خط زمان موفقیت کوکاکولا


کوکاکولا نخستین بار در آتلانتا محصول خود را در داروخانه جاکوب به نمایش عموم گذاشت. در همین مکان نیز هر لیوان سودا را با قیمت 5 سنت می فروخت.

به گزارش لقمه، کوکاکولا (coca cola) نخستین بار در آتلانتا محصول خود را در داروخانه جاکوب به نمایش عموم گذاشت. در همین مکان نیز هر لیوان سودا را با قیمت 5 سنت می فروخت.

آغاز از آتلانتا

سال 1886 میلادی، در اسکله نیویورک کارگران مشغول ساخت مجسمه آزادی بودند. حدود 1300 کیلومتر آن طرف تر نیز نماد بزرگ دیگری از آمریکا در حال ساخت و ظهور بود.

همچون بسیاری از مردم که تاریخ را عوض کرده اند، «جان پمبرتون» نیز که یک داروساز اهل آتلانتا بود، ایده ای به ذهنش رسید. یک بعدازظهر، او مایع کاراملی رنگ بسیار خو شبویی کشف کرد. این مایع با آب کربنات ترکیب شد و در نهایت به نوشیدنی خوش طعمی تبدیل شد. مردم این نوشیدنی جدید را بسیار دوست داشتند و پمبرتون آن را با قیمت 5 سنت برای هر لیوان به مشتری ها می فروخت. او و «فرانک رابینسون» این نوشیدنی را کوکاکولا نام گذاری کردند.

در سال نخست، پمبرتون فقط 9 لیوان در روز از کوکاکولا می فروخت. اما یکصد سال بعد، این کمپانی بیش از 10 میلیارد گالن از این نوشیدنی را تولید کرد. البته پمبرتون شاهد این موفقیت نبود زیرا در سال 1888 میلادی بدون درک موفقیت بزرگ خود درگذشت.

در طول دوره سه ساله میان 1888 تا 1891 میلادی، تاجر آتلانتایی به نام «آسا گریگز کندلر»، سرپرست و مدیر کمپانی کوکاکولا بود و رونق بسیاری به آن بخشید.

1893 تا 1904

کوکاکولا در ایالت متحده بسیار مورد توجه بود.



کوکاکولا از ستاره هنری - هیلدا کلارک - برای تبلیغات خود استفاده کرد.

فراتر از آتلانتا

آسا گریگز، که به طور ذاتی دلال وتاجر بود، کوکا کولا را از یک کشف ساده به تجارت درآمدزا تبدیل کرد. او اشتیاق مردم برای تست نوشیدنی را به خوبی درک کرده بود و همه تلاش خود را می کرد تا کوکاکولا را به آنها معرفی کند. او ابتدا با دادن کوپن برای تست کوکاکولا تبلیغاتش را آغاز کرد و سپس، لوگوی این کمپانی را روی انواع وسایل همچون ساعت، تقویم، گلدان، لیوان و ... چاپ می کرد. مردم کوکاکولا را همه جا می دیدند و دوست داشتند ببینند چه هست. در سال 1895 میلادی، کندلر کارخانه نوشابه سازی را در شیکاگو، دالاس و لس آنجلس برپا کرد.

در سال 1894 میلادی، تاجر اهل می‌سی‌ی‌پی به نام «جوزف بیدن هارد» نخستین فردی بود که کوکاکولا را داخل بطری ریخت و 12 عدد از آنها را برای کندلر فرستاد. کندلر اشتیاقی برای این موضوع نشان نداد و غافلاز این بود که آینده این نوشابه به بطری ها و قوطی های رنگی منتهی خواهد شد.

در سال 1899 میلادی، دو وکیل به نام های «بنجامین اف توماس» و «جوزف بی وایتهد» مجوز بطری کردن نوشابه ها را از کندلر گرفتند و آنها را با قیمت یک دلار می فروختند.

1905 تا 1918

کوکاکولا در 8 کشور دنیا مورد توجه مشتری ها قرار گرفته بود.



با تقلید کودکانه، کوکاکولا بطری های زیبایی برای نوشابه های خود ساخت.

حفظ برند

شاید تقلید کار جالبی نباشد اما همه هدف کوکاکولا رسیدن به موفقیت بود. کوکاکولا نوشابه دوست داشتنی و برند بزرگی شده بود. هر دو این مسایل باید حفظ می شدند. به همین دلیل تبلیغات این محصول به این صورت تغییر کرد که: هیچ جایگزینی را قبول نکنید.

همچنین شرکت به تولید بطری های زیبا نیز روی آورد و در آخر نیز شکل شناخته شده بطری ها را ساخت. کمپانی «روت گلاس» از ایالت ایندیانا زیباترین بطری را طراحی کرد. در سال 1916 میلادی، آنها فروش این نوشیدنی داخل بطری را آغاز کردند. بطری اصلی شیشه به گونه ای بود که لوگوی کوکاکولای روی آن در تاریکی نیز به راحتی دیده می شود.

کوکاکولا رشد بسیاری پیدا کرد و به کشورهای دیگر همچون کانادا، پاناما، کوبا، پورتو ریکو، فرانسه و ... را ه پیدا کرد. در سال 1900 میلادی، فقط دو بطری از کوکا بود و در سال 1920 به یکهزار بطری رسید.

1919 تا 1940

کوکاکولا وارد 53 کشور دنیا شد.



کوکاکولا در بسته های شش تایی فروخته می شد. این طراحی باعث شده بود تا خریداران از این نوشابه در هر جایی که دوست دارند، لذت ببرند.

میراث «وودراف»

شاید هیچ کس به اندازه «روبرت وودراف» شیفته کوکاکولا نشده بود. در سال 1923 میلادی، چهار سال پس از اینکه پدرش – ارنست – کارخانه را از آسا کندلر خریداری کرد، وودراف مدیر کارخانه شد. همان طور که کندلر، کوکاکولا را در کشورهای ایالت متحده به همگان معرفی کرد، وودراف نیز آن را به دیگر کشورهای دنیا معرفی و عرضه کرد. وودراف حدود 60 سال مدیر و سرپرست کارخانجات کوکاکولا بود.

وودراف در سال 1928 میلادی، کوکاکولا را به بازی های المپیک برد و در بسته های شش تایی به مشتری ها عرضه می شد. همین امر باعث شناخه شدن این نوشابه در سراسر دنیا شد. این فکر وودراف بسیار هوشمندانه بود و کوکاکولا را تا جایی پیش برد که وارد زندگی روزانه مردم شد.

1941 تا 1959

کوکاکولا وارد 120 کشور دنیا شد.



در این دوره، اسپرایت تولید و عرضه و واژه مخفف Coke برای کوکاکولا انتخاب شد.

جنگ و میراث باقی مانده از آن

در سال 1941 میلادی، آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد. هزاران زن و مرد به جبهه های جنگ فرستاده شدند و دولت و کوکاکولا از آنها حمایت می کردند. وودراف اعلام کرده بود هر مردی با یونیفورم نظامی می توان هر بطری کوک را با قیمت 5 سنت خریداری کند. در سال 1943 میلادی، ژنرال دیوایت دی آیزنهاور ، تلگرامی برای کمپانی کوکاکولا فرستاد و ارسال مصالح برای 10 کارخانه نوشابه سازی را درخواست کرد. در طول جنگ، مردم از طعم و مزه این نوشابه لذت می برند.

1960 تا 1981

کوکاکولا در 163 کشور دنیا فروخته می شد.



در دهه 70 میلادی، کوکاکولا تبلیغات هیجان انگیزی داشت

دنیایی از مشتری ها

پس از 70 سال موفقیت، کوکاکولا تصمیم گرفت تا طعم نوشیدنی های خود را بیشتر کند. فانتا، نخستین بار در دهه 1940 میلادی تولید و در دهه 1950 میلادی معرفی شد. اسپرایت، در سال 1961 میلادی، TAB در سال 1963 و Fresca در سال 1966 میلادی پا به عرصه وجود گذاشتند. در سال 1960 میلادی، کوکاکولا کمپانی Minute Maid را خریداری کرد و خط تولید نوشیدنی های خود را توسعه داد.

هر سال کوکاکولا مشتری های بیشتری از سراسر دنیا پیدا می کرد و به تدریج وارد کشورهای دورتر همچون پاراگوئه، ماکائو، ترکیه و ... شد.کوکاکولا همیشه تبلیغات هیجان انگیز و جالبی داشت. به طور مثال، دوستانی را نشان می داد که با کوک لحظه های شادی را با هم سپری می کنند. یا مثلا در تبلیغات سال 1971 میلادی، نشان داد گروهی از مردم از سراسر جهان در تپه ای در ایتالیا دور هم جمع شده اند و آهنگی با مضمون: «من دوست دارم برای دنیا Coke بخرم» سر داده اند.

در سال 1978 میلادی، کوکاکولا نخستین شرکت تولید نوشیدنی بود که وارد جمهوری چین شد.

1982 تا 1989

کوکاکولا در 165 کشور دنیا فروخته می شد.



در سال 1985 میلادی، کوکاکولا نخستین نوشیدنی بود که به فضا راه پیدا کرد.

Coke رژیمی و Coke جدید

در دهه 1980 میلادی، تب لاغر شدن میان مردم زیاد شد و بسیاری از آنها از نوشیدن کوکاکولا دست برداشته بوند. در سال 1981 میلادی، «روبرتو سی گویزیتا» مدیر عامل این کمپانی شد و سیاست های جدیدی وارد این شرکت کرد. از جمله باید به ساخت و توسعه شرکت سرمایه گذاری کوکاکولا، تولید نوشابه های رژیمی و توسعه برند تجاری کوکاکولا اشاره کرد.

همین سیاست باعث شد تا در آن زمان کوکاکولا به عنوان کم کالری ترین نوشیدنی دنیا شناخته شود.

1990 تا 1999

کوکاکولا در این دوره در 200 کشور دنیا حضور داشت.



کوکاکولا ارتباط خود با رویدادهای مهم ورزشی همچون فیفا و المپیک را هرگز کم نکرد.

بازار و برندهای جدید

دهه 1990 میلادی زمان رشد و توسعه کمپانی کوکاکولا بود. ارتباط تنگاتنگ این کمپانی با ورزش در حوزه های مختلف در طول ده ها سال گذشته باعث برتری او شده بود. کوکاکولا در جام جهانی فوتبال، المپیک، جام جهانی راگبی و مسابقات جهانی بسکتبال حضور دایمی داشت.

در سال 1993، آگهی تبلیغاتی مشهور «همیشه کوکاکولا» همه جا دیده می شد و خرس قطبی زیبا و دوست داشتنی کوکاکولا در آن سال متولد شد.

خط تولیدهای جدیدی به این کمپانی اضافه شدند که از میان آنها می توان به نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی میوه ای کودکان و آب های Dasani اشاره کرد. این پیشرفت تا حدی بود که در سال 1997 میلادی، کوکاکولا روزانه یک میلیارد بطری در روز می فروخت.

2000 تا کنون

کوکاکولا در بیش از 200 کشور دنیا حضور دارد.



کوکاکولا همچنان در همه جهان تبلیغات می کند.

کوکاکولا در عصر حاضر

در سال 1886 میلادی، کوکاکولا در یک داروسازی کوچک متولد شد. اکنون پس از دو قرن، همچنان بزرگ ترین کمپانی تولید کننده نوشیدنی های خوش طعم در سراسر دنیا است و بیش از 50 برند مختلف از آن منشعب شده اند. در همه جای دنیا این نوشیدنی حضور دارد و در کشورهای مختلف با نام های متفاوت عرضه می شود.

کوکاکولا، به فرهنگ های مختلف مردم در سراسر دنیا توجه بسیاری دارد و نوشیدنی های خود را بر اساس علاقه و فرهنگ آنها عرضه می کند. به همین دلیل است که محصولات این شرکت همه اقشار جامعه در همه جای دنیا را جذب خود کرده اند. این شرکت پس از این همه سال شهرت و موفقیت هرگز از کیفیت محصولاتش کم نکرده است و شاید دلیل پایداری و موفقیت طولانی مدت او نیز همین است.




بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۲ مرداد
کدخبر:4798منبع:برترین هاتاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و دوم مردادلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-4798.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر