تغذیه و سلامت خانواده/
تبلیغات تلویزیونی عادات نادرست غذایی را رواج می‌دهد


یک متخصص تغذیه گفت: فیلم‌ها و تبلیغات تلویزیونی عادات‌ نادرست غذایی را بین کودکان رواج می‌دهد و گاهی تنقلاتی تبلیغ می‌شود که می‌تواند برای سلامت کودکان مضر باشد.

به گزارش میترا زراتی متخصص تغذیه در گفت‌وگویی اظهار داشت: شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی معمولاً در افراد نمادین می‌شود و آنها با آن شخصیت خو می‌گیرند. کودکان نیز دوست دارند در کنار بزرگ‌ترهایشان سریال‌ها را ببینند و به همین دلیل عادات و رفتارهایی که در شخصیت‌های تلویزیونی و صحنه‌های آن وجود دارد، در کودکان نهادینه می‌شود.

وی گفت: در بسیاری از فیلم‌ها دیده می‌شود که بر سر میز غذا به جای استفاده از دوغ و نوشیدنی‌های سالم از نوشابه استفاده می‌شود؛ در حالی که نوشابه ضررهای بسیار زیادی را به بدن انسان وارد می‌کند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: در برخی از فیلم‌ها که شخصیت‌های فیلم وارد رستوران می‌شوند و غذا سفارش می‌دهند، معمولاً به همراه آن نوشابه نیز خریداری می‌کنند که این موضوع می‌تواند به طور غیرمستقیم مصرف نوشابه را در بین مردم رواج دهد.

زراتی ادامه داد: نبود نوشابه در کنار غذا، مشکلی برای فیلمساز ایجاد نمی‌کند و می‌توان نوشیدنی‌های سالم مانند دوغ را در فیلم‌ها بیشتر نشان داد تا از این طریق تغذیه سالم در بین مردم رواج پیدا کند.

وی عنوان کرد: معمولاً در تبلیغات تلویزیونی، شخصیت‌هایی که نقش ایفا می‌کنند، کودکانی چاق هستند و همه تصور می‌کنند که کودک چاق کودک سالمی است؛ این باور غلط در بین مردم رواج پیدا کرده است و باید گفت که استفاده از کودکان چاق در تبلیغات تلویزیونی به طور غیرمستقیم به مردم القا می‌کند که کودک چاق، کودکی ایده‌آلی است که این تصور نادرست است.

 

در تاریخ ۱۳۹۰ پنج شنبه ۲۴ شهريور
کدخبر:342منبع:فارستاریخ انتشار:۱۳۹۰ بيست و چهارم شهريورلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-342.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر