به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه ، اگر از اهالی فضای مجازی و عضو شبکه های اجتماعی باشید با کلیپ پسربچه مازندرانی به اسم «امیر عباس» مواجه شدید که به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد و او را به شهرت ملی رساندآنچه که باعث توجه افکار عمومی به این کلیپ و محبوبیت آن شد را باید در دو چیز جستجو کرد. یکی لهجه شیرین و نمک ذاتی خود امیرعباس و لحن حرف زدنش و دیگری اسم بردن از کدوی سبز که در زبان مازندرانی به آن کچلیک می گویند.
انتشار گسترده این کلیپ در فضای مجازی و محبوبیت امیرعباس موجب شد تا کچلیک و خورشتی که از آن تهیه می شود به عنوان یک نوع غذا، جذابیت پیدا کند و خیلی ها به سراغ جستجوگرهای اینترنتی رفتند و واژه «کچلیک» را سرچ کردند و بالطبع با طبخ غذاهایی که از این میوه یا صیفی جات تهیه می شود آشنا شدند.
جالب اینکه یکی از رستوران های شهر بابل در مازندران که زادگاه امیرعباس است نیز «نون با کچلیک» را به عنوان منوی جدید خود در سال 96 اعلام کرد و به تبلیغ آن پرداخت.
با توجه به اصول تبلیغات و کارکردهای رسانه ای که پخش این کلیپ دارد می توان حدس زد که نون با کچلیک یا تهیه انواع غذاهایی که با کدوی سبز قابل طبخ است در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته و حالا دیگر این ماده غذایی بیش از گذشته شناخته شده و می تواند از یک غذای محلی و شمالی به مناطق دیگر ایران نیز گسترش یافته و به منوی بسیاری از رستوران ها و مراکز تهیه غذا دست کم در همان منطقه شمال که اتفاق در طول سال با بیشترین حجم مسافر از سایر نقاط ایران نیز مواجهه است،تبدیل شود.
آنچه که فراتر از پخش این کلیپ و در پس کارکرد سرگرم کنندگی آن وجود دارد عنصر آگاهی بخشی و تبلیغ درباره یک ماده یا الگوی غذایی است. این کلیپ به طور ناخواسته موجب معرفی و معروفیت یک نوع غذا شد که پیش از آن چندان شناخته شده نبود و همین تجربه نشان می دهد که چگونه می توان از ظرفیت رسانه ها به ویژه رسانه های مجازی در معرفی، تبلیغ و ترویج یک نوع ماده غذایی یا الگوی غذایی بهره برد و با یک استراتژی غذایی به وجوه بازاریابی و بازارسازی آن پرداخت.
امروزه صنعت سرگرمی سازی این امکان را فراهم کرده تاز ظرفیت و ظرافت های آن برای رونق و بهبود کسب و کار استفاده کرد و این کلیپ به طور ناخواسته،کارکردهای آن را اثبات کرد. از این رخداد مجازی می تواند الگوبرداری کرد و با ایده پردازی های سرگرم کننده به معرفی و تبلیغ یک محصول پرداخت.
صنایع غذایی و رستوران های ما می توانند با بهره گیری خلاقانه و سالم از طریق ساخت کلیپ های سرگرم کننده به تبلیغ محصولات خود پرداخته و از این طریق به گسترش و بهبود بازار خود کمک کنند. از طریق همین کلیپ که با هشتگ «نون با کچلیک» یا «کچلیک» هم قابل ردیابی است این ماده غذایی در افکار عمومی شناخته شد و بالطبع بازار فروش جدیدی برای صاحبان رستوران و حتی تره بارفروشی ها فراهم شد تا مردم نون با کچلیک را تجربه کنند. این یعنی تبدیل شدن «نون با کچلیک» به یک «استراتژی غذایی».
نویسنده: سید رضا صائمی
نقل از :اختصاصی پایگاه خبری لقمه- باز نشر این مطلب تنها با ذکر منبع و نام مولف مجاز است