چگونه تاکسی اینترنتی حق نوبت مردم را می خورند؟


پایگاه خبری لقمه: رونق خرید اینترنتی نان تازه به بلای جان مردم منتظر در صف نانوایی ها تبدیل شده و باعث اتلاف وقت بیش از پیش ایشان می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه، در ماه های اخیر و رواج استفاده مردم از خدمات متنوع تاکسی های اینترنتی در اموری به غیر از حمل و نقل، عادات جدیدی را برای مشتری و صاحبان کسب و کارها به وجود آورده است. فروش اقلام سوپر مارکتی در برخی موارد باعث شده تا یک فروشگاه بزرگ فعالیت مستقیم خود را متوقف کرده و تبدیل به محل تامین اقلام سفارش های اینترنتی تبدیل شود و همین امر باعث شده تا افرادی که برای تامین مایحتاج خود به مراجعه حضوری به این فروشگاه ها عادت داشتند در سطح محل و منطقه به دنبال فروشگاه های کوچک و بزرگ دیگری باشند. همین امر تغییراتی را در عادات رفت و آمد و حتی خرید آنها ایجاد کرده و یا خواهد کرد.

در این میان نانوایی های نان سنتی هم از این قافله عقب نمانده و به توسعه کسب و کار خود از طریق فضای مجازی و امکانات جدیدش دل بسته اند. طبیعی است که هر مشتری جدید نقطه امیدی در تامین هزینه های سنگین اجاره و دستمزد و سودآوری بیشتر است. اما این پدیده تبعات و نکات مبهمی را هم در پی داشته و دارد.

یا هزینه بدهید یا در صف بایستید!

یکی از این موارد، رعایت حق افرادی است که با توجه به جمعیت حاضر و ایستاده در صف های ناگزیر نانوایی‌های سنتی، تصمیم می گیرند که در انتظار نوبتشان بایستند و نسبت به خرید نان مورد نیاز و دلخواهشان اقدام کنند اما به تدریج متوجه می شوند که نه تنها با صف های دو گانه یکی و چندتایی ها طرف هستند بلکه جماعت نامرئی دیگری هم هستند که نمایندگان عجول و بعضا حق به جانب و گستاخ خود را برای دریافت نان خارج از نوبت و با تعداد بالا به نانوایی گسیل داشته اند و نه ایشان و نه مسئول نانوایی هیچ توجهی به عجله، خستگی یا حق نوبت در صف ایستادگان نخواهند داشت و این پول است که حرف اول را می زند.

این ماجرا در ماه رمضان گذشته شرایط بدتری را نسبت به سایر ایام سال رقم زد و جماعت روزه و یا مهمان دار که باید برای افطار نان منزل یا محله کارشان را تامین می کردند و مدت زیادی را در صف به انتظار گذرانده بودند، با رخ نمایی پیک اینترنتی مواجه می شدند که نان های تازه از کوره درآوده را یکجا جمع می کرد و با خود می برد!

پول را بچسب بی خیال کیفیت!

مورد دیگر این است که هر نانوایی، امکانات محدود خود را بر اساس نیازسنجی عادی انجام شده پیش از رونق سفارش های اینترنتی دارد و این به این معنی است که تهیه و آماده سازی خمیر به روشی سالم دیگر پاسخگوی فروش بالای نانوایی نخواهد بود. پس می توان فکر کرد که پروسه تهیه آرد به شیوه های غیر استاندارد تبدیل شده باشد.

مشاهدات میدانی خبرنگار پایگاه خبری لقمه، حاکی از این است که در این میان مسئله بهداشت توزیع نان هم از موارد دیگر مورد تردید است. قرار دادن نان های داغ در کیسه های پلاستیکی از یک سو و دستمالی نان ها توسط پیک های موتوری از سوی دیگر همه همه می تواند در غیر بهداشتی کردن نان نقش داشته باشد.

حتی رعایت نکردن فروش نان بر اساس قیمت مصوب در نانوایی هایی که اتفاقا با پوزهای جدید مخصوص فروش نان و بر اساس قیمت آرد دولتی تنظیم و توزیع شده اند هم از دیگر موارد ابهامی در این حوزه است.

راه چاره چیست؟

شاید لازم است که در این زمینه نظارت جدی‌تری صورت پذیرد و رعایت نکاتی به عنوان پیشنیاز همکاری بین نانوا و تاکسی اینترنتی الزامی شود. مثلا تاسیس نانوائی هایی که صرفا برای فروش نان به صورت اینترنتی پخت می کنند؛ یا تاکید بر امکان خرید و ارسال نان به صورت اینترنتی در ساعات خلوت کاری و یا اعلام ساعت تحویل نان با تاخیری مناسب جهت رعایت حقوق مشتریان حضوری، تامین پاتیل های مجزای حمل خمیر جهت حفظ کیفیت نان های تولیدی، ارسال نان سرد شده بوسیله پیک که در بسته بندی مناسبی قرار دارد و  .... می تواند از این دست موارد باشد؛ تا ضمن توسعه بازار کسب و کار نانوایان، استاندارد نان سنتی و حقوق مصرف کنندگان هم نادیده گرفته نشود.

 

یادداشت: محمدصالح حجت الاسلامی

بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۸ مهر
کدخبر:14971منبع:تاریخ انتشار:۱۴۰۱ هجدهم مهرلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-14971.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر