احیای برجام و نوزایی صنعت گردشگری ایران


پایگاه خبری لقمه: احیای برجام و رفع تحریم‌ها و همزمانی با فروکش کردن بیماری کرونا در سطح جهانی، گردشگری ایران را در موقعیت ممتازی قرار می‌دهد تا این صنعت با احیای بازار بین‌المللی خود، فرصتی برای بازنگری سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های داخلی را هم بدست آورد.

  به گزارش پایگاه خبری لقمه، با گذشت ۵۰ ماه از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ (۹ می۲۰۱۸)، هم اینک در فضای بین‌الملل امیدهایی برای احیای مجدد برجام شکل گرفته است. از آنجا که گردشگری جزء صنایعی است که تقریبا بلافاصله تحت تاثیر اثرات احیای برجام قرار خواهد گرفت، لذا نحوه مواجهه با این رویداد در حوزه گردشگری نیازمند تدبیر بیشتری است.

 

مهمترین هدف تحریم آمریکایی‌ها این بود تا کشورمان را از یک الگوی توسعه، به عبرتی برای کشورهای مستقل تبدیل سازند؛ اما پیچیدگی تجارت جهانی و اتخاذ برخی سیاست‌های اثرگذار داخلی و همچنین اثرات جنگ اوکراین صحنه بازی آمریکایی‌ها را به نفع کشورمان تغییر داده است.

 

اگر آن‌گونه که از فهوای رسانه‌های مستقل برمی‌آید توافق قریب‌الوقوع برجام تحقق یابد، آنگاه شرایط برای صنعت گردشگری حداقل در حوزه پولی و بانکی گردشگری به ویژه در اتصال سیستم بانکی به شبکه سوییفت و گشایش اعتبارات بین‌المللی( ال‌سی) برای طرح‌های زیرساختی گردشگری و امکان استفاده از منابع مالی بلوکه آزاد شده و هدایت بخشی از آنها به سوی ساخت و تجهیز تاسیسات گردشگری وفق مراد خواهد بود.

 

همچنین ایجاد زیرساخت الکترونیکی برای استفاده گردشگران از کارت‌های اعتباری بین‌المللی و شبکه‌های جهانی رزرواسیون، برقراری پوشش کامل بیمه‌های بین‌المللی و رفع مشکلات خرید، ورود و صدور کالا و خدمات وابسته به گردشگری مانند صنایع‌دستی در حوزه  پولی و بانکی گردشگری از دیگر نتایج اثربخش و قابل پیش‌بینی این توافق است.

 

البته احیای برجام در حوزه بازرگانی گردشگری هم بی‌تاثیر نخواهد بود، هدایت شرکت‌های خارجی برای همکاری در صدور کالا، خدمات و سرمایه به ایران، کاهش هزینه و عوارض و مالیات در تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای گردشگری و خرید وسائط حمل‌ونقل مناسب از جمله هواپیماها و ورود آنها به بازار خدمات گردشگری هم از مواردی است که باید از احیای برجام انتظار داشت.

 

بی تردید پس از احیای برجام استفاده از خطوط اعتباری کمک‌های فنی و اعتباری برای بخش گردشگری نسبت به ۵۰ ماه گذشته تسهیل می شود و قطعا برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی که بازار خاورمیانه ای آنها در سال های اخیر بشدت لطمه دیده است، مشوق هایی تعیین و در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های بین‌المللی بزرگ و برندهای مشهور جهت حضور در بازار گردشگری ایران ترغیب و از سرمایه‌گذاران خُرد ایرانی در برابر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خارجی باید حمایت شود اگر شاخص شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار تاسیسات گردشگری ایران باید بازبینی و گواهینامه های استاندارد اعطا شود.

 

اما احیای برجام در حوزه گسترش بازار و بازاریابی گردشگری تحولاتی را ایجاد خواهد کرد، به طور مثال گردشگری های تخصص مانند گردشگری سلامت توسعه می‌یابد و تجهیزات مورد نیاز آن به راحتی تامین خواهد شد. از طرفی با کاهش ایران‌هراسی و رخ نمودن تصویر جدید از ایران بازارهای سنتی ایران در اروپا احیا می‌شود، علاوه بر سهولت ورود هرچه بیشتر ایرانیان مقیم خارج از کشور، از نظر مقررات ورودی و تشریفات گمرکی و فرودگاهی ورود گردشگران خارجی به کشور تسهیل می‌شود.

 

همزمانی رفع تحریم‌ها با فروکش کردن بیماری کرونا در سطح جهانی به طور مضاعفی صنعت گردشگری ایران را در موقعیت ممتازی قرار می‌دهد تا این صنعت با احیای بازار بین‌المللی خود، فرصتی برای بازنگری سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های داخلی را نیز بدست آورد. مهمترین اقدامات متصور در این حوزه بازسازی تصویر ایران و ترسیم چهره واقعی از کشورمان خواهد بود.

حسن گرامی | معاون دفتر برنامه‌ریزی و آموزش گردشگری وزارت میراث فرهنگی

بازگشت به صفحه نخست


نقل از :ایرنا

کد: 14926 تاریخ نشر: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ شهريور بازدید: 546 ساعت: 12:18 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 عملکرد دولت سیزدهم در سرمایه گذاری ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ شهريور
2 ربیعی: معطل تحریم ها نماندیم/آمادگی عقد تفاهم نامه با همه کشورهای منطقه را داریم ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ فروردين
3 ضربه بزرگ سند همکاری ایران و چین به آمریکا و متحدین اش ۱۴۰۰ شنبه ۷ فروردين
4 با انتخاب جو بایدن در امریکا سناریوهای متفاوتی پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ آذر
5 صادرات بیش از200 هزارتن خوراک دام به 11 کشور درپسابرجام/ واردات 55 هزارتن ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد
6 بستر توسعه همکاری های کشاورزی بین ایران و فرانسه فراهم است ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد
7 هتل‌های خارجی در ایران برندفروشی ندارند ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن
8 بمب انرژی شوید ۱۳۹۱ شنبه ۲۲ مهر


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 

  کدام نوع از بستنی ها مفید ترند؟ حسی که خوردن بستنی به فرد می دهد حس خوشایندی است و...

  شستن سبزیجات با مایع ظرفشویی بی فایده است یک متخصص بیماری‌های داخلی، شست و شوی سبزیجات با نم...

  دختران نوجوان از مصرف تنقلات و نوشابه های گازدار اجتناب کنند عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن گرامیداشت...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

آیا شیر و لبنیات چاق کننده هستند؟ اگر شما هم فردی درگیر رژیم غذایی و برنامه‌های کاهش وزن باشید بدون شک این جمله را شنیده‌اید که لبنیات چاق می‌کنند! اما اگر این حرف‌ها باعث شده شما هم شیر و لبنیات را از زندگی‌تان بیرون کنید ما خبر خوبی برای شما داریم.
مصرف زیاد گوشت و نمک فراوان سبب ایجاد سنگ کلیه می‌شود پایگاه خبری لقمه: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دلایل ابتلا به بیماری سنگ کلیه، گفت: کلیه‌های ۱۲ درصد مردم ایران سنگ ساز است و این میزان در آینده رشد فزاینده دارد.
آیا چیپس خانگی هم بد است؟ بیشتر چیپس ‏های خانگی بسته ‏بندی شفاف دارند. وقتی این بسته ‏بندی ‏ها در معرض نور آفتاب قرار می‏ گیرد، روغن داخل ورقه ‏های سیب‏ زمینی بیشتر پراکسید می ‏شود و ترکیب‌ های مضر بیشتری تولید می‏ کند.
پوستی شگفت انگیز با غذا غذا خوردن برای ما یك عادت است؛ بر اساس علایق خودمان و عادت‌های غذایی‌‌مان سفره‌هایی را می‌گسترانیم، اما تنها در زمانی كه بخواهیم به هدفی برسیم، مثلا از وزن خود بكاهیم به طور دقیق به آنچه می‌خوریم نظارت می‌كنیم. اکنون می‌خواهیم به شما بگوییم چه مواد غذایی را چگونه مصرف كنید تا پوستی جوان، شاداب و سالم داشته باشید.