صنایع غذایی تایسون که با نام تجاری TSNشناخته میشود، در سال ۱۹۳۵ توسط جان تایسون John W. Tyson در شهر اسپرینگدیل Springdale واقع در ایالت آرکانزاس ایالات متحده آمریکا تاسیس شد.
جان تایسون در ابتدا مرغهایی را که خود بزرگ کرده بود، از اسپرینگدیل به کانزاس و سنت لوییس میبرد و میفروخت. بعدها پس از مرگ او و همسرش در یک تصادف رانندگی، پسرشان دان تایسون شروع به تولید مرغ با ارزش افزوده کرد و این تولید کننده کوچک و محلی را به یک برند معروف و شناخته شده در جهان تبدیل کرد.
هم اکنون تایسون دومین تولید کننده مواد پروتئینی در دنیا و بزرگترین صادر کننده این مواد به خارج از ایالات متحده آمریکاست. همچنین در لیست فورچن ۵۰۰(Fortune ۵۰۰) جایگاه دوم را داشته و یکی از اعضای شاخص s&p ۵۰۰ است.شرکت صنایع غذایی تایسون بزرگترین تولید کننده گوشت در دنیا به شمار میرود و بنابر گزارش نشریه فوربز (Forbes) جزو ۱۰۰ شرکت بزرگ ایالات متحده آمریکاست.تایسون سالانه سود سهامیبالغ بر $۲۶.۷ میلیارد دلار آمریکا دارد که بیشترین سهم آن از فروش گوشت گاو حاصل میشود. این تولید کننده بزرگ مواد غذایی ۱۲۳ کارخانه در سراسر دنیا دارد که بالغ بر ۱۰۷ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.تایسون شناخته شده ترین برند مواد غذایی در آمریکاست و نام آن همواره در میان غذاهای مورد استفاده ارتش این کشور، فروشندگان عمده و جزئی مواد غذایی، مدارس، بیمارستانها، رستورانها و... دیده میشود.اما تولیدات این کارخانه تنها به مواد پروتئینی منحصر نمیشود بلکه مواد غذایی آماده و مواد مورد استفاده در فست فودها هم جزو این تولیدات به شمار میرود. تایسون تولید کننده ای پیشرو در تولید انواع سسها، پیتزای آماده، سوپ آماده، سوسیس، همبرگر، انواع پیش غذاها و... بوده ودومین تولید کننده چیپس در آمریکاست. هم چنین این شرکت، تولید کننده مواد اولیه بسیاری از کارخانجات مواد غذایی دیگر است.
رمز موفقیت تایسون
تایسون موفق شده است با استفاده از تکنولوژی جدید و الگوهای علمیپرورش حیوانات، فرآیند رشد آنها و هم چنین غذای مورد نیاز برای رسیدن به وزن دلخواه را کاهش دهد. برای مثال بنابر محاسبات، نیمیاز قیمت یک مرغ را غذای مصرف شده برای رسیدن به وزن مورد نظر تشکیل میدهد. بنابراین تایسون توانسته است زمان مورد نظر برای رسیدن به وزن دلخواه یک مرغ را نسبت به روش سنتی به نصف و غذای مورد نیاز آن را ۱ پوند کاهش دهد.
تولید بومی، توسعه صادرات
تایسون از سال ۲۰۰۱، با تشخیص این موضوع که جمعیت انفجاری چین نیاز به مصرف پروتئین بیشتری دارند شروع به تولید و عرضه مرغ در این کشور کرد و مرغهای تازه تولیدی خود را تحت برند جیانگ سو تایسون Jiangsu Tyson)) در بازار شانگهای ارائه کرد. بازار هدف بعدی، در سال ۲۰۰۹ ژاپن، جنوب شرقی آسیا و اروپا بود که تایسون تحت عنوان تایسون زینچانگ (Tyson Xinchang) با تولید ۴۰۰ هزار مرغ و اردک در روز به آن وارد شد. در همین سال بود که تایسون با راهاندازی سه کارخانه در آمریکای جنوبی و سپس ادغام آنها، با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار پرنده در روز، به بزرگ ترین تولید کننده مرغ در برزیل تبدیل شد. و اما سومین بازار کلیدی تایسون کشور هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر و بالاترین سرعت رشد جمعیت در دنیا و هم چنین سرانه مصرف پروتئین بسیار پایین است؛ چنانچه افزایش تنها ۱۰ درصدی سرانه مصرف پروتئین در این کشور، بر چرخه اقتصادی تایسون بسیار تاثیر گذار بود.
تعهد به صداقت و سلامت
علاوه بر همه اینها، تعهد تایسون برای حفظ سلامتی محیط زیست، یکی از ویژگیهای بارز این کارخانه است. تایسون در سال ۲۰۱۰ با بستن قراردادی با شرکت سینترولیوم Syntroleum) ) اقدام به ایجاد کارخانه ای برای تبدیل بقایای بلااستفاده حیوانات به سوخت سازگار با محیط زیست نمود.
این کارخانه در سال بالغ بر ۲۵۰ میلیون گالن سوخت دینامیکی ایجاد میکند و مزیت آن در مقابل سایر سوختهای سازگار با محیط زیست، استفاده از مواد اولیه بلامصرف و غیر خوراکی مانند چربی حیوانات است. همچنین تایسون همیشه خود را در ایجاد کاهش در حوادث محیط کار، کاهش آب مصرفی کارخانه و تولید محصولاتی با رعایت استانداردهای جهانی موظف دانسته است و چهارمین کارخانه دارای گواهینامه استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ به شمار میرود.