مریم امیرجلالی مرجانه گلچین را به مسابقه آشپزی فراخواند/تاریخچه مبلمان د رزندگی ایرانیان باستان


پایگاه خبری لقمه: مریم امیرجلالی در یک برنامه تلویزیونی ضمن تحسین شیرینی پزی فریبا کوثری برای مرجانه گلچین د رزمینه آشپزی کری خواند.

 به گزارش پایگاه خبری لقمه، کریم رضایی منش و مریم امیرجلالی مهمان های برنامه شب نشینی دهم شهریورماه بودند. کریم رضایی منش کارشناس و صنعتگر حوزه مبلمان و دکوراسیون منزل در بخش اول برنامه گفت و گو محور شب نشینی به عنوان مهمان برنامه معرفی شد. رضایی منش گفت: تاریخچه مبلمان گستره وسیع و قدیمی دارد؛ عموم فکر می کنند در چند سال اخیر مبل وارد زندگی ایرانیان شده است اما تاریخچه مبلمان در ایران به دوره ایلامی ها بر می گردد. آن چیزی که ما مبلمان عنوان می کنیم به صورت چهارپایه یا صندلی و یا تخت بوده که آقای اشمیت در سال 1935 در چشمه علی شهر ری اولین کاوش را انجام داد و اولین صندلی را که مربوط به دوره ایلامی ها بود کشف کرد.

وی تصریح کرد: دوره ایلامی ها خواستگاه مبلمان ایران بوده و در سلسه های بعدی هم وجود داشته است؛ اوج شکوفایی آن در زمان هخامنشیان بوده که نقوش سنگی برجسته در مبلمان ها استفاده می شده است. بعد از اسلام در دوره صفویه، قاجار و بعد هم پهلوی به این صنعت توجه می شده و در دوره قاجار که شاهان به فرنگ می رفتند پای مبلمان های خارجی بیش از پیش به ایران باز شد اما همچنان در طبقه اشراف بود.

کارشناس حوزه مبلمان افزود: در 50 سال گذشته مبلمان وارد زندگی عموم مردم شده است. در این مدت آرام آرام صنعت مبلمان سازی رو به پیشرفت بود اما تا دهه پیش به دلیل واردات مبلمان صنعتگران مبلمان ایرانی دیده نشدند. اخیرا صنعت مبلمان در بحث تولید در سبک های مختلف بهبود 500 درصدی داشته که این رشد و پیشرفت چشمگیر در نتیجه محدودیت ها و تحریم ها حاصل شده است. در یک دوره خاصی دوره ای بود که افتخار بود مبل ترک برای منازل بخرند اما حالا صنعت مبلمان طوری شده که خیلی جلوتر رفته و پیشرفت کرده است و در مقاطعی صنعت مبل ایران با ترکیه برابری می کند.

رضایی منش ادامه داد: وقتی وضعیت تولیدات داخلی را در نمایشگاه های خارج از کشور بررسی می کنیم متوجه می شویم که ما نه تنها چیزی کم نداریم بلکه به خاطر ریشه و پیشینه چند قدم از دیگر کشورها جلوتر هم هستیم. محدودیت ها در واردات باعث شکوفایی این صنعت شد.

وی درباره منابع تامین چوب در صنعت مبلمان سازی اظهار داشت: در دهه گذشته قطع درخت داشتیم چوب های صنعتی می آمد و قشنگ نبود تا اینکه به خاطر توقف از بین رفتن جنگل ها و آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن ها قانون ممنوعیت قطع درختان صادر شد. حالا چوب مبلمان از روسیه، ترکیه و گرجستان وارد و یا چوب صنعتی تولید می شود. با توجه به محدودیت واردات، فعلا در بحث پارچه مبل ها صنعت نساجی ایران به دنبال پیشرفت و رسیدن به نساجی ترکیه است.

کارشناس مبلمان گفت: ما ایرانی ها زیاد الگوبرداری می کنیم یعنی هنوز برخی به دنبال جنس خارجی هستند در صورتی که برای افرادی که به صنعت کشورشان عرق دارند سخت است که از اجناس دیگر کشورها استفاده کنند. سرم را بالا می گیرم و می گویم دارم کالای لوکس ایرانی تولید می کنم.

رضایی منش بیان کرد: در سال 98 نزدیک به 85 میلیون دلار صادرات مبل به کشورهای مختلف اطراف ایران داشته ایم که این میزان در سال 99 به خاطر شیوع کرونا و تاثیرش بر تولید و صادرات کاهش پیدا کرد اما در تلاش هستیم دوباره شاهد رشد این عدد باشیم و پله های ترقی را طی کنیم. دوست دارم مبل ایرانی هم مثل فرش ایرانی در کل دنیا سرآمد باشد.

 امیرجلالی: امکان ندارد گلچین به دستپخت من برسد

در بخش دوم برنامه مریم امیرجلالی بازیگر پرسابقه، پیشکسوت و برجسته سینما و تلویزیون به عنوان مهمان با محمد سلوکی به گفت و گو نشست. امیرجلالی گفت: شب نشینی ها معمولا تخمه، هندوانه، سماور ذغالی و دورهمی های دوستانه دارد که تابستان ها در حیاط خانه مادربزرگ همگی جمع می شدند و چنین فضایی را رقم می زدند. وقتی ناشکری می کنیم به اینجا می رسیم که هیچ جایی نمی رویم و با هیچ کس مراوده نداریم. ناشکری کردیم که همه حالا در حصر خانگی هستیم.

وی درباره فعالیتش در روزهای کرونایی تصریح کرد: پیج آشپزی زده ام که در دو ماه 42 هزار دنبال کننده جذب کرده ام. الهی این موبایل و اینترنت بی صاحب شود که بین همه فاصله انداخته است. در اصل عاشق آشپزی هستم و آن را به مدیرمالی بودن و بازی ترجیح می دهم.

بازیگر برجسته سریال ماندگار «خانه به دوش» افزود: چرا در فضای مجازی زبان تلخ برای هم استفاده می کنیم و به هم انرژی منفی را تزریق می کنیم؟ امیدوارم افرادی که بدون شناخت قبلی از من،اهدافم و خواسته هایم مرا قضاوت می کنند اصلاح شوند.

امیرجلالی بیان کرد: جواب همه مخاطبان مجازی ام را می دهم؛ قلب آبی دوست دارم چون مرا یاد رنگ آسمان می اندازد قلب قرمز را دوست ندارم. روزانه  دو ساعت با حضور در فضای مجازی پیام هایم را جواب می دهم اگر مردم درباره غذاها می پرسند فوت کوزه گری را توضیح می دهم.

وی ادامه داد: با راه اندازی این صفحه آشپزی وارد میدان جدیدی شدم. متولد سال 26 هستم و از این موضوع احساس ناراحتی نمی کنم و اتفاقا خوشحال هستم. هر زمانی برای خود زیبایی های خاصی دارد و از گفتن سنم ابایی ندارم. دوران میانسالی و پیری هم زیبا است، تمام سنین یک از یکی زیباتر است از پیری ناراحت نمی شوم بر میگردم به روز اولی که به دنیا آمدم.

بازیگر پرسابقه ایرانی با یادآوری ضایعه درگذشت سیروس گرجستانی اظهار داشت: روحش شاد سیروس گرجستانی همکار نازنینی بود. از شروع تا پایان متهم گریخت همکاری خوب و متانت او برایم خاطره بوده است.

امیرجلالی درباره صفات هنرمندان قدیمی گفت: ما حجب و حیایی داشتیم که به خانواده کمک می کرد و ما هرچه داریم از خانواده داریم؛ عشق و صمیمیتی که در افراد وجود دارد به خاطر خانواده است. اگر خانواده نباشد عشق به فرزند آموخته نمی شود. عصر های تابستان عشق و صمیمیت بین خانواده ها و دورهمی ها یافت می شد و تجملات چندان زیاد نبود ولی عشق فراوان بود.

وی عنوان کرد: 16 سال و هشت ماه در وزارت بازرگانی مدیر مالی بودم و بعد بازنشسته شدم. سال 59 به خاطر کار زیادم از وزارت بیرون آمدم هم زمان انتشارات خوارزمی می رفتم و اسفند 78 بازنشسته شدم. سال 73 سریال هتل مروارید را کار کردم که سر آن کار هم زمان کارمند بودم و بازی هم می کردم.

بازیگر نقش «سرور» در متهم گریخت با کری خوانی درباره آشپزی برای مرجانه گلچین اظهار داشت: امکان ندارد گلچین به دستپخت من برسد. شیرینی های فریبا کوثری را امتحان کرده ام و سلیقه او را قبول دارم اما با گاپین حاضرم مسابقه آشپزی بدهم.

امیرجلالی گفت: آرزویم برای نوه هایم سلامتی و موفقیت است آنقدر در گوششان لالایی خوانده ام که گوششان از صدای من پر است. نوه چون کوچک است جذاب تر است و از سویی نمی توان با فرزند به شیوه ای بچگانه رفتار کرد برای همین توجه ها به سمت نوه که کوچک تر است زیاد تر می شود و همه فکر می کنند نوه عزیزتر است. من در حال حاضر متحرمانه تر از قبل قربان صدقه نوه هایم می روم.

وی درباره نقشش در «زیر هشت» گفت:زیر هشت را به شدت دوست دارم چون نقش خیلی جدی داشتم و خاطره های زیادی دارم. «چاردیواری» را هم خیلی دوست دارم در آن چهار ماه تمام پشت صحنه آن کار خاطره است. رضا عطاران راحت است و با آدم راه می آید. راحتی باعث می شود هنرپیشه هم جلوی دوربین راحت باشد و اثری خوب را خلق کند. بسیاری از دیالوگ های خانه به دوش بداهه است و به همین دلیل خانه به دوش به دل نشست و ماندگار شد.

خبرنگار: آزاده فضلی

 بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ شهريور
کدخبر:14431منبع:تاریخ انتشار:۱۴۰۰ يازدهم شهريورلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-14431.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر