پایگاه خبری لقمه: دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران تاکید کرد: ما خواستار افزایش قیمت رب گوجهفرنگی نیستیم، بلکه به دنبال واقعیسازی قیمتها هستیم.
به گزارش پایگاه خبری
لقمه، سعیده نبیزاده : چندی پیش قیمت جدید رب گوجهفرنگی از سوی دولت تعیین شد. نیمههای تیرماه سال جاری بود که دولت با افزایش قیمت رب گوجهفرنگی موافقت کرد. در همین راستا عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامهای به صدیف بیکزاده سرپرست سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، با افزایش قیمت رب گوجهفرنگی به ۴۵ هزار تومان موافقت کرد. در این نامه قید شده بود که با توجه به جلسات برگزارشده با تولیدکنندگان عمده و سندیکای صنایع کنسرو ایران و با در نظر گرفتن افزایش هزینههای تولید، با افزایش قیمت مصرفکننده رب گوجهفرنگی در چارچوب ضوابط و مقررات آن سازمان موافقت میشود. به گزارش «دنیای اقتصاد» اما با گذشت حدود یک ماه از این مصوبه هنوز قیمت نهایی این کالا اعلام نشده و این تعلل مورد انتقاد و اعتراض تولیدکنندگان قرار گرفته است.
واقعیسازی قیمتها
در همین رابطه دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکید بر اینکه ما خواستار افزایش قیمت رب گوجهفرنگی نیستیم، بلکه به دنبال واقعیسازی قیمتها هستیم، گفت: در این راستا ما آنالیز قیمتها را به ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای ذیربط اعلام کردهایم، اما دولت آنالیز قیمت ارائه شده از سوی ما را که ۵۴ هزار تومان به ازای هر کنسرو رب گوجه فرنگی بود، نپذیرفت و با تاکید بر لزوم فروکش کردن التهاب بازار رب گوجهفرنگی، با اضافه کردن ۱۲ درصد به قیمت پیشینی این محصول، با فروش این محصول به نرخ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان موافقت کرد و ما نیز فعلا با این مبلغ موافقت کردهایم.
قیمت موردتوافق، غیرواقعی است
سیدمحمد میررضوی با بیان اینکه ما برای اینکه در بازار مشکل ایجاد نشود و با کمبود رب گوجهفرنگی در فروشگاهها مواجه نشویم، با قیمت مدنظر دولت موافقت کردیم تا در آینده براساس آنالیز قیمتهایی که به آنها میدهیم، به یک نتیجه درست و واقعی برسند افزود: با این حال هنوز قیمت جدید این کالا را بهطور رسمی به سندیکای صنایع کنسرو ایران اعلام نکردهاند و به دلایل نامعلوم در ابلاغ قیمت جدید آن تعلل میکنند. وی ادامه داد: با وجود اینکه آنالیز قیمت این برندها برای سندیکا و سایر ارگانها کاملا مستند است، اما دولت آن را نپذیرفت و حتی آن قیمتی را هم که خود دولت به صورت دستوری تعیین کرده است، ابلاغ نمیکنند. در چنین شرایطی واحدهای تولیدی که برخی از آنها جزو برندهای مطرح هستند، دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شدهاند که این واقعا ظلمی به واحدهای تولیدی است. این فعال صنفی افزود: حتی در شرایط کنونی بسیاری از واحدهایی را که خودسرانه اقدام به قیمتگذاری کالاها بر اساس نرخ جدید کردهاند، به سازمان تعزیرات ارجاع داده و برای آنها پرونده تشکیل دادهاند. وی با اعلام اینکه در حال حاضر تقریبا همه واحدهای تولیدی رب گوجهفرنگی در حاشیه زیان قرار دارند و هیچ کدام از آنها قیمت موردتوافق میان سندیکا و دولت را واقعی نمیدانند، اضافه کرد: ما به تولیدکنندگان قول دادهایم که در آینده نزدیک بتوانیم تاییدیه قیمت واقعی این محصول را از مسوولان مربوطه اخذ و اعلام کنیم.
افزایش هزینههای تولید
میررضوی با اشاره به افزایش هزینههای تولید رب گوجهفرنگی در مقایسه با سال گذشته گفت: در سال جاری قیمت محصول گوجهفرنگی که به درب کارخانهها تحویل داده میشود، نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. در عین حال هزینههای دیگر تولید رب گوجهفرنگی ازجمله حملونقل، دستمزدها، انرژی، قوطی، درب و کارتن افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمتها کاملا مشهود و مشخص است. ضمن اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی رب گوجهفرنگی، در بورس حضور دارند و قیمت آنها به دلیل حضور در بورس، کاملا منطقی و رسمی است. در سایر واحدهای تولیدی نیز به همین ترتیب است. وی با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی هزینه حمل و نقل از سوی دولت در سال جاری افزود: امسال کشاورزان قیمت محصولات خود از جمله گوجه فرنگی را به دلیل افزایش هزینههای زراعت، انرژی، حمل و نقل و دستمزد کارگران افزایش دادهاند. این تولیدکننده با تاکید بر اینکه ما به دنبال افزایش قیمتها نیستیم تصریح کرد: هیچ تولیدکنندهای علاقه ندارد که نرخ کالاهای خود را افزایش دهد؛ چرا که سهم فروش او در بازار کاهش پیدا میکند و بهویژه صنعت کنسرو به این ترتیب آسیب میبیند، اما با توجه به افزایش هزینههای تولید چارهای جز این ندارد.
ممانعت از تولید برخلاف شعار سال
به گفته میررضوی، تولیدکنندگان و فعالان صنعت کنسرو همواره با دولت همراه بودهاند و دولت را همراهی کردهاند. توافق با قیمت پیشنهادی رب گوجه فرنگی از سوی دولت نیز به این دلیل بوده که آمادگی خود را برای همراهی با دولت اعلام کنیم و جلسات برگزار شده و نامهنگاریهای انجام شده در این زمینه موید این مطلب است. در این رابطه 10 جلسه برگزار و بیش از 10 نامه خطاب به مسوولان ستاد تنظیم بازار نوشته شد و سردار کاظمینی قائممقام وزیر کشاورزی نیز که در حوزه صنایع غذایی مسوولیت مهمی را برعهده دارد، با قیمت ارائه شده از سوی ما موافقت کرد، اما به هر حال به دلایل نامعلوم تاکنون اقدامی انجام نشده است. وی ادامه داد: با اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری امسال سال حمایت از تولید است، اما حمایتی در راستای رونق و بهبود وضعیت تولید در کشور مشاهده نمیکنیم و اتفاقا شاهد ممانعت از تولید به ویژه درباره محصول استراتژیکی مانند رب گوجهفرنگی هستیم.
سرانه مصرف رب گوجهفرنگی
میررضوی همچنین درباره ضرورت اطلاعرسانی به مردم درباره مسائل و چالشهای کنونی تولیدکنندگان با توجه به افزایش روزافزون هزینههای تولید از قبیل دستمزد، مواد اولیه و خسارات ناشی از وقوع حوادث طبیعی مانند سیل به کشاورزان گفت: ما بارها این موارد و مباحث را مطرح کردهایم. مردم خود اطلاع دارند که در سال جاری قیمت همه کالاها افزایش یافته است و قیمت مواد اولیه و موارد دیگر تاثیر زیادی در قیمت نهایی رب گوجهفرنگی دارد. بهطوری که امسال محصولی مانند گوجه فرنگی در بازار روز کیلویی 10 تا 12 هزار تومان به فروش میرسد، در صورتی که قیمت گوجه فرنگی در مدت مشابه سال گذشته حداکثر سه هزار تومان بود.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه سرانه مصرف رب گوجهفرنگی با احتساب کل 80 میلیون نفر جمعیت کشور و حتی کودکان و سالمندان 4 کیلوگرم در سال است، اظهار کرد: بهطور طبیعی این سرانه مصرف تاثیر زیادی در اقتصاد خانوارها ندارد و به قدری زیاد نیست که از نظر اقتصادی بر خانوارها فشار وارد کند. اما اگر تولیدکننده حتی درصد اندکی در حاشیه زیان قرار بگیرد، زیان بسیار بزرگی به اقتصاد مملکت وارد میسازد و تولیدکننده در نبود توجیه اقتصادی تولید خود را متوقف میکند.
عدم همکاری سازمان حمایت
وی با طرح این پرسش که چرا مسوولان در رابطه با ابلاغ قیمت رب گوجهفرنگی تصمیمگیری نمیکنند، ادامه داد: آیا قیمت کالایی مانند رب گوجه فرنگی را باید معاون رئیسجمهور در ستاد تنظیم بازار تعیین کند؟ به هر روی اگر هم قرار است در ستاد تنظیم بازار در این رابطه تصمیمگیری شود، باید هرچه سریعتر آن را نهایی و اعلام کنند. به گفته این فعال صنفی، طی جلسهای که اخیرا با مسوولان سازمان حمایت برگزار شد، اعلام شد که صورتجلسهای در این سازمان تنظیم شده و براساس تصمیمات جلسه 29تیرماه 1401 ستاد تنظیم بازار، این صورتجلسه باید به امضای سه رکن وزارت جهاد کشاورزی، سندیکای صنایع کنسرو ایران و سازمان حمایت برسد. در حال حاضر این صورتجلسه به امضای دو معاون وزارت جهاد کشاورزی و سندیکای صنایع کنسرو ایران رسیده و ستاد تنظیم بازار تاکید کرده که سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده و تولیدکننده نیز باید این صورتجلسه را امضا کند؛ در حالی که سازمان حمایت هنوز آن را امضا نکرده تا قیمت نهایی به واحدهای تولیدی اعلام شود.
بلاتکلیفی واحدهای تولیدی رب گوجه
وی در پاسخ به اینکه آیا درباره چنین تصمیماتی از فعالان صنعت نظرخواهی و با آنها مشورت میشود، گفت: در این زمینه از صنعتگران نظرخواهی نمیشود. در حال حاضر قیمتگذاری درباره رب گوجه فرنگی و تن ماهی دستوری است و اگرچه آنالیز قیمتی که به مسوولان ذیربط ارائه میکنیم، واقعی و شفاف است، اما نحوه برخورد مسوولان دولتی با مسائل بخش تولید واقعا تعجببرانگیز است. این تولیدکننده تاکید کرد: واحدهای تولیدی رب گوجهفرنگی بلاتکلیف هستند و بهطور مداوم از ما کسب تکلیف میکنند. برندهای شاخص تولید رب گوجه فرنگی مستاصل ماندهاند و این شرایط بسیار دشواری را برای آنها ایجاد کرده است.
خطر کمبود رب گوجه در ماههای آینده
میررضوی درباره درخواست این سندیکا از دولت گفت: درخواست ما این است که قیمت جدید رب گوجهفرنگی هرچه سریعتر ابلاغ شود. اکنون فصل برداشت گوجهفرنگی است و اگر در این زمینه کوتاهی شود، هم کشاورزان آسیب میبینند و هم اگر تولیدکنندگان نسبت به تولید اقدام نکنند، در ماههای آینده دچار کمبود این محصول در بازار خواهیم شد. وی افزود: امسال دو محصول یعنی کنسرو رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی جزو کالاهای پیشینی محسوب شدهاند و باید با قیمت سال قبل تولید و عرضه شوند. اما با این تورم و افزایش قیمتهای مترتب بر تولید رب گوجهفرنگی و بهویژه مواد اولیه آن در سال جاری، مگر ممکن است که تولیدکنندهها قیمت نهایی را افزایش ندهند؟
درخواست سندیکای صنایع کنسرو از دولت
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: تقاضای سندیکا از دولت این است که مانند 150 قلم کالای کنسرو دیگر که در بازار مشکلی ایجاد نکردهاند، این دو کالا را نیز از فهرست کالاهای تعزیراتی خارج کنند و قیمت این دو کالا نیز مانند کالاهای دیگر آزاد شود. سپس اگر قیمت این دو کالا غیرمتعارف بود و هر واحد تولیدی درصدد قیمتگذاری نامتعارف درباره این دو کالا بود، در آن صورت سازمان حمایت و تعزیرات ورود کند. چرا که سندیکا بهطور مرتب بر قیمتگذاری کالاها کنترل دارد و در جلساتی که با اعضای خود برگزار میکند، بر این موضوع تاکید دارد که قیمتها نباید زیاد افزایش پیدا کند تا به مصرفکننده فشار وارد نشود.