5 مرحله طلایی: آگهی، بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی، آوازه‌جویی و فروش


اغلب این واژه‌ها به جای یکدیگر به کار می‌روند، ولی آنها واژگانی متفاوت هستند و این نکته ای است که همه دست اندرکاران صنایع غذایی باید به آن توجه کنند.

به گزارش لقمه، به راحتی این واژه‌ها می‌توانند گیج‌کننده باشند: آگهی، بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی، آوازه‌جویی و فروش. اغلب این واژه‌ها به جای یکدیگر به کار می‌روند، ولی آنها واژگانی متفاوت هستند با کاربردی مشابه. در زیر تعاریف هر یک از این واژگان ارائه می‌شود و برای درک بهتر آنها برای خواننده در انتها مثالی آمده است.

یک تعریف برای آگهی: (Advertising)

آگهی‌ها باعث می‌شوند محصولات (و یا خدمات)، مورد توجه مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه قرار گیرند. آگهی بر یک محصول یا خدمت خاصی متمرکز است؛ بنابراین آگهی برای یک محصول ممکن است با محصول دیگری متمایز باشد. آگهی‌ها معمولا توسط تابلوها، بروشورها، آگهی‌های تلویزیونی، پست مستقیم یا ارتباطات فردی انجام می‌شود.

یک تعریف برای تبلیغات (Promotion):

تبلیغات محصول را در ذهن مشتری زنده نگه می‌دارد و به ایجاد تقاضا برای محصول، کمک می‌کنند. تبلیغات شامل آگهی‌ها و آوازه‌جویی‌های ادامه دار است. (در بعضی از متون تخصصی بازاریابی، این واژه به صورت تحت‌الفظی به ترفیع، ترجمه شده است. مترجم)

یک تعریف برای بازاریابی (Marketing):

بازاریابی شامل حیطه گسترده‌ای از فعالیت‌ها است که هدف از این فعالیت‌ها، ایجاد اطمینان برای ارضای نیازهای مشتریان و در نتیجه سودآوری بیشتر است. بازاریابی معمولا بر یک محصول یا خدمت متمرکز است؛ بنابراین برنامه بازاریابی برای یک محصول ممکن است با محصولی دیگر متفاوت باشد. فعالیت‌های بازاریابی شامل بازاریابی نزدیک و دور است.

بازاریابی نزدیک شامل تحقیقات بازار می‌شود، در تحقیقات بازار شما متوجه می‌شوید چه گروه‌هایی از مشتریان بالقوه وجود دارند، این مشتریان بالقوه چه نیازهایی دارند، محصولات شما کدامیک از نیازهای آنها را و چگونه برآورده می‌کند. همچنین بازاریابی نزدیک شامل تجزیه و تحلیل رقبا، موضع‌سازی و قیمت‌گذاری برای محصولات و خدمات جدید است (موضع یا Position ،جایگاهی است که محصول در ذهن مشتری دارد و موضع‌سازی، ایجاد این جایگاه در ذهن مشتری است. مترجم).

بازاریابی دور شامل تبلیغات برای یک محصول از طریق آگهی‌ها، روابط عمومی و سایر فعالیت‌های تبلیغاتی است.

یک تعریف برای روابط عمومی (Public Relation):

روابط عمومی شامل فعالیت‌های ادامه‌داری است که هدف آن اطمینان حاصل کردن از افکار عمومی قوی در مورد شرکت است. فعالیت‌های روابط عمومی شامل کمک به جامعه در جهت شناخت شرکت و محصولات شرکت است.

یک تعریف برای آوازه‌جویی (Publicity):

آوازه‌جویی با استفاده از رسانه‌ها است. نسبت به تبلیغات سازمان‌ها کنترل کمی بر پیام‌هایی که توسط رسانه‌ها منتشر می‌شوند دارند. چون نویسندگان و خبرنگاران هستند که تصمیم می‌گیرند چه بنویسند.

یک تعریف برای فروش(Sales):

فروش شامل فعالیت‌هایی چون پرورش مشتریان بالقوه در بخش‌های بازار، انتقال ویژگی‌ها، مزایا و منافع محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه و در نهایت بستن قرارداد فروش (و یا رسیدن به توافق در قیمت و خدمات) است. برنامه فروش برای یک کالا ممکن است با برنامه فروش یک کالای دیگر بسیار متفاوت باشد.


 

مثال زیر ممکن است برای روشن شدن شش مفهوم فوق مفید باشد.

«... اگر سیرکی وارد شهر شود و شما تابلویی طراحی کنید که می‌گوید سیرک یکشنبه وارد شهر می‌شود، این آگهی است. اگر شما این تابلو را بر روی یک فیل نصب کنید و در شهر بچرخید، اینکار تبلیغات است. اگر فیل بر روی باغچه گل شهردار برود، این آوازه‌جویی است (زیرا خبر این حادثه در رسانه‌های محلی منتشر می‌شود. مترجم) و اگر کاری کنید که شهردار از این موضوع دلگیر نشود و بخندد، این کار روابط عمومی است. اگر شهروندان شهر به سیرک بیایند، شما غرفه‌های تفریحی را به آنها نشان دهید و برای آنها توضیح دهید که هر یک چقدر برای آنها لذت‌بخش است، فروش انجام داده‌اید.

مترجم: سید محمد جواد رجالی

بازگشت به صفحه نخست


نقل از :دنیای اقتصاد شماره 2165

کد: 6687 تاریخ نشر: ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت بازدید: 1487 ساعت: 3:54 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 اما و اگر های طرح تبلیغات رایگان در صداوسیما ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ خرداد
2 ثبت علامت مک‌دونالد به معنای صدور مجوز فعالیت نیست ۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان
3 دستگاه‌های تولید برنج مصنوعی با مجوز سازمان‌های ناظر وارد شده اند! ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
4 پشت پرده جوایز بزرگ قرعه‌کشی‌های مواد غذایی ۱۳۹۲ شنبه ۲۶ بهمن
5 کانون تبلیغاتی مهستان شرق ۱۳۹۲ سه شنبه ۱۸ تير
6 بابا نوئل بزرگ در آگهی کریسمس کوکاکولا ۱۳۹۱ شنبه ۱۸ آذر
7 آگهی مناقصه خرید غذای پودری ماهیSFK ۱۳۹۰ چهارشنبه ۳۰ آذر


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

چرا کبد چرب می‌شود کبد چرب یکی از آن بیماری‌هایی است که با اقبال روزافزون مردم به رژیم غذایی ناسالم نامش بیشتر سر زبان‌ها می‌افتد. به گفته دکتر رضا ملک‌زاده، رئیس هفته سلامت گوارش در حال حاضر 30 درصد از ایرانی‌ها به این بیماری مبتلا هستند.
۱۵ نکته برای تغذیه ای بهتر محققان برای تغذیه ای بهتر ۱۵ نکته را توصیه می‌کنند از جمله اینکه در چای دارچین ریخته شود، گوجه با پوست خورده شود، با افزودن سیر در غذاها آشتی شود و در نهایت در فلفل پاش کمی زردچوبه ریخته شود.
دیگرشیفت‌های 12 ساعته ترس ندارد نخوردن صبحانه و غذا، ورزش نکردن و احساس خستگی درشیف‌های کاری 12 ساعته موجب مشکلات زیادی برای بدن می‌شود و این شکل زندگی آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. در مطالعات جدید عنوان شده است که شیفت‌های کاری 12 ساعته، حتی روی افزایش وزن نیز تاثیر دارند و فرد را به سمت چاق شدن سوق می‌دهند.
تأثیر رنگ در آشپزخانه آشپزخانه یكی از مهمترین بخش‌های هر خانه است كه فعالیت‌های بسیاری در آن انجام می‌شود. بنابراین، با اطمینان خاطر می‌توانید از رنگ‌های روشن و درخشان كه احساس انرژی را با خود به همراه می‌آورند، در آن استفاده كنید. اگر علاقمند نیستید كه از چند رنگ بر روی هر یك از دیوارها بهره ببرید، تنها یك رنگ را به كار برید. با این همه، استفاده از چند رنگ، آن جا كه تقابل‌هایی میان رنگ‌ها پدید آید، می‌تواند منظره‌ی آشپزخانه را مدرن كند.