بهروز آقایی مطرح کرد:
تاکید بر جایگاه تثبیت شده‌ بندر چابهار در منطقه/ رشد قابل توجه ترانزیت و صادرات


پایگاه خبری لقمه: مدیر کل بنادر استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: مطمئنا کشورهایی که منافعی از قبیل زمان و هزینه کمتر ارسال کالا در بندر چابهار و از طریق جغرافیای ایران برایشان وجود دارد حتما با تحریم ها مقابله می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره توسعه بندر چابهار و افزایش تجارت ایران با شبه قاره و همچنین شبه قاره هند با آسیای میانه در این منطقه و تاثیرات اقتصادی آن، گفت: هفته گذشته 13 پروژه در بندر چابهار توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید که تعدادی از آنها پروژه های زیرساختی بودند. از جمله پروژه هایی که به بهره برداری رسید، پروژه ترمینال کانتینری یخچال بندر شهید بهشتی بود که امکان تبادل کالاهای یخچالی و فاسدشدنی از طریق این بندر را در فراهم می کند.


وی افزود: این ترمینال همه کمبودهایی که از قبل وجود داشته را پوشش می دهد، چه کالاهایی که از این بندر به سمت هند و جنوب شرق آسیا انتقال داده می شود یا اینکه از آن منطقه به مقصد افغانستان و کشورهای منطقه  CISارسال می شوند. ترمینال کانتینری بندر شهید بهشتی ظرفیتی معادل 540 TEU کانتینر دارد که این ظرفیت درجای آن است. یک کار خوبی که در چند روز گذشته انجام شد ترمینال کانتینری بندر چابهار بابیش از 900 هزار TEUعملیات کانتردهی هم به عنوان یکی از پروژه های زیر ساختی کشور به بهره برداری رسید.


وی بیان کرد: هفته گذشته، آغازعملیات اجرایی پروژه سیلوی 100 هزار تنی بندر شهید بهشتی هم بود که دو قابلیت برای کشور ایجاد می کند؛ اول، نگهداری و انتقال کالاهای اساسی مورد نیاز محور شرق کشور است و دوم، توان پوشش غلاتی که از سمت CIS به سمت شاخ آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس ترانزیت می شوند.


آقایی که با رادیو اقتصاد گفتگو می کرد، افزود: ما سالیانه حدود 40 میلیون تن کالای ترانزیتی غلات داریم که از CIS به سمت کشورهای آفریقایی و حوزه خلیج فارس انتقال داده می شوند. این کالاها مسیر طولانی را برای رسیدن به مقصد طی می کنند و امیدواریم با راه اندازی سیلوی بندر شهید بهشتی، قسمت زیادی از این کالاها را از این طریق به کشورهای مقصد انتقال دهیم.


وی درباره ارزش موقعیت استراتژیک بندر شهید بهشتی و اینکه تحریم ها نتوانست این ویژگی ها را تحت تاثیر قرار دهد، بیان کرد: امروز تحریم ها را دولت ها اعمال نمی کنند و این تجار هستند که تشخیص می دهند کالاهایشان از کدام بندر و جغرافیا انتقال داده شود تا زودتر و کم هزینه تر به مقصد برسد. بندر چابهار یکی از مدل های موفق مقابله با اعمال تحریم های ناشی از محدودیت های جابجایی پول را داشتیم؛ هر چقدر که آمریکا با کشور ما ظالمانه برخورد کرد اما برای هند و افغانستان که متحدان آمریکا بودند و به عنوان کشورهایی که منافعی در بندر چابهار داشتند برخورد نکرد. آمریکا به ناچار بندر چابهار را برای افغانستان از تحریم ها خارج کرد.


مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه در مورد هندوستان چطور چنین اتفاقی رخ داده چراکه در مورد افغانستان، آمریکا منافع امنیتی احساس می کرد، گفت: هندوستان به عنوان یکی از رقبای اصلی کشور چین به حساب می آید و آمریکا ترجیح می دهد هندوستان جایگزین چین شود به همین دلیل هندوستان و افغانستان را در خصوص بهره برداری از بندر چابهار مستثنی کرده است.


وی تاکید کرد: مطمئنا کشورهایی هستند که منافع شان در بندر چابهار و از طریق جغرافیای ایران خواهد بود که مطمئنا با اینگونه تحریم ها مقابله می کنند چراکه برایشان منافعی از قبیل زمان و هزینه کمترارسال کالا در بر خواهد داشت.


آقایی در مورد افزایش ظرفیت های بندر چابهار برای ایران و کشورهای دیگر نیز بیان کرد: ترانزیت ما نسبت به زمان مشابه سال گذشته تقریبا 181 برابر شده است و در حوزه صادرات نیز بیش از 37 برابر افزایش را شاهد بودیم که نشان می دهد تحریم ها در بندرچابهار بردی نداشته و این بندر توانسته جایگاه خودش را در منطقه دریای عمان و سواحل مکران تثبیت و پررونق تر از همیشه عمل کند.


 بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ آبان
کدخبر:14180منبع:تاریخ انتشار:۱۳۹۹ هفدهم آبانلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-14180.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر