عضو شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما گفت: اگر چه تبلیغات در سبد خرید مردم تاثیرگذار است اما بسیاری از مواد غذایی مانند پاستیل و شکلات که هرگز در صدا و سیما تبلیغ نشدهاند بالاترین میزان فروش را دارند.
به گزارش لقمه، صدیقه اعتماد سعید در گفتوگویی در پاسخ به اینکه صدا و سیما چه تدابیری برای منع تبلیغات محصولات غذایی و بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده اندیشیده گفت: تبلیغات در صدا و سیما از یک سری مقررات داخلی تبعیت میکند و کالاهایی که وزارت صنایع اجازه ساخت آن و وزارت بهداشت تاییدیه بهداشتی آن را صادر میکنند منعی برای تبلیغ ندارند مگر اینکه در هنگام صدور مجوز روی کالا عبارت «منع تبلیغ» ثبت شود.
وی ادامه داد: وقتی وزارت بهداشت تبلیغات برخی اقلام را در حوزه مواد غذایی مشکلدار اعلام کرد شورایی در واحد بازرگانی صدا و سیما تشکیل شد و مقرر شد موارد بررسی و اعمال شود.
به گفته عضو شورای سیاستگذاری سلامت صداو سیما اگر چه تبلیغات در سبد خرید مردم تاثیرگذار است اما بسیاری از مواد غذایی مانند پاستیل اگر چه هرگز در صدا و سیما تبلیغ نشدهاند اما بالاترین میزان فروش را هم دارند.
مدیر طرح و برنامه رادیو سلامت گفت: برخی مواد غذایی هرگز از صدا و سیما تبلیغ نمیشود ولی در آماری که ما داریم مصرف برخی از شکلاتها خیلی بیشتر از پفک است.
اعتماد سعید تاکید کرد: هیچ مستند علمی برای اینکه بگوییم به خاطر تبلیغ صدا و سیما مصرف پفک و مواد غذایی از این دست بالا رفته وجود ندارد.
این متخصص اطفال با بیان اینکه صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است خاطرنشان کرد: صدا و سیما خودش باید مواد غذایی را که به سلامت آسیب میزند ارزیابی کرده و با سیاستگذاریهایی که در نظر میگیرد تبلیغ نکند.
گفتنی است وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته به منظور اجرای ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه و بر اساس مصوبه کارگروه مربوطه تبلیغ 10 قلم کالا که به سلامت آسیب میرساند را ممنوع اعلام کرد که غلات حجیم شده مانند پفک،چیپس، انواع داروها، فست فود ها، نوشابه و داروها از جمله آن هستند.