معاون بازرگانی سازمان چای کشور گفت: 180 کارخانه چایسازی در کشور فعالیت دارند.
به گزارش لقمه، مجید فردصفاری عصر امروز در نخستین جشنواره ملی چای و عسل ایرانی در پارک نوشیروانی بابل اظهار داشت: چای از قدیمیترین نوشیدنیهای بشر بوده که ابتدا در چین، هند و ژاپن کشت میشده و مورد استفاده قرار میگرفت و از قرن 15 به کشورهایی اروپایی، آمریکایی و ایران راه یافت.
وی بیان داشت: شروع کشت این محصول در ایران در سال 279 هجری شمسی بود که توسط محمدمیرزا معروف به کاشفالسلطنه بذر چای وارد ایران شد و در مناطق لاهیجان و کلارآباد که شرایط مساعد داشتند، کشت شد.
صفاری گفت: در ابتدا با اقبال مناسبی از سوی مردم واقع نشد اما امروزه چای مصرف قهوه را گرفته و کشت آن بیش از 32 هزار هکتار از اراضی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه 180 کارخانه چایسازی در کشور فعالیت دارند، بیان داشت: 10 کارخانه چایسازی در غرب مازندران فعالیت دارند.
معاون بازرگانی سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: 60 هزار خانوار کشاورز به کار چایکاری مشغول بوده که بیش از 500 هزار خانوار به طور غیرمستقیم در این شغل مشغول فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: از بین نوشیدنیهای متداول دنیا چای از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است و از پرمصرفترین نوشیدنی جهان محسوب شده که نقش اثرگذاری در تامین آب بدن ایفا میکند.
معاون بازرگانی سازمان چای کشور با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور برتر تولید کننده و یکی از پرمصرف کنندهترین چای جهان است، گفت: استفاده از چای طبیعی میتواند به دلیل وجود مواد ارزنده دارای خاصیت ضد سرطان ریه و دندان، کاهش سکته مغزی و آرام بخش اعصاب و روان محسوب شود که چای ایرانی از تمام این ویژگیها برخوردار است.
صفاری بیان داشت: چای ایرانی به دلیل عدم استفاده از هرگونه مصرف سم از جایگاه ویژهای در امر سلامت و امنیت غذایی برخوردار است اما به دلیل عدم فرهنگسازی مناسب مصرف چای ایرانی در کشور نهادینه نشده است.
وی اذعان داشت: یک چهارم نیاز چای کشور در خود کشور تولید میشود اما هنوز شرایط فروش قابل قبول در جامعه مهیا نشده است.
صفاری برگزاری جشنواره چای را یکی از راههای موثر در فرهنگسازی مناسب در حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: باید با برنامهریزی درست فاکتورهای مفید چای ایرانی را برای دسترسی آسان در اختیار مصرفکنندگان قرار دهیم که برگزاری این فستیوالها میتواند این امکان را به تولید کننده دهد تا محصول خود را به طور مستقیم عرضه کند و مصرفکننده نیز بدون واسطه محصول استاندارد را خریداری کنند.
بازگشت به صفحه نخست