با نزدیكشدن قدمهای بهار كه طبیعت جامهای دیگر بر تن میپوشاند ایرانیان به رسم سنت دیرینه پیشینیان خود با غبارروبی، نونوار كردن وسایل كهنه و خرید رخت و لباس نو به استقبال جشن باستانی نوروز میروند. با گذر بر هر کوی و برزنی میتوانی نشانی از این تکاپو برای تازگی و نوشدن را نظارهگر باشی. هتلها نیز در این هیاهو و رهگذار نوشدن، خود را مهیای میزبانی از مسافران نوروزی میكنند.
لقمه: مراكز اقامتی بعد از چند ماه انتظار بیصبرانه برای میزبانی از انبوه مسافران نوروزی، كمی زودتر از تكاپوی همگانی پیشوازی از بهار را آغاز میكنند و تقریبا از ابتدای فصل زمستان برای استقبال از میهمانان نوروزی خود برنامهها و تمهیدات لازم را پیشبینی و اجرایی میكنند.
هتل به پیشوازی بهار میرود
از اولین اقداماتی كه هتلها برای آمادهسازی خود صورت میدهند بررسی كامل تمامی بخشهای هتل از جمله راهروها، اتاقها، سالنهای پذیرایی و بخشهای رفاهی به منظور اجرایی كردن برنامههایی از جمله تعویض وسایل، قطعات و تجهیزاتی كه مستهلك شده و نیاز به تعویض و نوسازی دارد. همچنین رنگآمیزی دیوارها و شست و شوی وسایلی كه نیازمند نظافت و غبارروبی است. پس از اینكه برآوردها و بررسیهای لازم انجام گرفت، بخشهای فنی، خدمات، تجهیزات و خانهداری هتل وارد عمل میشوند.
زهرا فهیمی، مدیر روابط عمومی هتل پارس كرمان با اشاره به تلاش هتل برای استقبال از میهمانان نوروزی با تمام ظرفیت و امكانات خود در سال 91 از راهاندازی بخشهای جدیدی در هتل از جمله سالن سینما، باشگاه بیلیارد و بدنسازی برای اولین بار در هتل خبر داد و گفت: برای سرویسدهی مطلوب خدمات رفاهی هتل به مسافران از جمله استخر و ..... با تعمیر و تعویض كلیه قطعات و تجهیزات در بخشهایی كه لازم بوده امكان بهرهبرداری مسافران از این خدمات فراهم شده است.
از سوی دیگر برای خرید اقلام مورد نیاز انبارها و بخش های مختلف هتل در ایام نوروز اقدام میشود.
به گفته غلامرضا خرمی، مدیر روابط عمومی هتل آسمان اصفهان از حدود یك ماه و نیم مانده به پایان سال با توجه به تعطیلی مراكز خرید در ایام نوروز، اقدام به خرید اقلام موردنیاز نوروزی برای بخشهای مختلف به ویژه بخش پذیرایی و تشریفات میشود.
لحظه تحویل سال نو در هتل
به هنگام تحویل سال نو بیشتر میهمانان را میتوانی در لابی هتل بیابی، مكانی كه در لحظات تحویل سال جدید با چیدمان چشمنوازِ بساط سفره هفتسین، مسافران را به رسم و سنت دیرینه ایرانی به دور هم گرد میآورد.
در كنار پذیرایی با شیرینی و شكلات آنچه خاطره این لحظات را در هتل برای میهمانان به یاد ماندنی میكند، نواختن آوای موسیقی سنتی از سوی هنرمندان محلی است، موسیقی دیاری كه میزبان میهمانان و گردشگرانش شده است.
البته گذشته از موسیقی محلی، اجرای موسیقی شاد و زنده، جُنگهای شادی و برنامههای طنز از جمله اقداماتی است كه برای مفرحكردن اقامت مسافران در هتل صورت میپذیرد.
مدیر روابط عمومی هتل پارس كرمان در خصوص برنامههای فرهنگی هتل در نخستین روز بهار و لحظات تحویل سال نو میگوید: اجرای موسیقی سنتی كرمان، رقصِ چوب محلی از سوی هنرمندان استان سیستان و بلوچستان و نواختن پیانوی هتل قبل از تحویل سال نو و پخش و اجرای موسیقی زنده بعد از تحویل سال از جمله برنامههایی است كه ترتیب داده شده است.
میهمانوازی با منویی رنگین
یكی از سنتهای زیبایی كه ایرانیان به آن شهرهاند، سنت میهمانوازی است. به خانه هر ایرانی كه قدم میگذاری با چیدن سفرهای رنگین در میزبانی سنگ تمام گذاشته و زیباترین سفره را برای میهمان خود مهیا میسازد.
هتلهای ایرانی نیز برای اینكه بهترین میزبان برای میهمانان و گردشگران ایرانی و خارجی خود باشند، سعی میكنند به تناسب سلایق و ذائقههای متفاوت، كاملترین منو را كه انواع غذاهای سرد و گرم، فرنگی و ایرانی را شامل میشود، برای پذیرایی از مسافران مهیا كنند.
فهیمی در اینباره میگوید: برای پذیرایی از میهمانان در ایام نوروز نیز بوفه عیدانه در نظر گرفته شده است كه به صورت سلفسرویس غذاهای متنوع ایرانی، فرنگی و فست و فود را ارائه میدهد. علاوه بر این در منوی غذاهای رستوران نیز برای پاسخگویی به ذائقههای گوناگون انواع غذاهای فرنگی، ایرانی، دریایی و نیز غذای سنتی كرمان سرو میشود.
الهام حسنزاده، مسئول تشریفات هتل پارس اهواز نیز درباره منوی غذاهای نوروزی میگوید: در منو غذاهای نوروزی با توجه به استقبال بیشتر گردشگران از غذاهای سنتی و بومی این مناطق، غذاهای دریایی به ویژه (ماهی و میگو) گنجانده شده است.
خدمات هتل با شما تا .....
در روزهای نوروزی خدمات هتل تنها به سرویسدهی اقامتی و پذیرایی از مسافران محدود نمیشود.
تهیه و ارائه نقشه، كاتالوگ و بروشورهایی با هدف اطلاعرسانی و آشنایی بیشتر مسافران با جاذبههای گردشگری، مراکز خرید و ...... از دیگر اقداماتی است که برای ارائه خدماتی مطلوب به مسافران انجام میگیرد.
همچنین، بخشهای مرتبط با اطلاعرسانی به ویژه Cansearge هتل، هماهنگیهای لازم را برای گشت و گذار تورها در شهر و دیگر نقاط انجام میدهند. علاوه بر اینکه اطلاعات پروازهای فرودگاه و بلیطهای قطار، اتوبوس و دیگر اطلاعات مورد نیاز مسافران و گردشگران را در اختیار آنان قرار میدهند.
در كنار این خدمات و سرویسهای ارائه شده به مسافران نوروزی، خدمات ترانسفر را نیز باید افزود. خدمات شبانهروزی تاکسیسرویسهای هتل برای مقاصد مختلف به مسافران، ارائه سرویسهای ایاب و ذهاب به تورها برای بازدید از شهرها، نقاط دیدنی و .... از جمله خدمات بخش ترانسفر هتل به شمار میرود.
همه نیروها بسیج میشوند
هتلها با توجه به اینكه درصد شلوغیشان در ایام نوروز بیشتر است برای جوابگویی به انبوه مسافران خود تمام امكانات و نیرویهای خود را بسیج میكنند.
در بسیاری از بخشهای هتل به ویژه بخشهایی که با میهمانان در ارتباط مستقیم هستند، شیفتكاری متعددی تعریف و از تمام نیروهای انسانی هتل و حتی نیروهای فصلی برای ارائه خدمات مطلوب در تمام ساعات شبانهروز به میهمانان بهرهبرداری میشود.
فهیمی در ادامه خاطر نشان میکند: بخش پذیرش، تشریفات و پذیرایی، خانهداری و غذا و نوشابه از پركارترین بخشهای هتل در ایام نوروز به شمار میروند، به صورتی که برای کارکنان این قسمتها سه شیفت كاری متغیر در هشت ساعت تعیین میشود.
مدیر روابط عمومی هتل آسمان در این رابطه عنوان میکند: با توجه به اینكه اصفهان یكی از شهرهای توریستی ایران است و همواره پر از مسافر است، ایام نوروز تفاوت چندانی با دیگر ایام سال ندارد اما برای جذب نیروی انسانی لازم در این ایام برنامهریزی و در صورت نیاز از نیروهای فصلی استفاده میكنیم.