کاهش سهم خشکبار ایران در بازارهای جهانی


صادرات سنتی خشکبار ایرانی و گسترش فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی کشورهای رقیب، سهم ایران را در بازارهای جهانی کاهش داده است که به تبع آن، درآمدهای ارزی ناشی از صادرات آن کاهش یافته است.

به گزارش لقمه، مسعود محمدیان - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی - با اشاره به مرغوبیت وکیفیت بالای خشکبار تولیدی و فرآوری آن در این استان گفت: برای سامان‌بخشی به نحوه وضعیت تولید محصولات خشکباری و صادرات آن، همایش ملی خشکبار در اردیبهشت ماه جاری در تبریز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشد و توسعه صادرات غیر نفتی مقوله‌ای است که در طول تاریخ بازرگانی خارجی ایران اهمیت آن با افت و خیزهای زیادی مواجه شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع سرشار نفت ایران محدود و در آینده نه چندان دور به پایان می‌رسد باید از هم اکنون جایگزین‌های مناسب در نظر گرفت که در این میان محصولات خشکباری به عنوان یکی از اقلام صادراتی سنتی که قدمتی چندین ساله در عرصه صادرات ایران دارد، گامی مناسب تلقی می‌شود.

محمدیان اظهار کرد: با گسترش فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی کشورهای دیگر در زمینه خشکبار و تداوم صدور سنتی صادرات محصولات ایرانی، کاهش نسبی در سهم ایران از بازار خشکبار جهانی به وجود آمده است و به تبع آن، درآمدهای ارزی ناشی از آن و کاهش مشتریان خشکبار ایران به وقوع پیوسته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: هدف از بر پایی این همایش، شناخت عوامل مؤثر در بازاریابی خشکبار ایران با دستیابی به راه‌حل‌ها و اصول سیاست‌گذاری‌های مناسب جهت حضور فعال ایران در بازارهای جهانی و افزایش سهم ایران در این بازارها است.

وی گفت: کشورهایی که با رویکرد صادرات و بر اساس مطالعات بازار هدف تولید می‌کنند، توانسته‌اند گام‌های موثری در تحقق این امر بردارند لذا پیش از هر چیز اهمیت مطالعه بازار هدف، سلایق مصرف‌کنندگان و کیفیت و قیمت محصول می‌تواند عامل مهمی در رقابتی کردن محصولات صادراتی باشد.

محمدیان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با توجه به اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی اهمیت صادرات محصولات کشاورزی ارتقاء قابل توجهی را شاهد بوده است، افزود: اعزام هیات‌های کارشناسی، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی بخش کشاورزی، یادداشت‌ها و تفاهم‌نامه‌های انجام شده باهیات‌های خارجی به ویژه کشورهای همجوار از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان برای ایجاد بستری مناسب در ورود پایدار به بازهای منطقه‌ای بشمار می‌آید.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان از نظر تولید محصولات باغی، رتبه پنجم کشوری را در میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است، افزود: تبریز در تولید برخی محصولات کشاورزی مزیت نسبی در سطح کشور دارد چنانکه در تولید زردآلو رتبه نخست، سیب درختی و انگور رتبه دوم، بادام و گردو رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی محصولات خشکبار اعم ازکشمش و میوه‌های خشک 53 درصد، محصولات دامی اعم از پوست، روده، پای مرغ 16 درصد، میوه‌های درختی 14 درصد، محصولات فرآوری شده و صنایع تبدیلی 15 درصد و شیلات 1.5 درصد صادرات این استان را طی سال گذشته تشکیل داده است.

در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۰ فروردين
کدخبر:3591منبع:ایسناتاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست فروردينلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-3591.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر