بیشتری داده و به مخاطب می آموزد كه غذا خوردن صرفا در جویدن و بلعیدن نیست و ظرافت ها و ظرفیت های هنری و زیبایی شناختی هم دارد.

 
نویسنده: سید رضا صائمی

شما هم می توانید در انتهای همین مطلب نظرتان را با دیگران در میان بگذارید.

 بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت
کدخبر:11004منبع:اختصاصی پایگاه خبری لقمه- باز نشر این مطلب تنها با ذکر منبع و نام مولف مجاز است تاریخ انتشار:۱۳۹۶ سي و يکم ارديبهشتلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-11004.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر