گروه زمزم شامل 16 شركت نوشابه سازی است كه زمزم ایران در رأس آنهاست. گروه زمزم در راستای حرکت رو به رشد خود اهداف چهار گانه زیر را دنبال میکند:
· برتری در کیفیت
· برتری در سهم بازار
· برتری در تنوع
· افزایش حضور در بازارهای بین المللی
در زیر به بررسی یکایک اهداف گروه زمزم می پردازیم:
از اهداف اولیه و استراتژیهای مد نظر گروه صنایع آشامیدنی و گروه زمزم برتری در کیفیت میباشد.
به منظور اعمال کنترل دقیق بر فرآیند تولید و کیفیت محصولات تولیدی در هر یک از کارخانجات تولیدی (نوشابه و یا تولید ماءالشعیر و یا دوغ) و در کارخانجات با حجم تولید بالاتر بر سر راه هر یک از خطوط تولید آزمایشگاه کنترل کیفیت وجود دارد که با انجام آزمایشات مختلف و فیزیکی و شیمیائی مطابق استانداردهای بین المللی و استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، کیفیت مواد اولیه محصول و در مقاطع زمانی مختلف و در حین فرآیند تولید و همچنین محصول نهائی را کنترل مینماید. شایان ذکر است همچنین کلیه عملیات قسمتهای موثر بر کیفیت محصول شامل تصفیه خانه، سختی گیر ها، بطری شوی، کارخانه تولید گاز CO2 و ... نیز طبق استانداردها کنترل شده و از صحت عملیات مربوطه اطمینان حاصل میشود.
همچنین به منظور کنترل وجود اجسام خارجی در محصولات تولیدی کلیه نوشابه های شیشه ای با استفاده از دستگاه چشم الکترونیکی کنترل میشوند. شایان ذکر است در حال حاضر اکثر شرکتهای گروه زمزم موفق به اخذ گواهینامه های ISO 9002، HACCP و ISO 14001 گردیده اند.
موارد ذیل باعث گردیده حضور و رهبری بازار در تمامی نقاط کشور در اختیار گروه زمزم باشد:
* بررسی و تحقیقات بر روی بازارهای درون و برون مرزی
* دسترسی به بازارهای جدید
* توسعه فعالیت بر روی بازارهای موجود
* افزایش ظرفیت تولید
* بهینه سازی و توسعه سیستمهای فروش و بازاریابی
* توسعه فعالیتهای برون مرزی در امر صادرات محصول
* استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی و فن آوری روز دنیا
كلیه موارد فوق باعث گردیده حضور و رهبری بازار در تمامی نقاط كشور در اختیار گروه زمزم باشد.
حوزه جغرافیائی گسترده در توزیع و ذائقه و سلیقه مشتری از یک سو و همچنین صادرات محصولات تولیدی به حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای اقماری از سوی دیگر باعث گردیده تا گروه زمزم با استقرار و استفاده از معاونت تحقیق و توسعه در گروه و کلیه شرکتهای تابعه استراتژی برتری در تنوع را بعنوان دومین استراتژی قلمداد نماید.
این استراتژی همچنین موجب حفظ و توسعه در سهم بازار گردیده است.
اهداف اصلی مدیریت گروه زمزم بر اساس ارائه محصولات با کیفیت مطلوب و متنوع، جهت کسب رضایت مشتریان داخلی و خارجی بنیانگذاری گردیده است که با استقرار و حفظ نظام تضمین کیفیت جامع در چهارچوب استانداردهای جهانی پیگیری خواهد شد.
مدیریت گروه زمزم ضمن تعهد خود نسبت به خط مشی کیفیت، موارد زیر را جهت تحقق اهداف استراتژیک کوتاه مدت و بلند مدت گروه زمزم اعلام مینماید:
* هدف کلان گروه در زمینه نظامهای مدیریتی
- توسعه و بهبود اثر بخشی نظامهای مدیریتی شرکتهای تحت پوشش
* استراتژیهای گروه در زمینه نظامهای مدیریتی
- سیاستگذاری و برنامه ریزی استقرار نظامهای مدیریتی در شرکتهای گروه
- استقرار گروههای مدیریتی HACCP، ISO 9001، ISO 14001، OHSAS 18001، ISO 17025، TQM و ... در شرکتهای گروه
- بکارگیری ابزارهای مهندسی کیفیت در شرکتهای گروه
- دستیابی شرکتهای گروه به عناوین ملی از قبیل جایزه ملی کیفیت، حمایت از حقوق مصرف کنندگان، واحد نمونه، شرکت سبز، شرکت دوستدار سلامت و ...
- بکارگیری نظامهای خود ارزیابی و تعالی سازمان در شرکتهای گروه
- همسان و بهینه سازی رویه های اجرائی در شرکتهای گروه از طریق ترازیابی
در حال حاضر گروه زمزم با بیش از ١٠٠ نوع محصول با سایزها و طعهمای متنوع پیشرو در امر نوع آوری میباشد.
گروه زمزم با تکیه بر توان علمی و تحقیقاتی خود و لحاظ نمودن پارامترهای بین المللی از جمله ابداع فرمولاسیون های مختلف مطابق با ذائقه مصرف کننده در کشورهای دیگر , قصد دارد حضور خود را در بازارهای بین المللی افزایش داده و به عنوان تنها شرکت ایرانی در تاریخ ایران از طریق اعطای لیسانس به شرکتهای پرکن,نسبت به تولید تحت لیسانس در کشورهای دیگر اقدام نماید.
گروه زمزم بیش از 65 نوع محصول تولید می نماید و آنرا در تمامی نقاط ایران توزیع میكند كه به ترتیب زیر دسته بندی میشوند.
1.نوشابه با طعم های كولا, پرتقالی, لیمو و انبه (با شكر طبیعی و شكر مصنوعی (رژیمی) در بطری های در گردش cc 284, cc 250 , بطریهای قابل مصرف (Pet) cc 300 , cc 500 , cc 1500 و cc 2000 و قوطی های آلومینیومی cc 300
2. آب آشامیدنی در سایزهای cc 500 و بطریهای Petسی سی1500
3. دوغ بصورت شیشه در گردش در سایز cc 284 و بطریهای pet در سایز cc 1500
4. ماء الشعیر بدون الكل بصورت شیشه در گردش cc 330 و قوطی های آلومینیومی cc 330 و بطریهای یكبار مصرف و cc 300
گروه زمزم بزرگترین شركت نوشابه سازی موجود در بازار داخل ایران است كه حدود 40% و بطور كلی 5/2 میلیارد بطر تولید سالیانه و % نوشیدنی های اسلامی بازارهای داخلی را بخود اختصاص داده است.
گروه زمزم تا بحال محصولات خود را به كشورهای زیر صادر نموده است: انگلستان, هلند, سوئیس, ایتالیا, آلمان, عربستان سعودی, امارات متحده عربی, عمان, قطر, بحرین, یمن, كویت, عراق, پاكستان, افغانستان, تركمنستان, مالزی, سریلانكا, استرالیا, اتیوپی, مراكش و حدود 600 درخواست از سایر كشورهای آسیا و اروپایی و آفریقایی درخصوص شروع همكاری دریافت نموده است.
گروه زمزم محصولات متنوع با بالاترین كیفیت و همچنین كمترین قیمت تولید می نماید و انواع گواهی های استاندارد بین لمللی مانند ISO 9002 & ISO 14000 , HACCP را دریافت نموده است.
گروه زمزم با سابقه ای در حدود 49 سال در صنعت نوشابه ایران قابلیت های لازم در تكنولوژی تولید عصاره, احداث كارخانجات نوشابه سازی, مدیریت و روشهای واگذاری, را دارا میباشد.
در ارتباط با بازارهای جهانی, گروه زمزم نمایندگان محلی را برای توزیع محصولاتش انتخاب نموده است. سایر فعالیتهای گسترده زمزم شامل سرمایه گذاری مشاركتی با شركتهای داخلی در امر طراحی, احداث مدیریت كارخانجات نوشابه سازی تأمین عصاره و خط تولید زمزم بصورت فرانشیز میباشد.