مجری طرح های کسب و کار نوپای وزارت جهاد کشاورزی گفت: استارتاپ های فروش پلتفرمی باعث کوتاه شدن زنجیره و حذف واسطه های زائد می شوند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه، دکتر حمیدرضا مختاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح های کسب و کار نوپای این وزارتخانه درباره حمایت وزارت جهاد کشاورزی از استارتاپ های این حوزه گفت: استارتاپ های حوزه کشاورزی در طول زنجیره ارزش محصولات کشاورزی پراکنده هستند؛ زنجیره ارزش محصولات کشاورزی از پیش از کاشت یا تولید، پیش از مزرعه تا پس از ارسال برای مصرف ادامه دارد و در طول این زنجیره مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند دستمایه کار نوآورانی باشد که تیم های نوآور را در مدل کسب و کار خودشان ایجاد می کنند و به اینها استارتاپ می گوییم.
وی توضیح داد: یکی از مسائل این استارتاپ ها، فروش پلتفرمی است که یکی از مدل های کسب و کاری به حساب می آید و در انتهای زنجیره ارزش قرار می گیرد جایی که زنجیره ارزش با کاربر یا مصرف کننده نهایی تماس پیدا می کند. برای مثال شما می توانید از طریق سایت یا پلتفرم، به صورت مستقیم از خود کشاورز خرید کنید. روستای وامنان که همه اهالی آن -900 کشاورز_ در قالب یک تعاونی مشغول به تولید زعفران هستند، نمونه خوبی برای این موضوع است که واسطه های خرید، محصول را به نصف ارزش آن از مردم روستا خریداری می کردند؛ ما در این زمینه فرهنگسازی کردیم و در یکی از این پلتفرم ها که در واقع یک بازارگاه ها، یکی از غرفه ها را به روستای وامنان اختصاص دادیم و مردم می توانند زعفران، گلاب و عرق نعنایی که در این روستا تولید می شود، به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری کنند و بر این اساس، به طور متوسط 30 الی 40 درصد پول بیشتر به کشاورز تعلق می گیرد. اگر برای هر کشاورز در کشور، چنین اتفاقی بیفتد درآمد کشاورزان افزایش پیدا می کند.
مختاری در این گفتگو با رادیو اقتصاد تاکید کرد: آقای وزیر به درستی اشاره کرد که ما بین دو حد قرار گرفتیم؛ از یک طرف تولیدکننده نباید درآمدش کم شود تا برایش باصرفه باشد و بتواند کار کند و از طرف دیگر، مصرف کننده باید به صورت مقبولی محصول را خریداری کند. در این میان اگر واسطه های زائد وجود داشته باشند باید حذف شوند، اگرچه تاکید می کنم که واسطه های واجب مانند سردخانه داران بریا کار لازم هستند و حذف شدنی نیستند.
وی افزود: بنابراین این استارتاپی که پلتفرم را طراحی و راه اندازی کرده، سبب کوتاه شدن این زنجیره شده است که در نتیجه آن، پول بیشتری به تولیدکننده می رسد و مصرف کننده نیز با قیمت کمتری خرید می کند و راضی هستند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت های موجود در روستاها با وجود نیروی جوانی که سواد دیجیتال دارند، گفت: قشر جوان و باسوادی که با ظرفیت های دیجیتال آشنا هستند، می توانند در زمینه فروش به کمک تولیدکنندگان روستاها بیایند، باید تجهیز شوند؛ به همین دلیل برنامه داریم تا پایان امسال 50 روستا را از این طریق به پلتفرم متصل کنیم که انقلابی در این حوزه را شاهد خواهیم بود. البته از طرف دیگر، مانعی در زمینه محصولات تازهخور مانند میوه جات، سبزیجات و پروتئین که فسادپذیر هستند، وجود دارد که نمی توانیم این مسیر را برای آنها پیش بینی کنیم و به زنجیره سرد نیاز دارند.
وی در پاسخ به اینکه برای از بین بردن ناکارآمدی برخی استارتاپ های حوزه کشاورزی، چه تمهیداتی همچون اختصاص شناسه و کد پیش بینی شده است، گفت: با پدیده پیچیده ای روبرو هستیم و بحث ما نوآوری است که متخصصان نمی توانند نوآور باشند. در واقع با روش های معمول نمی توان مسائل موجود را حل کرد و اگر به نمونه های مشابه در دنیا هم نگاه کنیم، متوجه می شویم که آنها هم با روش های معمول به موفقیت نرسیدند. باید با استفاده از نوآوری های کاملا جدید به موفقیت در این حوزه دست پیدا کنیم؛ یکی از مسائل موجود درباره محصولات فسادپذیر است که موضوع پیچیده تر می شود چراکه این نوع محصولات اگر بخواهند در زنجیره معمولی وارد شوند فاسد خواهند شد. اما در شهر تهران در حال حاضر استارتاپ های کوچکی هستند که در فازهای ابتدایی کار و در حال توسعه خود هستند.
مختاری با اشاره به اینکه همه مردم خرید الکترونیکی انجام نمی دهند، بیان کرد: برای این منظور شهرداری ها باید همکاری کنند تا بتوانیم در میادین بتوانیم این نوع توزیع را شاهد باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی درصدد ایجاد باراندازهایی در تهران و دیگر شهرها است تا بتوانیم این تسهیلات را ایجاد کنیم که علاوه بر این استارتاپها، تولیدکنندگان و فروشندگان می توانند در این زمینه سهم خودشان را داشته باشند. ما اعتقاد داریم استارتاپ ها به دلیل نوآوری خاصی که دارند می توانند در میان مدت، موفق تر از بقیه باشند.
خبرنگار: آزاده فضلی
بازگشت به صفحه نخست