اظهارات مسوولان درباره کیفیت و قیمت خرما


در حالی که نخلداران از افزایش ضایعات خرما و کاهش کیفیت تولید این محصول به دلیل گردوغبار، فرسودگی نخلستان‌ها، حذف سم‌پاشی هوایی و ... خبر می‌دهند، به زعم وزارت جهاد کشاورزی خرمای امسال هیچ‌گونه کاهش کیفیتی نداشته و ضایعاتی هم در این محصول نداشته‌ایم.

به گزارش لقمه، در شرایطی که کمتر از چهار ماه از پایان فصل برداشت خرما می‌گذرد، مصرف‌کنندگان شاهد افزایش چشمگیر قیمت این محصول هستند که دست‌اندرکاران تولید دلیل آن را کاهش تولید خرمای با کیفیت، افزایش ضایعات به دلیل مشکلات متعدد و افزایش صادرات خرمای مرغوب عنوان می‌کنند اما معاون وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد تولید خرما با کاهش کیفیت و افزایش ضایعات همراه نبوده و افزایش قیمت آن هم به نسبت افزایش قیمت دیگر محصولات طبیعی است.

ناصر توکلی - معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی - دراین باره گفت: هیچ‌گونه کاهش کیفیتی در زمینه‌ی تولید خرما نداشته‌ایم و به طور متوسط خرمای درجه سه در صنایع مصرف می‌شود که معمولا سالانه 20 درصد صنعتی خرما داریم و ضایعاتی هم از این محصول نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علت افزایش قیمت خرما در بازار مصرف به تولید برمی‌گردد؟ گفت: در زمینه تولید هیچ‌ مشکلی نداریم و قیمت همه محصولات افزایش یافته است؛ چه محصولی گران نشده که خرما گران نشود؟

این درحالیست که علی‌اصغر موسوی - دبیرانجمن خرما - از شدت گرفتن صادرات این محصول و کاهش ذخیره آن برای مصرف داخلی ابراز نگرانی کرده و علت افزایش قیمت آن را افزایش نرخ ارز و افزایش صادرات عنوان کرده است.

وی گفت: به دلیل آلودگی‌های منطقه‌ای‌ ناشی از گرد و غبار تشدید شده ازسوی عراق تنها حدود 700 هزارتن از خرمای برداشت‌ شده، قابلیت عرضه در بازار داخلی و صادراتی را دارد و 300 هزارتن خرما به ضایعات تبدیل شده یا در صنایع تبدیلی استفاده می‌شود.

دبیرانجمن خرما پیش از این نیز نسبت به هجوم آفات و امراض به نخلستان‌های خوزستان و بوشهر، تأثیر گردوغبار عراق، متوقف شدن سم‌پاشی هوایی ازسوی وزارت جهاد کشاورزی در کاهش تولید و کیفیت خرمای ایرانی هشدار داده بود.

موسوی تصریح کرد: افزایش هزینه‌ی تمام‌شده، نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، بی‌تدبیری و انبارداری نادرست در افزایش قیمت داخلی خرما تاثیر داشته است.

به اعتقاد وی با توجه به اینکه خرما محصولی صادراتی است، نرخ صادرات آن بر بازار داخلی نیز تاثیرگذار بوده و افزایش قیمت صادرات یکی از عوامل مهم افزایش قیمت این محصول برای مصرف‌کنندگان داخلی است.

در صورتی که مصرف‌کنندگان حق خود می‌دانند که به عنوان دومین کشور تولیدکننده خرما در جهان از وفور این محصول در بازار مصرف و قیمت مناسب برخوردار باشند، چراکه از هفت‎ میلیون تن خرمای تولیدی در جهان، ایران با تولید یک میلیون تن (14 درصد تولید جهان) پس از مصر، رتبه دوم تولید را به خود اختصاص داده و 245 هزار هکتار نخلستان‌ در 13 استان کشور از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، فارس، اصفهان، ایلام، خراسان جنوبی، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و یزد پراکنده شده است.





در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۵ دي
کدخبر:2904منبع:ایسنا تاریخ انتشار:۱۳۹۱ بيست و پنجم ديلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-2904.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر