محمدمهدی رحیمیان با اشاره به تأثیر جشنواره سفرههای ایرانیاسلامی در اشاعه یك فرهنگ غنی، گفت: چاپ عكسهای این مسابقات باعث میشود بستری برای دیده شدن عكسها فراهم شود و عكس ماهیت بیرونی پیدا كند.
لقمه: محمد مهدی رحیمیان دبیر هیئت داوران و عضو شورای سیاستگذاری مسابقات عكاسی سفرههای ایرانی در دورههای مختلف برگزاری در گفتوگو با خبرنگار تجسمی فارس، برگزاری جشنواره سفرهایرانی با موضوعیت آداب و فرهنگ ایرانی را بسیار مؤثر دانست و گفت: وظایفی كه برعهده سیاستگذاران در حوزه عكاسی مستند در همه جای دنیا وجود دارد. این است كه از وجه اسنادی عكس برای ثبت جریان زندگی یك جامعه گام بردارند و تلاش كنند. اتفاقی كه در ایران طی چند دهه گذشته رخ داد و و به صورت جدی نصرالله كسرائیان و دیگر دوستان آن را پی گرفتند. در سالهای گذشته كشور درگیر جنگ بود و در حوزه عكاسی خبری و مستند و تحولات اجتماعی عكاسان فعالیت میكردند. همچنین عكاسان در حوزه تغییر تحولات جامعه و ورود مظاهر تمدن در روستاها و وجود برق و آب و دیگر امكانات رفاهی نیز مستنداتی را تهیه كردند كه قابل مشاهده است.
وی در ادامه افزود: تغییرات و تحولات اجتماعی و توسعه ضرباهنگ تندی به خود گرفته و تحولات اجتماعی در اجرای آئینهای سنتی و مذهبی، مراسم عزاداری، شادمانی و.. نیز تاثیر میگذارد و وجوه ظاهری آئینها تغییر كرده همینطور عادات تغذیهای ، تنوع غذایی و میوه بیشتر شده و قابل مقایسه با 50 سال گذشته نیست، پس اینجا لزوم برگزاری جشنوارهها با مضامین مختلف از جمله «سفره ایرانی» با موضوعات مختلف به وضوح رخ مینماید زیرا باید از این مراسم و آئینها مستندسازی شود تا بتوان فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی را به آیندگان ارایه داد.
رحیمیان در ادامه به عكاسی در حوزه فرهنگی اشاره كرد و گفت: آنچه رنگ و بوی ریشه و فرهنگ ایرانی را دارد، نشأت گرفته از سنتهای ایرانی و تمدن غنی ایرانی ـ اسلامی است و عكس شرایط امروز زمان و جامعه خود را مشخص میكند و به نوعی مستندسازی خواهد كرد. عكس با سوژههای فرهنگی و هنری كمك به وقایع نگاری خواهد كرد از سوی دیگر دغدغهها و دلمشغولی عكاس هم در عكس دیده میشود و عكاس هم نیت خود را در عكسبرداری دخیل خواهد كرد و مخاطب با هدف و پیام عكاس نیز آشنا خواهد شد.
وی در ادامه افزود: عكاسی صرفاً نسخه برداری نیست. دوربین دخالت میكند اما هنر هنرمند همراه با ابزار توامان میشود و عكس پدید میآید. اگر یك سوژه را به چند عكاس ارایه دهیم، خواهیم دید هریك با زاویه دید و نگاه خود به سوژه نگاه كرده و هریك پیام خود را به مخاطب القاء خواهند كرد و هریك از آثار عوالم و فضای فكری عكاس خود را خواهد داشت.
وی در خاتمه به چاپ عكسهای سفرهایرانی در مجموعه كتاب و تاثیرگذاری آن بر مخاطب اشاره كرد و گفت: زمانی كه عكسها در كتابی چاپ شود به مراتب تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خواهد داشت. متاسفانه رسانههای ما از تاثیرگذاری عكس غافلاند . باید درجهتی حركت كنیم كه با انتشار عكس بتوانیم تاثیر بیشتر و عمیقتری بر مخاطب بگذاریم و برای مخاطب امكانی را فراهم آوریم تا بتواند كتاب را ورق زده، آثار را مقایسه و بررسی كند و درباره آنها به گفت و گو بنشیند. درست است كه عكسها در رسانههای مجازی و وب سایتها قرار می گیرد اما تاثیری كه چاپ عكسها در یك مجموعه كتاب خواهد داشت بیشتر خواهد بود. چاپ عكسها باعث میشود بستری برای دیده شدن عكسها فراهم شود و عكس ماهیت بیرونی پیدا كند. با دیدن كتاب بیننده تعمق بیشتری در عكس خواهد كرد و امیدواریم جشنواره سفرههای ایرانی امكانی برای چاپ آثار بیابد تا تأثیر بیش از پیش بر مخاطب بگذارد.