دلایل کاهش ۴۰ درصد صادرات خرمای ایران با وجود ظرفیت 3برابری صادرات


مدیرکل امور میوه وزارت جهاد کشاورزی دلیل کاهش 40 درصد صادرات خرما را بالا بودن قیمت داخلی عنوان کرد و از ظرفیت 3 برابری صادرات خرمای ایران خبر داد.

به گزارش لقمه، سید رحمت‌الله پریچهر در پاسخ به پرسش از دلیل کاهش 40 درصدی صادرات خرما در 7 ماه سال جاری اظهار داشت: قیمت خرما در داخل کشور طوری است که تولید‌کنندگان رغبتی برای صادرات ندارند و این موضوع در مورد میوه‌ انار نیز اتفاق افتاده است.



*افزایش 8 درصدی تولید خرما در سال جاری

مدیر کل امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی افزود: تولید خرمای ایران امسال یک میلیون و 150 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 8 درصدی نشان می‌دهد، اما تولید‌کنندگان به دلیل بازار بسیار مناسب در داخل کشور، علاقه‌ای به صادرات خرما نداشتند.



*مکاتبه با وزارت صنعت برای افزایش 3 برابری صادرات خرما

وی ادامه داد: طی مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که امکان افزایش 2 تا 3 برابری صادرات خرمای ایران وجود دارد.

پریچهر تأکید کرد: کاهش صادرات خرما نه به دلیل کاهش تولید، بلکه مربوط به مسائل تجاری، بازرگانی و نیز قیمت مناسب آن در داخل کشور بوده است.

مدیر کل امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: دو نوع مشتری خرما در خارج از کشور وجود دارد، نوع اول مربوط به کشورهایی است که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و خرما را بیشتر برای تغذیه استفاده می‌کنند که کشور هند از آن جمله است.

وی افزود: گروه دوم کشورهایی هستند که وضعیت اقتصادی خوبی دارند و خرمای با کیفیتی را برای فرآوری طلب می‌کنند.

مدیر کل امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه 10 درصد خرمای کشور یعنی حدود 100 هزار تن صادر می‌شود و صادرات خرما در سال جاری تاکنون به 60 هزار تن رسیده است.

در تاریخ ۱۳۹۱ يکشنبه ۳ دي
کدخبر:2594منبع:فارستاریخ انتشار:۱۳۹۱ سوم ديلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-2594.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر