نخستین همایش ایران و گردشگری خوراک در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برگزار شد


پایگاه خبری لقمه: نخستین همایش «ایران و گردشگری خوراک در سده نو» صبح دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در سالن خلیج فارس پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری لقمه، به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران، در ابتدای این همایش زهرا لاریجانی کارشناس گردشگری خوراک وزارت گردشگری و دبیر علمی رویداد گفت: «از آن جایی که در دهه‌های اخیر بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر جهان از خوراک و الگوهای سنتی تغذیه بعنوان محرکی بی‌نظیر برای تقویت صنعت خود استفاده کرده‌اند و از سوی دیگر کشور ما علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های منحصربه‌فرد، دارای فرهنگ اصیل و غنی خوراک و الگوهای غذایی متناسب با هویت فرهنگی هر منطقه از کشور است، بر آن شدیم همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری رویداد گردشگری خوراک در سده نو را با حضور اساتید برجسته و اندیشمندان و فعالان این عرصه برگزار کنیم.» 

او محورهای اصلی این رویداد را تاثیر گردشگری غذا بر برندسازی مقاصد و توسعه پایدار، فرانچایز در صنعت گاسترونومی، گردشگری خوراک و افق‌های توسعه گردشگری ایران در سده نو معرفی کرد. 

هر ایرانی نماینده صنعت گردشگری کشور است

 

در ادامه بهروز فروتن از شخصیت‌های کارآفرین در عرصه خوراک گفت: «می‌خواهم از نگاه جامعه‌شناسی به صنعت غذا و خوراک نگاه کنم. غذا، آثار باستانی و نوع خدمات سرویسی همگی در درجه دوم اهمیت قرار دارند. تنها میزبانی است که اول است و ما آن را کامل نداریم.» 

 

او با بیان این که نیم قرن است که در صنعت غذا فعال است، تصریح کرد: «هر ایرانی که شناسنامه دارد نماینده صنعت گردشگری کشور است. هر گردشگر که به کشور ما می‌آید با مردم در ارتباط است و ما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. ما به عنوان میزبان و کشور مهمان‌نواز در جهان شناخته شدیم، اما متاسفانه تفرق داریم. چهار نوع آب و هوا و غذاهای متنوع داریم اما شناسنامه ایرانی ما نمایانگر فرهنگ اصیل ایرانی نیست.» 

 

فروتن در ادامه افزود: «در پنج سال گذشته تعداد گردشگران ما ثابت مانده است درحالی که ترکیه پیشرفت کرد و ما چون زنجیره اتحاد نداریم پیشرفت نکردیم. ایران نمی‌تواند کالا صادر کند اما تنوع آب و هوایی بسیاری دارد و انواع خوراک در آن یافت می‌شود، به شرطی که هر ایرانی خود را به عنوان نماینده گردشگری در نظر بگیرد. ما می‌توانیم بهترین واردکننده باشیم و با فرهنگ خوب مردم را به ایران بیاوریم همان کاری که ترکیه با یک سوم ظرفیت ایران در حال انجام آن است.» 

 

آشپزی و غذا بیانی است که مرزها را جابه‌جا می‌کند

 

در ادامه این همایش محسن رنجبر دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری سخنرانی کرد. 

 

او ضمن تشکر از بانیان این همایش گفت: «آشپزی و غذا بیانی است که مرزها را جابه‌جا می‌کند. من در اینجا می‌خواهم به این پرسش پاسخ دهم که غذا چگونه بر برندسازی مقاصد گردشگری و توسعه پایدار فضایی موثر است.» 

 

رنجبر افزود: «بوعلی سینا جمله زیبایی دارد که می‌گوید «غذای شما دوای شماست و دوای شما غذای شماست.» فعل و انفعالات زیادی در دنیا صورت گرفته تا با استفاده از غذا هم مقاصد گردشگری پررنگ شوند و هم توجه گردشگران جلب شود. محرک اصلی گردشگری غذاست و این امکان را فراهم می‌کند تا از تمام حواس پنجگانه‌مان استفاده کنیم و هیچ چیز جز غذا تجربه سفر را در ذهن ما به یادگار نمی‌گذارد. » 

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری با تاکید بر این که گردشگری غذا سهم بسیاری از گردشگری را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: «گردشگری غذا باعث تثبیت غذاهای بومی می‌شود و می‌تواند برای مناطق مختلف کشور اشتغال‌زایی کند. غذا پیونددهنده تاریخ و فرهنگ جامعه میزبان با گردشگر است و در کنار اقامت از مهم‌ترین نیازمندی‌های گردشگران در مراجعه به مقاصد گردشگری است.» 

 

او ادامه داد: «مهم‌ترین ویژگی مکان‌ها، غذاهای آن مکان است و گردشگر با تجربه غذاهای بومی به نوعی فرهنگ کشور میزبان را پذیرا می‌شود. فرهنگ غذایی هر جامعه می‌تواند شیوه‌های رفتاری، باورها و انگاره‌های دینی و مذهبی مردم را بازگو کند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۰ بر روی علایق تفریحی گردشگران خروجی آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که ۸۶ درصد جامعه آماری اصلی‌ترین فعالیت تفریحی‌شان غذا خوردن بوده است. ما سه مکتب غذایی چینی، ایرانی و رومی داریم که مکتب ایرانی در این میان منحصربه‌فرد است چون تعادل در آن وجود دارد. امیدوارم این همایش باعث رونق رستوران‌های ما و پویایی در اقتصاد غذایی ما شود.» 

 

آشپزی ایرانی برای دیگر جهانیان راز بزرگیست

 

در ادامه ویدیویی از اریک ولف مدیر اجرایی غذا و سفر پخش شد. 

 

متن صحبت‌های او در این ویدیو به شرخ زیر است:

 

«سلام، می‌خواهم برای همه شما سفر بسیار خوبی را آرزو کنم. خوشامدگویی گرمی عرض کنم و سال نو ایرانی را تبریک بگویم. من اریک ولف هستم مدیر اجرایی سازمان غذا وسفر. خوشحالم که اینجا هستم تا با شما راجع به چیزی که با تمام دنیا در دنیا به اشتراک می‌گذاریم صحبت کنم و آن عشق به خداست. از من خواسته شده که مقدمه‌ای مبنی بر گردشگری نجوم در آغاز این قرن در ایران تهیه کنم. (گردشگری نجوم: هر نوع گردشگری که شامل رصد کردن آسمان شب و هرچیزی مرتبط با نجوم و طبیعت باشد.) و خوشحالم که امروز در مورد این موضوع با شما صحبت می‌کنم و عقایدم را با شما به اشتراک می‌گذارم. 

 

اول از همه این نکته مهم را به یاد داشته باشید که آشپزی ایرانی برای دیگر جهانیان راز بزرگیست. وقتی در امریکا بودم، چند دوست ایرانی داشتم و باعث شد کمی در مورد غذای ایرانی بدانم. هر غذایی که امتحان کردم به معنای واقعی خوشمزه بود، اما اگر از هر کسی در مورد اینکه غذای مخصوص ایرانی‌ها چیست، چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود و چه مزه‌ای می‌دهد بپرسید، هیچ پاسخی ندارند. دلیلش را توضیح خواهم، زیرا این به این معناست که زمینه‌ای فراهم شده تا هر کدام از شما بتوانید غذای ایرانی را به جهان معرفی کنید. 

 

غذای ایرانی چیزی است که مردم با آن آشنایی زیادی ندارند. مردم عاشق این هستند که چیزهای جدیدی کشف کنند. بیایید یک لحظه این بیماری همه گیر (کرونا) جو حاضر، فرهنگ حاکم در این دو سال اخیر که باعث شد غذاها و نوشیدنی‌هایی که گذشته ما را ساخته بودند فراموش کنیم. 

 

آنچه والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان برای ما و فرزندانمان می‌پختند. چیزی که این بیماری همه‌گیر به ما یاد داد این بود که باید در خانه آشپزی کنیم و کل دنیا را در قرنطینه برد. 

 

چطور غذا درست کنیم، از دوستان و آشنایان دستور آشپزی بگیریم، کتاب آشپزی امانت بگیریم و غذا درست کنیم. این باعث شد که گذشته خودمان را بیشتر بشناسیم. 

 

این بیماری جهانی (کرونا) شروع دوباره برای جهان بود. تنوع‌بخشی، خانواده و تولیدات خانگی، تغییراتی مهیا کرد که جامعه ما در رابطه با اقتصاد، خانواده و تولید نیاز داشت. زندگی روی دور آهسته افتاد و ما توانستیم فرهنگمان را دوباره کشف کنیم. نکته بعدی تمرکز روی سلامتی و بهداشت بود. توجه بیشتری به سلامتی و بهداشت در سطح جهانی لازم بود و باعث و بانی آن بیماری کرونا بود. بازارهایی که خوابیدند، قوانینی که دولت وضع کرد و باید در جهان جدی گرفته می‌شد، به کارگیری تکنولوژی، پرداخت‌های اینترنتی، منوهای آی پد، این تغییری بود که لازم بود اتفاق بیفتد. در بعضی کشورها سریع اتفاق افتاد و در برخی دیگر آهسته‌تر. کشورهایی بودند که تغییرات را تسریع کردند و تلاش کردند برای حفظ پایداری، نه تنها حفظ و پایداری طبیعت و محیط، بلکه تغییر افکار عموم در مورد پلاستیک، آلودگی و… به این موضوعات پرداخته شد. فرهنگ اجتماعی مردم، ثبات اقتصادی، حفظ حقوق آیندگان، همچنین چیزهایی که این دوره به ما یادآور شد مثل جایگاه انسان‌ها و پایان این دوره، رژیم‌های مخصوص با حساسیت‌های غذایی، فکر کردن به چیزهایی که در خانه برای خودمان درست می‌کردیم، دستور غذایی خودمان و برنامه ریزی برای سفرهای بعدی‌مان. 

 

حساسیت‌های پوستی، حساسیت به لبنیات، رستوران‌ها منوهای جدیدی درست کردند، به مسافران منوهای وگان پیشنهاد کردند و این به سرعت در سطح جهانی اتفاق افتاد. 

 

حال بیایید ببینیم تغییرات غذاهای گردشگری در آینده تا کجا ادامه پیدا می‌کند. 

 

۹۰ درصد کسب و کارهای سه سال اخیر در این دوره رقم خورد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که مردم هنوز عاشق غذا خوردن و نوشیدن هستند. ۷۳ درصد مسافران مقصدشان را بر اساس نوع غذا و نوشیدنی آنجا انتخاب می‌کنند. این حاصل تحقیقاتی است که نمایشگرهای ما گزارش می‌کنند. البته که دوستداران غذا مقاصد متفاوت و جدیدی را جستجو می‌کنند. مردم از چیزهایی که همیشه داشتند انجام دهند خودداری می‌کنند. قبل رفتن به شهرهای بزرگ مثل لندن، پاریس و نیویورک به جای آن به شهرهای کوچک می‌روند و این برای ایرانیان یک خبر خوب است. ترجیح می‌دهند به حومه‌ی شره و شهرهای کوچک‌تر بروند، چیزهای جدیدی کشف کنند، هزینه غذا و سفر و تغییرات سریع در سرتاسر دنیا. همه این‌ها باعث می‌شود که گردشگری و توریست در ایران پیشرفت کند. 

 

منع ارتباط با فضای خارج و قرنطینه باعث شد قدم در راه تجربه کردن غذاهای پیشینیان بگذرایم. هم اکنون می‌خواهم چیزی پیشنهاد کنم: رویارویی و به اشتراک گذاشتن غذاها و ترفندهای خارجی که باعث شناخت فرهنگ‌ها از طریق غذاها نوشیدنی‌شان می‌شود. شاخه‌ای جدید در صنعت و اقتصاد گردشگری، فرهنگ اقتصادی پدیدار می‌شود و این باعث پیدایش فضایی برای به اشترالک گذاشتن غذاها و دستور پخت‌های ایرانی می‌شود. 

 

می‌دانیم که برای برخی آدم‌ها سخت است که به ایران سفر کنند و برای برخی از شما سخت است که کسب و کار خود را کنار بگذاریم و به قسمت مثبت آن توجه کنیم. قسمت مثبت آن این است که مردم دوست دارند ناشناختنی‌های ایران را کشف کنند و با مردم ایران آشنا شوند و غذا بخورند. لیوان چای خود را هنگامی که به چشمان این مردم نگاه می‌کنند بردارند و بگویند خوشحالیم که شما را می‌بینیم. در آخر می‌خواهم شما را با آقای حسین دهقان آشنا کنم که دارای گواهی رسمی از سازمان جهانی گردشگری ایران و بسیار خبره هستند و ما مفتخریم که با همکاری می‌کنیم. تا همین جا بسنده می‌کنیم. 

 

اسم من اریک ولف است. مدیر اجرایی سازمان جهانی گردشگری و ما خواهان همکاری بیشتر با سازمان گردشگری ایران هستیم. شما را تشویق می‌کنیم تا با حسین در این صنعت همکاری کنید. این صنعت باعث می‌شود که مسافران بیشتری به ایران بیایند و غذاها و نوشیدنی‌های بی‌نظیرش را امتحان کنند. 

 

متشکرم و سال نو مبارک.» 

 

هر شخص یک رسانه است و به نوعی یک کشور را معرفی می‌کند

 

پس از آن حمید سپیدنام از فعالان حوزه گردشگری خوراک گفت: «آقای فروتن گفتند هر شخص نمایشگر یک کشور است و واقعا همین طور است. من می‌خواهم بگویم هر شخص یک رسانه است و به نوعی یک کشور را معرفی می‌کند. به همین دلیل من خیلی مخالف ویدیوهای حیوان آزاری و… هستم چون چهره یک کشور را خدشه دار می‌کند.» 

 

او با بیان این که موضوع سخنرانی‌اش اینفلوئنسر مارکتینگ و اتفاقاتی است که در کشورهای همسایه رخ می‌دهد، افزود: «من مارک وینز و ترور جیمز را به ایران دعوت کردم و هزینه‌های سفر این دو نفر را شخصا پرداخت کردم، چون عاشق ایران هستم. زمانی که جیمز به ایران آمد سفرمان را از مازندران شروع کردیم و پس از گرگان و بازدید از زعفران ایرانی در کاشمر به چابهار رفتیم تا غذای این منطقه محروم را به دنیا معرفی کنم. سفر مارک وینز هم از شهر رشت آغاز شد و ماسوله، خاویار ایرانی، تبریز، شیراز، اصفهان و چابهار از بخش‌های دیگر این سفر بود.» 

 

سپیدنام ادامه داد: «بحث گردشگری غذا بسیار جدید است و پس از ۱۵ سال فعالیت خوشحالیم چنین موجی راه افتاد. البته باید فعالان این حوزه به خاطر داشته باشند که باید دغدغه اولشان کشور بوده و بعد به فکر کسب درآمد باشند. همه می‌گویند حمید سپیدنام درآمد خوبی دارد، اما اگر من درآمد نداشته باشم، چطور ۵۰ کارمندم را تامین کنم. به واسطه فعالیت‌های من ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا غذای ایرانی را دیدند و با این غذاها آشنا شدند.» 

 

او با اشاره به سختی‌های کار خود عنوان کرد: «در یک روز ممکن است بیش از ۳۰ وعده غذا بخورم و این یکی از سختی‌های کار ماست که کسی به آن توجه نمی‌کند. در امارات از ساعت شش صبح شروع به کار کردیم و با وجود نقدهایی که در زمینه سفرهای خارجی من وجود دارد، باید بگویم تا زمانی که من به چنین سفرهایی نروم نمی‌توان فالورهای خارجی را جذب کرد.» 

 

سپیدنام با تاکید بر این که غذا زبان صلح است و باید اینفلوئنسرهای معروف دنیا را به ایران دعوت کنیم تا با غذای ایرانی آشنا شوند، تصریح کرد: «متاسفانه با وجود حرکت مهمی که من در زمینه دعوت افراد شناخته شده فضای مجازی حوزه گردشگری غذا به ایران داشتم، صدا و سیما هیچ توجهی به این مسئله نکرد و دوستان خبرنگار بیشتر ترجیح می‌دهند پیرامون دریافت مالیات از من صحبت کنند.» 

 

در ادامه محمد جهانشاهی معاون دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی روی سن آمد و گفت: «اساتید و صاحب نام‌های بزرگی در جلسه حضور دارند که من خود را شاگرد همیشگی آن‌ها می‌دانم. ما کشوری داریم که به لحاظ دارایی و منابع جزو چهار، پنج کشور اول است، اما به لحاظ محصول‌زایی و معرفی ضعیف هستیم. سفره‌های گسترده غذایی داریم و امیدوارم با کمک شما مسیر معرفی گردشگری غذایی را به خوبی طی کنیم.» 

 

جاده ادویه را به جهانیان معرفی کنیم

 

او با تاکید بر این که دولت تلاش می‌کند دخالت کمتری داشته و امور را تسهیل کند، عنوان کرد: «تصمیم داریم ذی‌نفعان حوزه‌های مختلف را جمع کنیم و حامی تصمیمات این دوستان باشیم. امیدواریم بتوانیم با نگاه به ظرفیت‌های کشور جاده ادویه را که شاید نقشی کمتر از جاده ابریشم نداشته باشد مشابه محور غرب کشور که نقش‌هایی برای آن تعریف شده، به جهانیان معرفی کنیم و از ظرفیت‌های حوزه خوراک هم برای مقاصد جدید و بهبود تصویر جهانیان از ایران بهره ببریم.» 

 

به گفته جهانشاهی، نگاه دولت، انسجام بدنه فعالان گردشگری است و می‌خواهد تنها نقش تسهیل‌گر امور را برعهده داشته باشد. 

 

او در پایان خاطرنشان کرد: «امیدواریم با تشکیل فدراسیون گردشگری غذا شاهد خروجی بیشتر این بخش باشیم و بتوانیم از دانش دوستان استفاده کنیم.» 

 

در ادامه حسین دهقان که به عنوان سفیر انجمن بین‌المللی سفر و خوراک هم معرفی شده، گفت: «انجمن جهانی سفر و خوراک و نام اریک ولف شناخته شده است. از سال ۲۰۰۳ این انجمن پایه‌گذاری شده و دو سال است که ۱۸ اپریل روز جهانی سفر و خوراک معرفی شده است. تولید محتوا، تحقیق و گردآوری داده‌ها از جمله فعالیت‌های این انجمن است. به امید خدا به عنوان سفیر این انجمن در خدمت شما هستم.» 

 

مخاک آپرسیان پرزیدنت فدراسیون گردشگری ارمنستان و ستراک ماموسیان مدیر انجمن آشپزی و آشپزان سنتی ارمنستان از میهمانان خارجی حاضر در این همایش بودند. 

 

همچنین در این همایش با نمایش لوگوی مرکز متخصصین گردشگری خوراک ایران و انجمن متخصصان گردشگری ایران که به تازگی تاسیس شده‌اند، این دو مرکز معرفی شدند.

 

خبرنگار: آزاده فضلی

 بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن
کدخبر:14586منبع:میراث آریاتاریخ انتشار:۱۴۰۰ يازدهم بهمنلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-14586.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر