به گزارش پایگاه خبری لقمه، انجمن رسانه های تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور در مقابل بی نظمی های بازار و وضعیت نابسامان و آشفته سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت کلان آن تاب نیاورد و پس از چند ماه گفتگوهای سازمان یافته و در جلسات متعدد به این نتیجه رسید که بیانیه ای انتقادی از وضع موجود کشاورزی و دامپروری کشور صادر و نگرانی خود را از آنچه اتفاق افتاده و خواهد افتاد ابراز کند! گفتنی است این انجمن تخصصی با حضور اعضای مقتدر مطبوعاتی خود که سوابق فعالین آن از سال های اولیه بعد از پیروزی انقلاب تاکنون ادامه دارد، بر آن بود که با گفتمان و طرح مسائل در قالب جلساتی با معاونان و به ویژه شخص وزیر که تاکنون دیداری با مدیران و دبیران مجلات و رسانه های تخصصی نداشته است، این نگرانی ها در عرصه بخش های مختلف کشاورزی را بی پرده ابراز دارد و راهکارهای خود را ارائه دهد، اما این گفتمان حاصل نگردید و سرفصل هایی که قرار بود در آن جلسات مطرح شود به صورت این بیانیه اعلام عمومی شد. گفته شده، این انجمن در ادامه با تکیه بر مصادیق مشخص بیانیه های دیگری را پی در پی انتشار خواهد داد. در قسمتی از این بیانیه آمده است: در طول یک سال گذشته وزارتخانه خود شاهد قیمت لجام گسیخته و 5 تا 7 برابری نهاده ها و دو تا سه برابر شدن هزینه نیروی کار است و در قیمت گذاری برای مصرف کننده نیز در سال جاری 9 بار شاهد افزایش قیمت شیر و لبنیات و 5 بار افزایش قیمت گوشت مرغ، تخم مرغ و ... بوده، به نحوی که سازمان حمایت از مصرفکننده و سازمان تعزیرات هم تقریبا خود را کنار کشیده اند. انجمن صنفی رسانههای کشاورزی و صنایع غذایی اعتقاد دارد در این بیتصمیمی یا «بدتصمیمی»، هر سه بخش سیاستگذار، تولیدکننده و مصرف کننده دچار سردرگمی شده و باید شاهد سال «ما به التفاوتهای وحشتناک» باشیم. سالی که وزارتخانه خود را از مشورت رسانههای تخصصی و اتاق فکر واقعی محروم کرده است. متن کامل بیانیه به شرح ذیر است:
در جمع ۷۰ و اندی هزار پرسنل، کارشناس، مدیر وسیاستگزار وزارت جهادکشاورزی هنوز یک تصمیم قطعی و خروج محاسباتی در مورد قیمت تمام شده بسیاری از محصولات از جمله گندم صورت نگرفته است در حالی که تشکیل شورای جدید قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای جانبی، کاری شایسته و در خور توجه است زیرا پایه خوراک و تغذیه مردم و دام و طیور شیلات و آبزیان را تشکیل میدهد، اما نه به تناسب شرایط روز، نه تغییرات قیمت نهادهها، نه منابع و هزینه نیروی انسانی که تا حدودی به اقتضای سیاست تعیین قیمت میشود. به عنوان نمونه قیمت گندم نه ۲۲۰۰ تومان است نه ۲۵۰۰ تومان و نه ۴۰۰۰ تومان و تصمیمات متضاد غیرکارشناسانه وزارتخانه و حتی تحمیل نظر به شورای جدید قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای جانبی، تامینکننده نظرات تولیدکننده نیست، زیرا قیمت کارشناسی شده این شورا هر قدر هم کارشناسانه و واقعی باشد چنانچه به امضاء وزیر نرسد قابلیت اجرایی ندارد و صد البته حتی اگر قیمت تمام شده واقعی به امضاء وزیر هم برسد مشخص نیست خزانه خالی و ضعف مدیریتی سازمان برنامه چه به روز آن بیاورد! در طول یکسال گذشته، وزارتخانه، خود شاهد قیمت لجام گسیخته و ۵ تا ۷ برابری نهادهها و دو تا سه برابر شدن هزینه نیروی کار است و در قیمتگذاری برای مصرف کننده نیز در سال جاری حداقل ۹ بار شاهد افزایش قیمت شیر و لبنیات و ۵ بار افزایش قیمت گوشت و تخم مرغ و… بوده و به نحوی که سازمان حمایت از مصرفکننده و سازمان تعزیرات هم تقریبا خود را کنار کشیده اند. انجمن صنفی رسانههای کشاورزی و صنایع غذایی اعتقاد دارد در این بیتصمیمی یا، بدتصمیمی، هر سه بخش سیاستگزار، تولیدکننده و مصرف کننده دچار سردرگمی شده و باید شاهد سال «ما به التفاوتهای وحشتناک» باشیم. سالی که وزارتخانه خود را از مشورت رسانههای تخصصی و اتاق فکر واقعی خود محروم کرده است. جناب خاوازی شما بهعنوان وزیری پاکدست در هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس پرچمدار مبارزه با فساد در جهادکشاورزی بودید، هرچند کمرنگتر اما بازهم از گوشه و کنار اخبار ناخوشایندی به گوش میسد که به نظر میرسد نیاز به اهتمام بیشتری وجود داشته باشد. انجمن صنفی رسانههای تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی با تکیه بر بیش از ۴ دهه تجربه اعضایش و با اشراف بر اینکه پس از لغو اجرای قانون انتزاع در واقع دست و پای وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار بسته شده و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین نهادههای کشاورزی در عمل فشار مضاعفی به بخش کشاورزی وارد شده که خارج از حیطه اختیارات وزارت جهادکشاورزی بوده آمادگی دارد بهعنوان بازوی تخصصی رسانهای بخش کشاورزی در راستای تحقق برنامهها و رساتر کردن صدای بخش کشاورزی به ایفای نقش مؤثرتری بپردازد، مشروط بر آنکه ارادهای از سوی آن وزارتخانه محترم در این راستا وجود داشته باشد.
بازگشت به صفحه نخست