به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه، حمید سپیدنام به عنوان یکی از مشهورترین چهرههای فعال در فضای مجازی که به واسطه غذا خوردن و تست کردن انواع غذا در رستوران ها نزد مردم به شهرت رسیده است. این اینفلوئنسر هر روز به همراه همسرش پگاه (مشهور به میسیز تیستر) به رستوران های مختلف در فضاهای شهری، یا بین شهرها و کشورهای مختلف سفر میکند و غذاهای رستوران ها را تست می کند و سپس راجع به نوع کیفیت غذا محیط رستوران و برخورد پرسنل و مدیر و مدیریت آن مطالبی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذاشت و از این راه ضمن کمک به رونق گردشگری غذا درآمد خوبی هم دارد چرا که تنها به معرفی رستوران ها نپرداخته بلکه در پروسه ای نه چندان مشخص، اقدام به رتبه دهی به رستوران های متقاضی هم می کرد.
آغاز کار مستر تیستر
حمید سپیدنام متولد 22 بهمن 1356 در منچستر انگلستان و فارغ التحصیل لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه آزاد است. پدرش استاد دانشگاه فردوسی مشهد و مادرش فرهنگی و دارای یک مدرسه غیر انتفاعی است. سپیدنام اصالتا اردبیلی است اما به واسطه شغل پدرش، بزرگ شده مشهد است؛ اگرچه سالها است که ساکن تهران است.
وی در ابتدا با تاسیس شرکتی با نام کاسپید، در کسب و کار طراحی سایت فعالیت داشت. به غیر از دوران پنج ساله ابتدایی کودکی که به همراه خانواده در انگلستان به سر برد، تنها دو سال بعد از تاسیس شرکت کاسپید تصمیم گرفت که برای زندگی به انگلستان مهاجرت کند. خودش در این باره گفته: "زندگی در انگلیس با سختیای زیادی همراه بودو شاید یکی دو سال خیلی خیلی سخت داشتم ولی پا پس نکشیدم و دوست نداشتم شکست خورده برگردم.
دو سال آخر در انگلستان همراه شد با موفقیت های زیاد و کار کردن در بانک بارکلیز و کردیت پلاس همراه شد با تجارب عالی و شرکت در همایش همای مارکتینگ بزرگ دنیا و گرفتن مدرک ادوردز گوگل.
دو سالی رو با شون آرمسترانگ که از بیزنس من های موفق انگلیس بود کار کردم و خیلی چیزا ازش یاد گرفتم و بعدش تصمیم گرفتم برگردم ایران و چیزایی که یاد گرفتم رو با شرکت ها و تولید کننده ها و جوونا تقسیم کنم."
آقای خوشخوراک یا مستر تیستر؟
دقیقا از اواخر دهه هشتاد بود که حمید سپیدنام تصمیم گرفت تا با حضور فعال در فضای شبکه اجتماعی فیسبوک، خود را به عنوان یک تیستر معرفی کند. در ملاقاتی که در همان ایام نگارنده این ستور با او داشت، سپیدنام از موفقیتش در امر گسترش مخاطبانش در فضای مجازی سخن گفت و آن را زمینه ای دانست که به او این فرصت را داده تا با برخی از نشریات همچون روزنامه آسیا با عنوان «خوشخوراک» وارد همکاری شود.
بعدها وی، با اطلاعات خوبی که از فضای مجازی داشت و تجربه ای که به دست آورده بود، تصمیم گرفت تا برروی اینستاگرام متمرکز شود. برند «مستر تیستر» را برای خود برگزید و تقریبا هرگز مطرح کردن آن را فراموش نکرد. اطلاعات بیشتر او در مورد برند سازی شخصی و آشناییش با زبان انگلیسی، منشاء الهامش بود تا از هر فرصتی برای تقویت این برند بهره ببرد. حضور در برنامه های تلویزیونی، ساخت انواع تندیس با فیگور و چهره خودش، حتی اقدام به دادن لوح های مختلف به رستوران ها در راستای همین برند سازی بود و البته کار به همینجا ختم نشد. حضور بر روی بیلبوردهای سطح شهر آن هم نه برای تبلیغ یک محصول یا رستوران بلکه صرفا با نیت سلف برندینگ یا همان «برند سازی شخصی» انجام شد که در نوع خود جالب و عجیب بود. این تلاش به همینجا ختم نشد و به حضور در فیلم سینمایی «پاستاریونی« رسید که البته برای آن فیلم نتیجه مطلوبی نداشت اما به مستر مشهور اینستاگرام ما کمک کرد.
سر شتر پوست کنده، سی تی اسکن و بیمه پر ماجرا
به هرحال همه این تلاشها به پررونق شدن پیج مستر تیستر کمک می کرد و دنبال کنندگان بی شمار آن صفحه هم به دلیلی برای سرمایه گذاری بر روی مستر تبدیل شده بود. صمیمیت مستر و پر تلاش بودن به همراه چهرهای خاص (نه چندان دلچسب اما جا افتاده در ذهن مخاطبان) و البته شاید به نوعی اولین بودن او در بلاگری صنعت غذای ایران جایگاهی را ایجاد کرده بود که شرکت بیمه تعاون از زیر مجموعه های وزارت کار و تعاون را متقاعد کرد که در یک حرکت تبلیغاتی «معده» او را بیمه کند که البته در افکار عمومی انتقادات فراوانی در پی داشت.
حمید سپیدنام مشهور و تا حدی پرحاشیه بود. شهریورماه سال 1400 بود که با انتشار یک ویدئو در مورد یکی از بیمارستانهای شیراز انتقاد کرد اما مشخص شد که رفتار خودش در مراجعه به بیمارستان و توهین به کادر درمان غیر اصولی بوده. حتی درپیری اش با یک کاریکاتوریست و بعد با یک فعال حقوق زنان در فضای مجازی نیز از حاشیه های دیگری بود که مستر تیستر در فضای مجازی بود. نمونه دیگر این حواشی هم به اتهام زنی او به پرسنل یک رستوران در ساختمان مشهوری در تهران مبنی بر کتک زدنش بود که در بیانیه رستوران اعلام شد کتک کاری در میان نبوده اما به دلیل اینکه تیستر مشهور قصد پرداخت وجه غذا را نداشته، بحثی با او در گرفته است.
جدای از حواشی این چنین، حمید سپیدنام و بسیاری از بلاگرهای غذایی ایران با ترویج سبک زندگی مصرف گرا و استفاده از غذاهای حجیم ناسالم همیشه مورد انتقاد بخش متفکر جامعه هستند.
جزئیات خداحافظی مستر تیستر از ایران
به هرحال، این روزها مستر تیستر مشهور دیگر در ایران نیست. وی با انتشار یک ویدئو نسبتا احساسی توضیحات جسته گریخته ای در این مورد داد و شرح دلایلش را به بعد موکول کرد.
سپیدنام در این ویدئو مروری بر محل سکونت و کارش داشت و سپس به معرفی مختصر دوستان و خانواده اش پرداخت. از عادت معرفی یک رستوران هم نتوانست بگذرد به یک ساندویچ فروشی قدیمی رفت که متعلق به یکی از شهروندان ارمنی تبارمان بود.
اما از نکات مهمی که در مورد کسب و کار و مهاجرتش بیان کرد، تاکید بر این نکته بود که دلیل مهاجرتش به اوضاع این روزهای کشور مربوط نیست و این تصمیمی بوده که از شش ماه پیش گرفته است و شرکت «مستر تیستر» از یک ماه پیش تعطیل شده است! هر چند که در جای دیگری هم تصریح کرد از چهارماه اول سال 1401 این شرکت با ده نفر پرسنل، درآمدی نداشته است اما کماکان با نیروی کار خود را حفظ کرده است.
وی در مورد تلاشش برای معرفی غذای ایرانی هم سخن گفت و اظهار داشت که در طی نزدیک به یک دهه فعالیتش باعث شده تا یک میلیارد نفر در سطح جهان، با غذای ایرانی آشنا شوند و در این راه جدای از معرفی مستقیم کسب و کارها، به سفر همراه با اینفلوئنسرها و بلاگرهای خارجی که میزبانشان می شده، به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و کارش را انجام داده و در این موارد هم هدفش کسب درآمد نبوده است.
مستر تیستر از آغازگر صنعت فودبلاگری ایران بود هم سخن گفت و بیان کرد که هرگز تصور نمی کرده که کاری که آغاز کرده سرآغاز یک صنعت پردرآمد و پر رونق در ایران باشد.
سپیدنام نکته دیگری را هم به صراحت اعلام کرده و آن هم اینکه به دوبی خواهد رفت و با توجه به ویزای طلایی که کشور امارات به او داده، فعالیت های خود را برای کشور دومش ادامه خواهد داد.
به هرحال حمید سپیدنام هم با چشمانی اشک آلود از ایران مهاجرت کرد و از پیوستن برخی دیگر از نزدیکانش به او در آینده ای نه چندان دور هم خبر داد ولی هنوز مشخص نیست که چرا از چند ماه پیش به این نتیجه رسیده و اینکه آیا در امارات هم می تواند با استانداردهای خاص خود و یا آن طور که شایعه ها می گفتند صرفا با دریافت پول به اهدای تندیس و رتبه به رستوران ها اقدام کند یا اینکه باید منتظر شیوه ای متفاوت در معرفی جاذبه های توریستی به قول خودش، کشور جدیدش باشیم.
خبرنگار: محمدصالح حجت الاسلامی
بازگشت به صفحه نخست