در گفت‌وگو با مسیح‌الله صفا، ریاست جامعه هتلداران کیش مطرح شد:
درجه‌بندی هتل‌ها را به متخصصان جامعه بسپاریم


جزیره کیش در حال حاضر سالانه میزبان یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی است، با فعالیت حدود 46 هتل از یک تا پنج ستاره با ظرفیت بالغ بر 4800 اتاق و حدود 11000 تخت از صدرنشینان و قطب‌های هتلداری ایران است.

لقمه: این روزها هیچ ایرانی در هیچ جای دنیا نیست که جزیره زیبای کیش را نشناسد. این جنوبی‌ترین نقطه ایران با ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال نخستین گام را با انتخاب به عنوان "‌مرکز توریستی بین‌المللی" در سال49 برداشت و با گزینش در قالب نخستین "منطقه آزاد اقتصادی" کشور، کانون جلب گردشگران و سرمایه‌گذاران شد. این دروازه توریستی کشور که در حال حاضر سالانه میزبان یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی است، با فعالیت حدود 46 هتل از یک تا پنج ستاره با ظرفیت بالغ بر 4800 اتاق و حدود 11000 تخت از صدرنشینان و قطب‌های هتلداری ایران است.
این جزیره توریستی با موقعیت کنونی خود فعال‌ترین تشکل صنفی هتلداری کشور را در خود جای داده است.
بر آن شدیم تا درباره "جامعه هتلداران و مراکز اقامتی کیش" با مسیح‌الله صفا، مدیر هتل گلدیس کیش که پنج دوره متوالی ریاست این جامعه را عهده‌دار است و عضویت در هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را نیز در کارنامه کاری خود دارد، به گفت‌وگو بنشینیم.
وی با 23 سال سابقه مدیریتی هتل در کیش سابقه فعالیت، برنامه‌ها و نیز مشکلات و دغدغه‌های جامعه و صنف هتلداری این منطقه را تشریح کرد:

از تولد جامعه هتلداران کیش بگویید؟
در حالی‌که خانواده هتلداران در کیش هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد نیاز به تدوین اساسنامه و مرامنامه‌اى که بتواند به عنوان مرکز ثقل و حلقه هماهنگ‌کننده میان هتل‌ها به فعالیت بپردازد، محسوس بود.
این شد که "جامعه هتلداران و مراکز اقامتى کیش" در سال 1376 با هدف تدوین سیاست‌هاى اقامتى و حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش هتلداری به همت جمعی از پیشکسوتان صنعت هتلدارى کیش بنیانگذارى شد که در این‌جا بد نیست از آقایان ذکایی، سید امیر همراهیان و ناصر واثقى یادی کنیم که هر جا هستند سلامت باشند.
این جامعه با تعریف ارتقای دانش هتلدارى و تربیت نیروى انسانى با برگزارى کلاس‌هاى آموزشى و ایجاد هماهنگى با کلیه بخش‌هاى گردشگرى و نهادهاى وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش جهت پیشبرد کیفیت خدمات هتلدارى با نگاه به آینده صنعت هتلداری فعالیت خود را آغاز کرد.
• این تشکل صنفی تاکنون چه فعالیت‌هایی را در جهت کمک به هتلداران کیش صورت داده است؟
مهم‌ترین برنامه جامعه هتلداران احقاق حق هتل‌ها، اخذ مجوز فعالیت اقتصادی و به ویژه تشکیل کلاس‌های آموزشی در تمام سطوح هتلداری از خانه‌داری تا مدیریت است. جامعه هتلداران در جایگاه متولی هتلداران در ارتباط با کلیه مسایل هتلی از جمله تهیه و تدوین طرح درجه‌بندى هتل‌ها، اخذ مجوز فعالیت اقتصادی هتل‌ها و مراکز اقامتی، شورای حل اختلاف، رفع و رجوع و نیز صدور رای برای شاکی و متشاکی اعم از هتل، آژانس مسافرتی یا مسافر است.
به طور کلی هتل‌ها در تمام امور صنفی از جمله ارتباط و تعامل با سازمان منطقه آزاد کیش، معاونت گردشگری، معاونت اجتماعی، معاونت عمران، مرکز بهداشت و سلامت کیش، نیروی انتظامی و .... با جامعه هتلداران هماهنگ‌اند و جامعه طبق رسالتی که به عهده دارد از حقوق حقه آن‌ها دفاع می‌کند.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که جامعه در بخش‌هایی به ویژه در بخش بهداشت و سلامت مسافران و نیز عدم حفظ شئونات اسلامی و فرهنگی در صورتی که تخلفی از هتل‌ها سرزده باشد، با خاطیان برخورد قاطی صورت می‌دهد. البته مالکان و مدیران هتل‌ها در حد توان و با توجه به درجه‌بندی و ستاره هتل در رعایت مسایل فوق دقت نظر را دارند.
• چه برنامه‌هایی را در دست تهیه و اجرا دارید؟
در جلسات اخیر هیئت‌مدیره جدید جامعه تاکید زیادی بر ارتقای سطح دانش کارکنان هتل‌ها شده و جامعه مصمم است در زمینه کلیه دروس مرتبط با این صنعت فعالانه انجام وظیفه کند. علاوه‌ براین درصدد است که در بخش استانداردسازی برنامه‌ریزی اصولی و عملی صورت دهد.
• در حال حاضر چه تعداد از هتل‌های کیش عضو جامعه هستند؟
درحال حاضر از مجموع 46 هتل موجود در کیش 43 هتل عضو جامعه هتلداران هستند که به منظور جذب تعداد انگشت شمار واحدهای باقیمانده جهت عضویت در جامعه مذاکرات مفیدی انجام شده و به‌زودی کلیه هتل‌های جزیره عضو "جامعه هتلداران کیش"خواهند شد.
• چه اختیاراتی در جهت رفع کمبودها و مشکلات هتلداران می‌بایست به جامعه تفویض شود؟
از آن‌جایی که امور صنوف توسط تشکل‌های صنفی انجام می‌گیرد، اصلح آنست که درجه‌بندی هتل‌ها، استانداردسازی، تشویق و تنبیه و به طور کلی صدور مجوز فعالیت یا عدم فعالیت هتل توسط جامعه انجام گیرد که صد البته با هماهنگی با سازمان منطقه آزاد کیش و سایر ارگان‌های ذی‌ربط انجام خواهد گرفت.
• تاکنون چه تعداد واحد اقامتی در کیش موفق به دریافت گواهینامه استاندارد از سازمان میراث فرهنگی شده‌اند؟
43 هتل از مجموع 46 هتل موجود در کیش موفق به دریافت گواهینامه کیفیت و استاندارد شده‌اند که در نظر داریم با معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش مذاکره کرده به لحاظ این‌که اکثر اعضا هیئت مدیره از دانش هتلداری و استانداردسازی بهره کافی دارند استانداردسازی به وسیله جامعه هتلداران و با نظارت معاونت گردشگری انجام گیرد که این مهم نیاز به تلاش بسیار داشته و حمایت سازمان را می‌طلبد.
• چه تعداد هتل در کیش در دست ساخت است و به بهره‌برداری خواهد رسید؟
طبق اطلاع برگرفته از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی درحال حاضر حدود 21 هتل در دست احداث است که امیدواریم تا پایان شش ماهه اول سال 92 به ناوگان مسافر‌پذیری کیش اضافه شوند.
• روند طرح استانداردسازی مراکز اقامتی را در این جزیره چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظرتان مشکلات و نواقص این طرح چیست؟
طرح استانداردسازی در کیش شروع خوبی داشت اما به لحاظ عدم حضور مستمر فیزیکی موسسه مسئول و عدم شناخت کافی از شرایط کیش در عمل با چالش مواجه شد. در نهایت نیز برخی هتل‌ها از اجرای این طرح ابراز نارضایتی کرده و هم اکنون تقاضای تجدید درجه‌بندی و استانداردسازی را دارند.
با توجه به این مسئله درصدد اجرای طرحی به منظور استانداردسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی هستیم. در این طرح که هم بین‌المللی است، هم ایرانی، اسلامی و کیشی، از متخصصان جامعه هتلداران به منظور اجرایی کردن و رفع نواقص طرح استانداردسازی استفاده خواهیم کرد؛ چرا که این افراد اشراف کافی به مسایل هتلی در کیش دارند. لازم به ذکر است که غالب اعضای جامعه از تخصص و تجربه کافی و وافی در امر دانش هتلداری و ارتباط و تعامل با مسئولان ذی‌ربط برخوردارند.
• دغدغه حال حاضر هتلداران جزیره را چه عواملی می‌دانید؟
تردیدی نیست که دغدغه هتل‌ها به نوعی به شرایط اقتصادی کشور گره خورده است. مشکلاتی از قبیل گرانی بلیط هواپیما، گرانی آب و برق، انرژی، ملزومات و نیز افزایش هزینه‌های جاری هتل که در نتیجه منجر به افزایش نرخ خدمات هتل و گران شدن سفر به کیش می‌شود گرچه در این میان مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش تلاش زیادی در رفع برخی از مشکلات از جمله آب و برق انجام داده و می‌دهند.
• و اما با توجه به رکود کنونی گردشگری، چه راهكارهایی می‌تواند صنعت هتلداری را از رکود کنونی خارج کند؟
تا زمانی که در تحریم اقتصادی هستیم مشکلاتی داریم اما در این بُرهه با توجه به این تفاصیل گام نخست و حایز اهمیت که در اکثر کشورها درآمد حاصل از آن در بودجه مملکت نقش حیاتی دارد، "حمایت عملی دولت از صنعت گردشگری" است. اعتقاد بنده بر این است که اگر دولت گردشگری را در قالب "صنعت زوده بازده" قبول دارد پس می‌بایست حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در جهت فراهم آوردن زیرساخت‌های صنعت محقق سازد. در این صورت است که مردم کیش را به دوبی یا ترکیه و مالزی ترجیح می‌دهند؛ چرا که کیش از نظر امنیت، جاذبه‌های گردشگری، امکانات دریایی، رستوران‌های متنوع و بازارهای بسیار زیبا و اجناس درخور هر بودجه به ویژه دارای آب و هوای ایده‌آل و ساحلی بکر است و این داشته‌ها برای گزینش و ورود گردشگران مسلمان ایرانی و حتی خارجی به این دورازه توریستی جنوب کشور کافی است.
اما گام موثر بعدی که نباید فراموش کرد "خدمات‌رسانی مطلوب به مسافر و گردشگر" است. این مهم که نقش موثری در برگشت و رضایتمندی وی خواهد داشت و تشویق سایرین را در پی دارد باید اولویت کار قرار گیرد. لازم به یادآوری است که هدف نهایى مطرح شده براى فعالیت جامعه، رسیدن به فرهنگ مشترى‌مدارى در سطح استانداردهاى بین‌المللى است که روند رو به رشد این صنعت بالنده در جزیره زیباى کیش رسیدن به آن را دور از دسترس نمى‌داند.
 
گفتگو: سهیلا رئوف

در تاریخ ۱۳۹۱ پنج شنبه ۱۰ اسفند
کدخبر:3368منبع:هفته‌نامه هتلتاریخ انتشار:۱۳۹۱ دهم اسفندلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-3368.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر