تبلیغ چیپس و پفك در رسانه ملی حذف می‌‌شود؟/نگاهی به قانونی كه هیچگاه جدی گرفته نشد


وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی در حالی طی روزهای اخیر قانون ممنوعیت تبلیغ كالاهای مضر را به صداوسیما ابلاغ كرد كه این قانون پیشتر هم وجود داشته اما چندان جدی گرفته نشده است.

به گزارش لقمه، تبلیغ كالاهای مضر در رادیو و تلویزیون بر اساس ماده‌ی 37 قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است، اما این قانون كه در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده، طی روزهای اخیر بار دیگر از سوی معاون وزیر بهداشت به سازمان صداوسیما ابلاغ شد؛ با این حال مشخص نیست قانونی كه در خودِ سازمان صداوسیما وجود دارد و چندان رعایت نمی‌شود، چگونه به واسطه‌ی ابلاغ از سوی سایر مراجع، ضمانت اجرایی پیدا می‌كند.

منع تبلیغات «كالاهای مضر برای سلامتی» مثل انواع چیپس و پفك، در حالی در رسانه ملی همچنان مورد مناقشه است كه بیشتر تلویزیون‌های دنیا، این ممنوعیت را به عنوان امری پذیرفته شده كه سلامتی جامعه را تضمین می‌كند، قبول كرده‌اند. مالزی، تایوان، استرالیا، انگلیس و ... از جمله كشورهایی هستند كه پیش از این تبلیغ مواد خوراكی مضر را ممنوع اعلام كرده‌اند.

همواره به پخش آگهی‌های بازرگانی به عنوان منبعی مهم برای درآمدزایی در رادیو و تلویزیون ایران نگاه ‌شده است و در شرایطی كه خود مسؤولان صداوسیما هم به پخش حجم بالای تبلیغات رادیو و تلویزیونی رغبت نشان نمی‌دهند و حتی معاون سیما از آگهی‌های بازرگانی به عنوان پاشنه‌ی آشیل تلویزیون یاد می‌كند، اما همچنان تبلیغات بازرگانی مبنعی مهم برای درآمدزایی است.

در چنین شرایطی و با توجه به اینكه حجم قابل توجهی از آگهی‌های بازرگانی مربوط به كالاهایی بوده كه سلامت مصرف‌كنندگانشان را به خطر می‌اندازند، شاید نتوان انتظار داشت، تلویزیون و رادیو به راحتی از این منبع مهم درآمد چشم بپوشند. از این منظر، عدم اجرای این قانون هم جای تعجب ندارد.

بنابراین اگر قرار باشد همكاری دوجانبه‌ای از سوی وزارت بهداشت و سازمان صداوسیما برای منع پخش تبلیغات كالاهای مضر صورت گیرد،‌ نیاز به تزریق بودجه‌ای به رسانه ملی است تا دست ‌كم بهانه‌ی نیاز مالی از این سازمان، گرفته شود.

با این حال باید توجه داشت كه یك سوی این ماجرا خانواده‌هایی قرار دارند كه فرزندان كوچكشان، تاثیر بسیاری از رسانه می‌پذیرند و نمی‌توانند این حجم از تبلیغ كالاهای مضر را كنترل كنند. در نتیجه رسانه ملی با رعایت نكردن این قانون، آسیب بسیاری به مخاطبان و به خصوص قشر كودك و نوجوان كه هدف اصلی این قبیل تبلیغات هستند می‌زند.

و همه این‌ها درحالی‌ است كه مسؤولان رسانه ملی بارها اعلام كرده‌اند تنها دلیل پخش حجم زیاد تبلیغات،‌ كسب منابع مالی جهت ساختن برنامه‌های مفید و فاخر است اما نگاهی اجمالی به عملكرد رادیو و تلویزیون در پخش آگهی بازرگانی، نشان می‌دهد این نگاه ساده‌انگارانه، هیچ گاه به هدفی كه اعلام شده منتهی نخواهد شد.


س.س


نقل از :ایسنا

کد: 1660 تاریخ نشر: ۱۳۹۱ يکشنبه ۲۶ شهريور بازدید: 2974 ساعت: 12:00 صبح
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 کاهش تقاضای چیپس در بازار داخل و خارج ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ آذر
2 سالسا و چیپس ترتیلا ۱۳۹۶ شنبه ۱۱ آذر
3 عوامل موثر در افزایش میل به مصرف خوراکی‌های شور چیست؟ ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ آبان
4 10 خوراکی که بیشترین مواد مغذی را دارا هستند ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۱ فروردين
5 وقتی افسردگی را می خورید! ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين
6 بسته های چیپس کارخانه ای سرطان زا است ؟ ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين
7 مضرات خوردن غذا درمقابل تلویزیون ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر
8 آشنایی با غذاهایی که شکم را چاق‌تر می‌کنند ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۱ تير
9 نگرانی چیپسی‌ها از کمبود روغن پالم ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ خرداد
10 داستان چیپس: تولد چیپس به خاطر انتقام آشپز! ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
11 آیا چیپس خانگی هم بد است؟ ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 

  بهترین روغن چه روغنی است؟ از کره اصلا نمی‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد و د...

  دشمن مینای دندان را بشناسید استفاده از خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی موجب فرسا...

  ماهی منطقه حافظه مغز را تقویت می کند خوردن تنها یک وعده ماهی، از هر نوعی که باشد، باعث ...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

مخرب‌ترین شیوه‌های كاهش وزن پای صحبت بسیاری از افراد كه می‌نشینیم، بر این باور هستند كه بهترین رژیم غذایی ممكن را در پیش گرفته‌اند و توانسته‌اند به زعم خودشان معجزه‌ای را بیافرینند زیرا در طول یك هفته چند كیلوگرم از وزنشان و چند سانتی‌متر از سایز دور كمر‌شان را كاهش داده‌اند در حالی كه به عقیده متخصصان تغذیه، این اشتباه‌ترین باور ممكن و نادرست‌ترین شیوه‌ای است كه افراد در پیش می‌گیرند و گاهی سلامت خود را به خطر می‌اندازند...
نکاتی در مورد حضور موفق در نمایشگاه های بین المللی اولین قدم برای ورود به بازارهای صادراتی و شناسایی مشتریان بین الملل، حضور در نمایشگاههای بین المللی در منطقه های شناسایی شده است.
درمان گرمازدگی از منظر طب سنتی درمان گرما زدگی در مراحل اولیه کار دشواری نیست.
آنتی بیوتیک را اینجوری مصرف کنیم آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از مسکن‌ها دومین دسته از داروهای پرمصرف کشور محسوب می‌شوند که بسیاری از آنها را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه كرد.