استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای صادرات محصولات کشاورزی


باید از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی برای صادرات محصولات کشاورزی و بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته خود استفاده کنیم.

به گزارش لقمه، عبدالمجید مهدوی دامغانی - معاون تحصیلات تکمیلی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: برای موفقیت در صادرات کشاورزی باید ظرفیت‌های سیاسی اقتصادی را در حوزه صادرات محصولات کشاورزی فعال کنیم.

وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک با قیمت مناسب یکی از راه‌هایی است که به ارتقای جایگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

مهدوی دامغانی با بیان این‌که طی دو - سه دهه اخیر به تدریج بازارهای صادرات کشاورزی خود را از دست داده‌ایم، عواملی همچون نبود شناخت از بازارهای هدف و رقبا و نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی را از دلایل این مساله عنوان کرد.

به گفته این کارشناس کشاورزی، در گذشته نه چندان دور بازارهای زعفران، پسته، خرما، کشمش و خشکبار کشورهای اروپایی و خلیج فارس در اختیار ما بود که به مرور از دستمان خارج شد.

وی مهم‌ترین دلیل این مساله را بی‌توجهی به تغییرات بازارهای هدف، سلایق و نیاز مشتری عنوان کرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به پیشینه ایران در صادرات کشاورزی گفت: ایران خاستگاه و مهد کشاورزی است که از جاده ابریشم هم برای تجارت محصولات کشاورزی استفاده می‌شد.

مهدوی دامغانی خاطرنشان کرد: کشاورزی ما در گذشته بر محوریت صادرات بوده است. ما سابقه سه قرن صادرات کشاورزی به اروپا داشته‌ایم و بخشی از تولیدات داخلی با نگاه فروش جهانی و فرامنطقه‌ای همراه بوده است.

وی ادامه داد: طی دو دهه اخیر بازارهای صادراتی خلیج فارس، اروپا و آمریکای شمالی به سمت استفاده از محصولات ارگانیک حرکت کرد که بخش کشاورزی ایران در صادرات این محصولات از رقبایی چون چین، ترکیه، آمریکا و اسپانیا عقب ماند.

این کارشناس کشاورزی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید، فرآوری پس از برداشت، انباردرای، بسته‌بندی و ... را در جهت صادرات و مانور در بازارهای جهانی ضروری عنوان کرد.



بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۱۸ اسفند
کدخبر:6345منبع:ایسناتاریخ انتشار:۱۳۹۲ هجدهم اسفندلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-6345.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر