پشت‌پرده شایعات سلامت از سَم گوجه‌فرنگی تا کرم نارنگی و خرمای وارداتی


مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه شایعات منتشره در حوزه سلامت "هوکس" هستند، پشت‌پرده تمام شایعات حوزه سلامت از جمله سَم گوجه‌فرنگی، کرم نارنگی و خرمای وارداتی را تشریح کرد.

به گزارش لقمه، محمد هاشمی در خصوص خبرپراکنی‌هایی که در چند ماه اخیر در حوزه سلامت مطرح شده است، اظهار داشت: این شایعات همواره وجود داشته است به‌طوری که با کوچکترین خبر نادرست، به‌یک‌باره موجی از نگرانی و دلهره بین مردم ایجاد می‌شود. شایعه سَم کشنده گوجه‌فرنگی یکی از همین دست اخباری بود که یکی دو ماه گذشته سر زبان‌ها افتاد، به‌دنبال آن موارد مشابه دیگری مثل خرمای وارداتی، کرم کشنده نارنگی پاکستانی، واکس سرطان‌زای میوه‌ها، واردات سوسیس و کالباس حیوانات حرام‌گوشت و تغییر سیاست تأسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای خوراک برخی رسانه‌ها شد و البته اخیراً، دوباره شایعات دارویی شدت گرفته است. نمونه اخیر آن، موضوع توهم‌زا بودن قرص "کلداکس" بود که یکی دو هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شد.

هاشمی گفت: حجم پیامک‌ و خبرهای محتوی آلوده بودن مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات در تلفن‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی مثل وایبر، لاین، تانگو و واتس‌آپ و وایبر، این روزها آن‌قدر افزایش یافته که اگر بنا را بر راست بودن آنها بگذاریم باید بگوییم که همه خوراکی‌های موجود در بازار آلوده‌اند و اصلاً بهتر است هیچ ماده غذایی را مصرف نکنیم.
وی با بیان اینکه در اصطلاح رسانه‌ای به این خبرها "هوکس" گفته می‌شود و زبان‌شناسان ریشه لغوی این کلمه را Hocus Pocus به‌معنای معنای اجی مجی یا همان شعبده بازی می‌دانند، هوکس را سخنی غیرواقعی اما قابل باور دانست که آگاهانه و با نیت فریب یا مزاح با دیگران و از روی عمد ساخته می‌شود و در قالب تصویر، صوت و فیلم، اخبار و گزارش‌های جدی ارائه می‌شوند.
هاشمی افزود: سازنده این هوکس‌ها افراد یا گروه‌هایی با "خلاقیت سیاه" هستند که معمولاً به‌صورت موردی و با دلایلی چون سربه‌سر گذاشتن دیگران، یادآوری مناسبت‌ها، طنزنویسی انتقادی، انتقام گیری شخصی، پرونده سازی، یا به‌قول مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو دکتر پیرصالحی، "رقابت‌های ناسالم تجاری" ساخته می‌شوند، معمولاً هم قالبی جدی دارند؛ به‌راحتی قابل انتقال بوده و موضوعشان باب روز جامعه و انتخاب رسانه و پیامشان مناسب است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر "خرمای وارداتی"را به‌عنوان شاهد مثال یک هوکس خوب ارائه کرد و اظهار داشت: تمام مشخصات مذکور در آن خبر وجود داشت. قالب آن جدی و مثل تمام خبرهایی بود که در رسانه‌ها منتشر می‌شد. ضمناً به موضوعی پرداخته بود که تقریباً همه مردم با آن آشنا بوده و درباره‌اش سخن می‌گفتند. یا موضوع "واکس سرطان‌زای میوه‌ها" آن‌قدر ساده و قابل فهم همگانی بود که شانس بیشتری برای دهان به دهان شدن و تبدیل به شایعه‌ای مواج داشته باشد.
مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: متأسفانه، برای هوکس‌ها، قانون تدوین شده رسمی وجود ندارد. مدیوم‌هایی مثل روزنامه، رادیو و تلویزیون قوانین حقوقی مدون رسانه‌های خود را دارند، به این مفهوم که در آن فریب مردم، آسیب رسانی به احساسات و عواطف عمومی و مسائلی از این دست ممنوع است و انتشار مطالب دروغ علیه یک فرد وی را صاحب حق پاسخگویی در همان رسانه می‌کند. علاوه بر این، اعتبار و موقعیت هر رسانه مشخص می‌کند که مخاطبان آن می‌توانند انتظار چه‌نوع مطالب و با چه‌میزانی از صحت و سقم را داشته باشند. در شبکه‌های اجتماعی مثل وایبر، لاین، تانگو و واتس‌آپ اما این‌گونه نیست.
وی با نام بردن از اینترنت به‌مثابه رسانه عظیمی که به تمام مخاطبان و کاربران اجازه تولید و نشر محتوا را می‌دهد و هر فرد با امکاناتی نظیر وبلاگ و هایپرلینک را قادر به خبرسازی و انتشار مطالب در مقیاسی وسیع می‌کند، گفت: امکان ناشناس بودن در فضای مجازی نیز همان‌گونه که از نامش برمی‌آید مهیاست، لذا این مسائل باعث شده است اینترنت بهترین خاستگاه انتشار هوکس‌ها باشد.
هاشمی افراد زودباور را بیش از هر رسانه‌ای به‌عنوان رسانه مطلوب هوکس سازان معرفی کرد و گفت: فقط افراد ساده‌دل هستند که با شنیدن، خواندن یا دیدن مطلبی عجیب به‌صرف ارائه آن در قالبی جدی و بدون توجه به جزئیات غیرعقلانی، باورش می‌کنند و بی‌درنگ نیز برای دیگران باز می‌گویند.
وی افزود: با رؤیت درست و کامل، استعلام و جست‌وجوی منبع خبر و خود آن به‌راحتی می‌توان هوکس‌ها را تشخیص داد.
هاشمی با اشاره به توجه داشتن به همین راه حل‌های ساده عنوان کرد: اگر هوکس "عوارض ناشی از دیکلوفناک و فلج کننده بودن آن" کامل و درست رؤیت می‌شد به‌وضوح مشخص می‌گردید که موضوع، شرکتی خاص و نوع خاصی از این دارو بوده است و نه یک هشدار عمومی. یا در خصوص خرمای وارداتی با صرف زمانی اندک معلوم می‌گردید که منبع مورد وثوقی برای استناد به آن یافت نمی‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان با بیان اینکه برخی افراد با این هوکس‌ها قصد ابراز وجود دارند و می‌خواهند خویش را در سطحی وسیع مطرح کنند، تأکید کرد: به‌قول قدیمی‌ها شنونده باید عاقل باشد و از نفوذ آنها به امنیت زندگی‌شان جلوگیری کند، مردم هم مطمئن باشند همان‌گونه که سازمان غذا و دارو درباره روغن گیاهی پالم بدون ملاحظه، منع مصرف آن را اطلاع‌رسانی کرد در صورت وجود منع مصارف، اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهد داد. ضمن اینکه پایگاه خبری سازمان غذا و دارو نیز به‌صورت آن‌لاین، آخرین شایعات مطرح شده درباره سلامت فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی را به اطلاع عموم خواهد رساند.

 



بازگشت به صفحه نخست


نقل از :تسنیم

کد: 7844 تاریخ نشر: ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن بازدید: 3190 ساعت: 1:25 صبح
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست



نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 

  با هم غذا بخورید تا سالم بمانید حتما این اصطلاح را زیاد شنیده‌اید که اغلب راجع به ...

  رابطه وزن مرغ با ارزش غذایی آن پایگاه خبری لقمه: رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و م...

  آب معدنی،محصولی که از پشت به سلامت خنجر می‌زند دستگاه‌های نظارتی، در بررسی‌هایی که از کارخانه‌های...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

19 گام تا لاغری و کاهش وزن اضافه وزن و چاقی از مشكل‌‌هایی است كه افراد زیادی با آن دست به گریبان هستند. روش‌های مختلفی هم برای كاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام وجود دارد كه البته همگی آنها اصولی و صحیح نیستند.
چرا شهاب حسینی و بهرام رادان و دیگر هنرمندان رستوران‌دار شده‌اند رستوران داری شغلی بسیار وسوسه انگیز است که البته هنرمندان و سلبریتی‌ها به واسطه شهرتی که دارند نیز بسیار وارد این حرفه شده‌اند و موفق و ناموفق بوده‌اند.
دیگرشیفت‌های 12 ساعته ترس ندارد نخوردن صبحانه و غذا، ورزش نکردن و احساس خستگی درشیف‌های کاری 12 ساعته موجب مشکلات زیادی برای بدن می‌شود و این شکل زندگی آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. در مطالعات جدید عنوان شده است که شیفت‌های کاری 12 ساعته، حتی روی افزایش وزن نیز تاثیر دارند و فرد را به سمت چاق شدن سوق می‌دهند.
برنده عصر جدید نقاشی اش را در آشپزخانه شروع کرد پایگاه خبری لقمه: فاطمه عبادی برنده مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» گفت: قصه نقاشی های من از نمکدان آشپزخانه آغاز شد و در این مسیر همسرم بزرگترین حامی و مشوق من بود.