پایگاه خبری لقمه: فروش میوه در اتوبوس های مسافربری که این روزها در برخی از معابر کلانشهر تهران از سوی شهرداری تهران راه اندازی شده است تعجب رهگذران را برانگیخته است!
به گزارش پایگاه خبری
لقمه، یکی از مشکلات بزرگ کلانشهری کمبود وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس است، که این امر موجب می شود شهروندان تصمیم بگیرند از وسایل شخصی خود برای تردد استفاده کنند که آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک را به بار می آورد؛ در این میان شهرداری تهران این روزها در یک اقدام عجیب یک دستگاه اتوبوس را برای فروش میوه در معابر شهری فراهم کرده است.
فروش میوه در اتوبوس های مسافربری که این روزها در برخی از معابر کلانشهر تهران از سوی شهرداری تهران راه اندازی شده است تعجب رهگذران را برانگیخته است؛ چرا که همواره مدیران شهرداری تهران در دوره های مختلف دم از کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس می زنند و از دولت در خواست اعتبار برای تامین اتوبوس دارند.
این اتوبوس میوه فروشی در حال حاضر در بلوار شقایق در غرب تهران جنب ایستگاه مترو ارم سبز مستقر شده و تا چند هفته پیش در محله شهرک شهید محلاتی در شرق پایتخت به کسب و کار می پرداخت؛ در این گزارش به این کسب و کار با اعمال شاقه می پردازیم.
درآمد میوه فروشی کمتر از حمل و نقل است
یکی از شهروندان تهرانی که از ایستگاه مترو ارم سبز به پایانه اتوبوسرانی مراجعه می کند، در این خصوص به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه شاهد کمبود اتوبوس در مسیرهای این پایانه هستیم، برای نمونه در خط کوهسار به مترو ارم سبز هر نیم ساعت تا 45 دقیقه اتوبوس حرکت می کند، آن وقت شهرداری یک دستگاه اتوبوس را برای میوه فروشی گذاشته است.
وی ادامه داد: بر اساس یک محاسبه سر انگشتی هر دستگاه اتوبوس در طول روز در یک مسیر مانند مترو صادقیه به شهرک شهید باقری توان جابه جایی یک هزار مسافر را دارد.
یکی دیگر از شهروندان که با تعجب به این اتوبوس نگاه می کند، به خبرنگار ما گفت: این اقدام شهرداری معلوم نیست با چه نیتی صورت گرفته است؛ از یک طرف شهرداری خودش با وانت بار فروشان برخورد می کند از یک طرف خودش اتوبوس را برای فروش بار در نظر گرفته است.
وی که خود را مرادی معرفی می کند و ساکن بلوار شقایق که این اتوبوس در آن مستقر است، در ادامه صحبت هایش افزود: این نوع اقدامات برای مکان هایی در نظر گرفته می شود که محیط کسب و کار برای تهیه مایحتاج ساکنان آن محل وجود نداشته باشد و شهرداری برای رفاه حال شهروندان این کار را باید بکند، نه اینکه در این محله که تعداد قابل توجهی مغازه میوه فروشی و میدان میوه و تره بار قرار دارد.
سد معبر به سبک شهرداری
یکی از دست فروشان این محیط که اسباب بازی در این محله به فروش می رساند، در این خصوص به خبرنگار پرسون گفت: مجموعه شهرداری با ما دست فروشان برخورد می کند و اجازه برپایی بساط دو تا سه متری برای فروش اجناس مان را نمی دهد، آن وقت خودش یک دستگاه اتوبوس ده متر مربعی را درست در محیط رفت و آمد شهروندان مستقر کرده و میوه می فروشد.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره اینکه آیا از این اتوبوس میوه فروشی شهروندان خرید می کنند؟ پاسخ داد: گویا هدف از راه اندازی این اتوبوس این بوده که مسافرانی که در حال رفتن به خانه هایشان هستند خرید مورد نیازشان را انجام دهند، در حالی که آن طور که ما مشاهده می کنیم اندک مسافرانی هستند که به این اتوبوس برای خرید میوه مراجعه می کنند.
این دست فروش که از لهجه اش پیداست اهل یکی از شهرهای غربی کشور است، در ادامه صحبت هایش افزود: قطعا شهرداری بدون هزینه اجازه فعالیت این اتوبوس را نمی دهد و پول اجاره پیاده رو برای مستقر شدن در این مسیر را دریافت خواهد کرد؛ این در حالی است که سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در هر محله ای از تهران، مرکزی دارد و از غرفه ها اجاره های میلیون تومانی دریافت می کند، اما بازهم به دنبال درآمد زایی است.
انتظار از آقای شهردار
گویا این طرح از مدیریت گذشته تهران به ارث رسیده است و این روزها با روی کار آمدن علی رضا زاکانی شهردار تهران انتظار این است که این نوع طرح هایی که نه تنها برای شهروندان گره گشایی ندارد بلکه موجب مشکلات دیگر می شود را به اجرا در نیاورد و دستور برچیده شدن این نوع فعالیت ها صادر شود تا ناوگان حمل و نقل شهری با کمبود مواجه نشود و همچنین مبلمان شهری حفظ شود.