شورای نظارت به ضرغامی درباره تبلیغات تلویزیونی تذکر داد


شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما تبلیغات فزاینده پیام های بازرگانی با تبلیغ جوایز هنگفت و قرعه کشی های متعدد را نامناسب ارزیابی کرد و این رویه را نیازمند اصلاح سریع دانست.

به گزارش لقمه، چندی است تبلیغات تلویزیونی حجم زیادی از کنداکتور شبکه‌های تلویزیونی را به خود اختصاص داده است. این تبلیغات به صورت میان برنامه و گزارش‌های رپورتاژگونه در ابتدا و انتهای برنامه‌ها دیده می‌شوند و گاهی خود به اندازه یک برنامه تلویزیونی محصولات یک برند و کمپانی صنعتی را تبلیغ می‌کنند.

پیش از این بعضی از کارشناسان ارتباطات و منتقدان توصیه‌هایی را نسبت به حجم این تبلیغات و تاثیری که بر سبک زندگی اسلامی می‌گذارند هشدار‌هایی داده بودند. از جمله افرادی که به روند تبلیغات تلویزیونی در تلویزیون اشکال وارد کرده بودند حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور و همچنین نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیماست که در گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرده بود که رویکرد تلویزیون در برابر تبلیغات با اقتصاد مقاومتی مغایر است. همچنین کالاهای تبلیغاتی معمولا بدون تبلیغ تلویزیونی فروش نمی‌روند و این نشان می‌دهد که اینها نیازهای کاذب هستند و علاوه بر آن با شعارها و اصول ما مثل اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف و خودکفایی اقتصادی چندان همخوانی ندارند.

همچنین شجاعی کیاسری نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت بر صداوسیما نیز پیش از این بیان کرده بود که خود تلویزیون نیز به این حجم از تبلیغات راضی نیست اما چون باید دو سوم از بودجه خود را از این طریق تامین کند چاره‌ای ندارد و دولت باید بودجه بیشتری به سازمان صداوسیما بدهد.

و حالا شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما نسبت به روند این تبلیغات تذکر داده و در گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آورده است:

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما روند پخش پیام‌های بازرگانی و تبلیغات فزاینده این پیام ها با تبلیغ جوایز هنگفت و قرعه کشی های متعدد را نامناسب دانسته و این نوع تبلیغات را دارای اشکالات اساسی عنوان نموده که نیازمند اصلاح سریع این رویه است.

ایجاد فضای تبلیغاتی ناسالم، ترویج رویکردهای مادی گرایانه و ضد ارزشی و روحیات عافیت طلبی در مقابل کار و تلاش همراه با تبلیغ نمادهای زندگی غربی و متعارض با سبک زندگی دینی و ایرانی، ترغیب مخاطبان به استفاده از محصولات و برندهای خارجی، ترغیب به مال اندوزی کاذب و نامتعارف از طریق اهدای جوایز در قرعه کشی محصولات، ذائقه سازی برای استفاده از غذاهای آماده و به تصویر کشیدن زن در لفافه گرایش‌های فمینیستی و نگاه ابزاری به آن از جمله موارد مورد انتقاد شورای نظارت در پخش پیام‌های بازرگانی بوده است که باعث نقض صریح بندهای دستورالعمل‌های اجرایی تولید، تامین و پخش برنامه‌ها شده است.

مراتب تذکر، طی نامه ای از سوی رئیس شورای نظارت به رئیس سازمان صدا و سیما ابلاغ شد.

بازگشت به صفحه نخست




کد: 7207 تاریخ نشر: ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور بازدید: 2644 ساعت: 12:59 صبح
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 جای خالی نظام ارزیابی شفاف در صنعت غذا و گردشگری ایران ۱۴۰۴ يکشنبه ۱۹ خرداد
2 خاطره بازی مهاجرانی با پاک یادت نره ۱۴۰۳ شنبه ۲۰ بهمن
3 چالش‌ها و آسیب‌ها در صادرات زعفران ایرانی ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ آبان
4 تبلیغ غیرقانونی در ویژه برنامه المپیکی تلویزیون ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
5 هشدار وزارت بهداشت در مورد مصرف نمک رنگی ۱۴۰۲ شنبه ۷ بهمن
6 عملکرد دولت سیزدهم در سرمایه گذاری ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ شهريور
7 مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟ ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير
8 کلیپ یخچال گرمابخش محصول انحصار است/لیلا حاتمی و نعمت الله فاقد خلاقیت ۱۴۰۰ جمعه ۳۱ ارديبهشت
9 افشای فعالیت های پشت پرده برند بزرگ تجاری غرب در محرمانه کولا از شبکه سحر ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
10 چرا ب آ از جشن عکاسان سینما حمایت کرد/حس خوب در کنار برندینگ ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
11 «تبلیغات» عامل شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم/ تبلیغات اغواگرانه روغن در تلویزیون ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی
شما کدام غذای نذری را بیشتر دوست دارید؟
 




عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

اختلاف دو وزارت خانه بر سر آمار تولید و عرضه تراکتور وزارت جهاد کشاورزی معتقد است، عطش بازار تراکتور به عرضه پایین برمی‌گردد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص می‌گوید، بین آمار نیاز بازار و تقاضا اختلاف وجود دارد.
نون با کچلیک و یک استراتژی غذایی پایگاه خبری لقمه: کلیپ کچلیک ثابت می کند که صنایع غذایی و رستوران های ما می توانند با بهره گیری خلاقانه و سالم از طریق ساخت کلیپ های سرگرم کننده به تبلیغ محصولات خود بپردازند
زردچوبه و این همه خاصیت زردچوبه علاوه بر این که طعم خوبی به غذا می‌دهد و آن را خوش‌رنگ می‌کند خواص درمانی زیادی هم دارد.تا حالا با دقت به نیمرویی که زردچوبه روی آن پاشیده شده است نگاه کرده‌اید؟ این بار دقت کنید. مانند یک تابلوی نقاشی است.
فندق؛ خوشمزه و مغذی و بسیار پرانرژی این میوه‌ی خوشمزه حاوی مواد معدنی و عناصری مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، مس، سلنیوم، روی، آهن و منیزیم می‌باشد و از ویتامین‌های خانواده‌ی ب (B۱ ،B۲ ،B۳ ،B۵ ،B۶) و ویتامین C ،E و K نیز بی‌بهره نیست.