واکنش گمرک؛
علت معطلی یک ماهه ۴۰۰ راننده ایرانی در افغانستان چیست؟


پایگاه خبری لقمه: معاون وزیر اقتصاد گفت: موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر(افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که با خریدار به مشکل خورده.

به گزارش پایگاه خبری لقمه، محمدرضا رضوانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت معطلی 400 راننده ایرانی کامیون‌های حامل سوخت عراق در خاک افغانستان و پیگیری‌های گمرک در صورت بازگشت کامیون‌ها اظهار داشت: موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر(افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده‌است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی‌های ترانزیتی را اتنجام داده است. حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد؟

 
وی ادامه داد:‌ یا باید تصمیم بگیرند که این بار را برگردانند یا اینکه مشکل کیفی آن را حل کنند، البته از این جهت که رانندگان ایرانی هستند و ناوگان محموله سوختی متعلق به ایران است، هم وزارت امور خارجه و هم وزارت راه پیگیراین موضوع هستند. اما اگر این بار با رانندگان خارجی حمل می‌شد عده‌ای ایراد می‌گرفتند که چرا این فرصت از دست رفت و از ظرفیت رانندگان ایرانی استفاده نشد حالا هم دو کشور که ایران نقشی در این موضوع ندارند به با یکدیگر به مشکل برخوردند البته همانطور که گفتم وزارتخانه‌های امور خارجه و راه پیگیر تعیین تکلیف رانندگان ایرانی هستند.
 

آیا کسی غرامت رانندگان ایرانی را می‌پردازد؟

این گزارش حاکی است نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور هم اظهار داشت: تا کنون ۳ هفته است که این رانندگان در خاک افغانستان معطل مانده‌اند و احتمالا‌ این معطلی تا ۱۰ روز آینده هم ادامه داشته باشد و مشخص نیست آیا غرامت و خسارتی به این رانندگان برای این میزان معطلی و خواب کامیون پرداخته خواهد شد یا نه.
 
سید جلال موسوی درباره آخرین وضعیت 400 راننده ایرانی کامیون‌های حامل سوخت عراق که در خاک افغانستان معطل مانده‌اند، اظهار داشت: علت معطلی رانندگان کامیون‌های حامل سوخت در مرز ماهیرود در خاک افغانستان نمونه‌گیری از محموله‌های سوختی برای انطباق آن با استانداردها بوده و در یک گروه اول که محموله سوخت 90 دستگاه کامیون مورد آزمایش قرار گرفته تنها نتیجه 14 دستگاه کامیون حامل سوخت مثبت بوده یعنی استاندارد بوده و مابقی کامیون‌ها از گروه اول یا باید به کشور بازگردند یا از مرز دیگری عبور کنند.
 
وی ادامه داد: جواب آزمایش و نمونه برداری از محموله 90 دستگاه حامل سوخت دیگر هم یعنی گروه دوم احتمالا امروز اعلام می‌شود که احتمال می‌دهند که 60 الی 70 درصد محموله گروه دوم هم غیراستاندارد باشد و باید به کشور بازگردند.
 

رانندگان ایرانی به ناچار به قراردادهای ظالمانه تن می دهند

پیش از این سیدجلال موسوی، نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور درخصوص مشکل رانندگان تانکر ایرانی به خبرنگار رکنا گفته بود: یکی از علت هایی که تانکرهای سوخت را معطل می کنند و برای کسی هم اهمیتی ندارد، ضعف سازمان اداره کل حمل و نقل و پایانه های مرکزی و عدم نظارت این سازمان بر قراردادهای فی مابین شرکت های حمل و نقل بین المللی و رانندگان ایرانی است.
 
وی افزود: اکثر این شرکت ها خسارت حق توقف را به رانندگان ایرانی پرداخت نمی کنند و رانندگان مجبور و ناچار به پذیرش قراردادهای یک طرفه هستند، زیرا تانکر به دلیل نوع بارگیری ماشین خاصی است و فقط می تواند سوخت بارگیری کند و نه کالای دیگری. لذا رانندگان ایرانی مجبور هستند به این قراردادهای ذلت آور تن دهند.
 
نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور گفت: اگر از سوی سازمان اداره کل حمل و نقل و پایانه های مرکزی نظارت وجود داشته باشد و مانند بخش کالای جاده ای با این بخش برخورد شود، شاهد این صحنه های تلخ نخواهیم بود.
 
موسوی با بیان اینکه عدم نظارت دقیق از سوی سازمان اداره کل حمل و نقل و پایانه های مرکزی به اینجا ختم نمی شود و در بخش های دیگر هم وجود دارد، گفت: اجحاف های گسترده به رانندگان ایرانی در بخش ماشین های سواری‌بر ترانزیت خارجی و حتی داخلی وجود دارد و شرکت های حمل و نقل بدترین قراردادها را با رانندگان ایرانی می بندند.
 
15 تا 20 روز حق توقف رانندگان سوخت می شود
نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور گفت: در بخش داخلی، کالا با بارنامه حمل می شود و شرکت های حمل و نقل موظف هستند بعد از 7 ساعت از بارگیری و تخلیه کالا، حق توقف را به رانندگان پرداخت کنند و وجود کانون ها و تشکل های بخش داخلی هم باعث می شود که نظارت در این حوزه بیشتر باشد و حق رانندگان پایمال نشود اما درباره ماشین های ترانزیت خارجی اینطور نیست.
 
موسوی با بیان اینکه اغلب این رانندگان در خط افغانستان، گرجستان و ... کار می کنند، گفت: ضعف و عدم نظارت سازمان اداره کل حمل و نقل پایانه های مرکزی از یک سو و عدم وجود کانون ها و تشکل های لازم برای پیگیری مشکلات رانندگان از سوی دیگر، باعث می شود که به راحتی به رانندگان ظلم شود و پرداخت حق توقفی که باید بابت زمانی که رانندگان در خدمت شرکت باشند (72 ساعت جهت بارگیری و 48 ساعت جهت تخلیه کالا )، بعد از 15 تا 20 روز پرداخت می شود و حق رانندگان در این بازه زمانی سوخت می شود و این موضوع اجحاف بزرگی در حق رانندگان است.
 
وی با بیان اینکه این موضوع برای شرکت های حمل و نقل و سازمان اداره کل حمل و نقل پایانه های مرکزی اهمیتی ندارد، گفت: این اجحاف طبق قراردادهای ظالمانه انجام می گیرد، بنابراین اگر ماشین ها یک ماه هم در مرز بخوابند برای کسی اهمیتی ندارد. طبق قرارداد باید حق توقف به دلار پرداخت شود و بنابراین عدم پرداخت 15 تا 20 روزه حق توقف، سود سرشاری را نصیب شرکت ها می کند و به نفع آنها است که ماشین بخوابد و کالا در ماشین بماند تا اینکه به انبار منتقل کنند و حق انبارداری بپردازند.
 
موسوی با بیان اینکه اگر سازمان اداره کل حمل و نقل پایانه های مرکزی نظارت دقیق داشته باشد، رانندگان با این مشکلات مواجه نخواهند شد، گفت: سازمان باید با سفارت افغانستان صحبت کند و رانندگان را در این وضعیت تنها رها نکند. این رانندگان ایرانی هستند و به حمل و نقل کشور وابسته اند و از کشور دیگری نیامده اند که بلاتکلیف بمانند اما چون در این بخش رانندگان کانون و تشکلی ندارند، سازمان ترجیح می دهد خود را درگیر این مسائل نکند.

خبرنگار: محمدصالح حجت الاسلامی

بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
کدخبر:15533منبع:تاریخ انتشار:۱۴۰۳ نهم مردادلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-15533.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر