در برنامه‌های کودک دیگر ماکارونی تبلیغ نمی‌شود


مدیر گروه کودک شبکه جام‌جم در خصوص قطع تبلیغات مستقیم کالاها در برنامه‌های کودک گفت: پیرو جلساتی که با مدیران در راستای دستور رییس سازمان صدا‌و‌سیما داشتیم، قرار بر این شد که پخش مستقیم تبلیغات از جمله ماکارونی در برنامه‌های کودک تلویزیون قطع شود.

به گزارش لقمه، وی که علاوه بر مدیرت گروه کودک شبکه جام جم، عضو شورای راهبردی شبکه دو سیما و همچنین عضو شورای طرح و برنامه معاونت سیماست، در این زمینه عنوان کرد: طی جلساتی که در جهت بررسی وضعیت اسپانسرها در برنامه‌های کودک داشتیم، بنا بر این شد که پخش مستقیم تبلیغات در برنامه‌های کودک به طور کلی قطع شود و این تصمیم طبق دستوری که آقای ضرغامی داده بود گرفته شد که اکنون هم به تمامی شبکه‌های تلویزیونی و همچنین مدیران گروه کودک ابلاغ شده است.

محمد میرکیانی در ادامه این مطلب افزود: از این پس تبلیغات مستقیم در برنامه‌های کودک ممنوع اعلام شده است؛ چراکه جزو حقوق کودک و رسانه محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه در هیچ کجای دنیا چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود که در برنامه‌های کودک تبلیغات حاکم باشند، مگر در شبکه‌های خصوصی که با اهداف خاص به آن پرداخته شود اما شبکه‌های دولتی این اجازه را ندارند.

مدیر گروه کودک شبکه جام‌جم همچنین اظهار کرد: به اعتقاد من برخی از تبلیغات می‌توانند در رسانه و برنامه‌های کودک صورت بگیرند چراکه شاید تبلیغات موثر و مفیدی هم باشند به شرطی که تبلیغ کالا نباشند، بلکه تبلیغ محصولات ایرانی باشند.

این مدیر تلویزیون با تأکید مجدد بر اینکه دیگر «ماکارونی» در برنامه‌های کودک تبلیغ نمی‌شود، اعلام کرد: بر اساس دستوری که مهندس ضرغامی در این خصوص ابلاغ کرده‌اند و نامه‌اش هم به همه شبکه‌ها رسیده است، تبلیغ مستقیم در برنامه‌های کودک ممنوع اعلام شده است. جا دارد بگویم حتی ما اسپانسرهای قابل توجهی هم برایمان در شبکه جام‌جم رسید اما به خاطر رعایت موازن فرهنگی این کار را انجام ندادیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تبلیغ کالاهای فرهنگی در برنامه‌های کودک باید تعریف شوند، توضیح داد: کالای فرهنگی باید تعریف شود که چه چیزی است. گاهی ممکن است یک سریالی تولید شود که ابتدای سریال یک مجموعه فرهنگی هزینه تولید آن سریال را بدهد که به نظر من این مقوله اشکالی ندارد.

میرکیانی با اشاره به مشکلات تبلیغات مستقیم در برنامه‌های کودک،خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تبلیغات مستقیم در برنامه‌های کودک این است که ذهن مخاطب را از ارتباط مستقیم با مفاهیم و شخصیت‌های آن برنامه منحرف می‌کند. در واقع زمانی که مخاطب گرم تماشای یک برنامه است و ناگهان کالایی تبلیغ می‌شود، فضای ذهنی مخاطب بر هم می‌ریزد و سردرگم می‌شود که این اتفاق خوب نیست.

وی در بخشی دیگر از گفت‌و‌گویش با ایسنا درباره نبود اسپانسر در برنامه‌های کودک شبکه جام‌جم نکاتی را یادآور شد و گفت: شبکه جام‌جم تنها شبکه‌ای است که برنامه‌های کودک آن بدون هیچ اسپانسری تولید شده‌اند. می‌توان گفت این شبکه بیش از 36 هزار دقیقه برنامه طی این مدت تولید کرده‌ است که حتی یک دقیقه از آنها با اسپانسر همراه نبوده است.

او ادامه داد: شبکه جام‌جم در بخش تولید برنامه‌های کودک آماری را شامل می‌شود که بدین ترتیب است: 400 برنامه «بچه‌های ایران» که هر روز حدود 70 دقیقه به روی آنتن می‌رود. همچنین 190 برنامه «خونه خاله» که هر برنامه 25 دقیقه است؛ ضمن اینکه 60 برنامه «غنچه‌های ایران» نیز در این شبکه داشتیم که هر برنامه 40 دقیقه است و همچنین 90 برنامه «آقاجون سلیمون» داشتیم که حتی یک دقیقه از آن‌ها هیچ‌گونه اسپانسری را نداشته است.

میرکیانی در بخشی دیگر با بیان اینکه تولید برنامه‌های کودک در شبکه جام‌جم یکسری دشواری‌هایی را به همراه دارد، اظهار کرد: این شبکه در بخش تولید برنامه‌های کودک از لحاظ مخاطب پذیری یکسری دشواری‌هایی دارد؛ به عنوان مثال ما در شبکه جام‌جم مجاز به پخش کارتون‌های غیرایرانی به هیچ عنوان نیستیم که به نظرم این اقدام بی‌سابقه است که ما در چنین شرایط سختی توانستیم بدون وابستگی به اسپانسر، یک گروه کودک را مستقل نگه داریم.

مدیر گروه کودک شبکه جام‌جم در پایان گفت‌و‌گویش از حمایت‌های مدیر شبکه جام‌جم و همچنین سایر مدیران این شبکه تشکر کرد و گفت: ناگفته نماند که آغاز برنامه «بچه‌های ایران» با حمایت‌های دکتر دارابی (معاون سیما) شکل گرفت و همچنین سایر مدیران شبکه جام‌جم ما را در بخش‌های مختلف در زمینه کودک حمایت کردند.



بازگشت به صفحه نخست

در تاریخ ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ ارديبهشت
کدخبر:6645منبع:ایسناتاریخ انتشار:۱۳۹۳ هفتم ارديبهشتلینک خبر: http://www.loghmeh.ir/Pages/News-6645.aspx
پیاده سازی شده با نرم افزار تحریریه، شرکت نرم افزاری الفبای ایده برتر