فست فودها چه تاثیراتی بر بدن دارند؟


پایگاه خبری لقمه: مصرف فست فودها نسبت به 40 سال گذشته بسیار افزایش یافته است، طوری که اگر برخی از ماحساب کنیم در طول هفته چند بار فست فود استفاده می کنیم ممکن است متعجب شویم. در ناسالم بودن فست فودها شکی نیست اما با این حال، همچنان از پرفروش ترین غذاها هستند و باعث شده اند بسیاری از ما طعم غذاهای خانگی را از یاد ببریم.

به گزارش پایگاه خبری لقمه ، در این مقاله سعی داریم به تاثیراتی که فست فودها روی بدنمان می گذارند بپردازیم و ببینیم الگوی غذایی که خیلی ها امروزه به آن اعتیاد پیدا کرده اند، چگونه می تواند آسیب هایی جدی به سلامتمان بزند.

 
 
سیستم گوارش و قلبی عروقی
 
بسیاری از فست فودها در کنار غذای خود نوشابه دارند که سرشار از کربوهیدرات است و هیچ گونه فیبری ندارد. وقتی سیستم گوارشتان این غذاها را می شکند، کربوهیدرات ها به عنوان گلوکز در جریان خونتان آزاد می شوند و در نتیجه قند خونتان افزایش می یابد. پانکراس با ترشح انسولین به این قند واکنش نشان می دهد. انسولین قند را به سلول هایی از بدن می برد که برای انرژی به آن نیاز دارند. همینطور که بدنتان از این قند استفاده می کند و آن را ذخیره می نماید، قند خونتان نیز به حالت عادی باز می گردد.
 
این فرآیند قند خون به شدت توسط بدن تنظیم می شود و تا وقتی سالم باشید ارگان هایتان می توانند این افزایش قند خون را کنترل کنند. اما اگر به صورت مکرر کربوهیدرات بالا مصرف کنید، می تواند باعث شود که قند خونتان به دفعات افزایش پیدا کند.
چنین وضعیتی به مرور زمان، پاسخ طبیعی انسولین بدن را دچار مشکل می کند. بنابراین در خطر افزایش وزن، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 قرار می گیرید.
 
 
قند و چربی
 
بسیاری از وعده های غذایی فست فودها حاوی قند اضافه شده است. این نه تنها به معنای کالری اضافی است بلکه کاهش مواد مغذی را نیز در پی دارد. متخصصان قلب توصیه می کنند در روز تنها 100 تا 150 کالری از قندهای اضافه شده دریافت کنید. این یعنی 6 تا 9 قاشق چای خوری. بسیاری از نوشیدنی های فست فودها به تنهایی مقدار بسیار زیادی قند دارند. یک قوطی نوشابه حاوی 8 قاشق چای خوری قند است که این مقدار، برابر است با 130 کالری، 39 گرم قند و دیگر هیچ!
 
چربی های ترانس، چربی های مصنوعی هستند که طی فرآوری غذاها ساخته می شود. این روغن معمولا در این غذاها پیدا می شود
 
غذاهای سرخ شده
شیرینی ها
خمیر پیتزا
کراکر
کوکی
 
چربی ترانس به هیچ وجه و در هیچ اندازه ای سالم یا خوب نیست. خوردن غذاهای حاوی آن، می تواند باعث افزایش LDL
(کلسترول بد)، کاهش HDL (کلسترول خوب) و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 شود.
 
 
سدیم
 
ترکیب چربی، قند و مقدار زیادی سدیم (نمک) می تواند فست فودها را برای بعضی افراد خوشمزه تر کند. اما برنامه های سرشار از سدیم می توانند منجر به احتباس مایعات شوند. به همین دلیل است که بعد از خوردن آن ها احساس ورم و پف می کنید.
 
همچنین برنامه غذایی سرشار از سدیم، برای افرادی که از مشکل فشار خون رنج می برند خطرناک است. سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد و روی قلب و سیستم قلبی عروقی فشار بیاورد.
 
بر اساس تحقیقات، 90 درصد افراد بالغ میزان سدیم موجود در وعده فست فود خود را دست کم می گیرند. این را به خاطر بسپارید که پزشکان توصیه کرده اند افراد بالغ نباید روزانه بیش از 2.300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند. یک وعده فست فودمی تواند نیمی از این مقدار سدیم را در خود داشته باشد.
 
 
سیستم تنفسی
 
کالری اضافی از فست فودها می تواند باعث افزایش وزن شود. در نتیجه فرد به سمت چاقی حرکت می کند. چاقی خطر ابتلا به مشکلات تنفسی از جمله آسم و نفس تنگی را افزایش می دهد. وزن اضافی می تواند روی قلب و ریه ها فشار بیاورد و علائم نیز ممکن با شدت بالا خود را نشان دهند. ممکن است هنگام پیاده روی، بالا رفتن از پله ها و ورزش کردن حس کنید نفس کشیدن برایتان دشوار است.
 
برای کودکان، خطر مشکلات تنفسی کاملا واضح است. یک تحقیق نشان داد کودکانی که حداقل سه بار در هفته فست فود می خورند بیشتر در خطر آسم قرار دارند.
 
 
سیستم عصبی مرکزی
 
فست فود می تواند در کوتاه مدت گرسنگی را برطرف کند، اما تاثیر آن در بلند مدت آنچنان مثبت نیست. افرادی که از فست فودها و شیرینی های فرآوری شده استفاده می کنند 51 درصد بیشتر از کسانی که آن غذاها را نمی خورند و یا مقدار بسیار کمی از آنها را می خورند در خطر افسردگی قرار دارند.
 
 
سیستم تناسلی
 
مواد به کار رفته در تنقلات و فست فودها می تواند روی باروری تان تاثیر داشته باشد. یک تحقیق نشان داد فست فودها حاوی فتالات هستند. فتالات ها مواد شیمیایی هستند که می توانند عملکرد هورمون ها در بدن را مختل کنند. قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از این مواد شیمیایی، می تواند منجر به مشکلات سیستم تناسلی شود.
 
 
دستگاه پوششی (پوست، مو، ناخن)
 
غذاهایی که می خورید ممکن است روی ظاهر پوستتان تاثیر بگذارد. در گذشته بر این عقیده بودند که شکلات و غذاهای چرب مانند پیتزا، عامل جوش زدن هستند اما بر اساس تحقیقات، کربوهیدرات ها را باید مقصر بدانید. غذاهای سرشار از کربوهیدرات منجر به افزایش ناگهانی قند خون می شوند و این افزایش در سطح قند خون، می تواند باعث تحریک آکنه شود.
 
کودکان و نوجوانانی که در طول هفته حداقل سه مرتبه فست فود می خورند، بیشتر در خطر اگزما قرار دارند. اگزما بیماری پوستی است که باعث ایجاد قسمت های ملتهب و خارش روی پوست می شود.
 
 
سیستم اسکلتی (استخوان ها)
 
کربوهیدرات و قندهای موجود در فست فودها و غذاهای فرآوری شده می توانند میزان اسید در دهانتان را بالا ببرند. این اسیدها می توانند مینای دندان را از بین ببرند. با ضعیف شدن مینای دندان، باکتری ها تاثیر خود را می گذراند و پوسیدگی آغاز می شود.
 
چاقی نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی برای تراکم استخوان و بافت عضلانی شود. افرادی که چاق هستند بیشتر در خطر افتادن و شکستگی استخوان هستند. بسیار مهم است که برای ساخت عضله، ورزش را ادامه دهید. ورزش از سلامت استخوان ها نیز حمایت می کند. همچنین باید به فکر رژیمی سالم باشید تا تراکم استخوانتان را افزایش دهد.
 
 
تاثیر روی جامعه
 
امروزه حدود دو سوم افراد بالغ مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند. بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان بین سنین 9 تا 19 سال نیز، به عنوان چاق یا مبتلا به اضافه وزن در نظر گرفته می شوند. رشد فست فودها در کشورهای مختلف کاملا با رشد چاقی در جهان در ارتباط است. شمار فست فودها از سال های گذشته تا به امروز، رشد شگفت انگیزی داشته است.
 
با وجود تلاش هایی که برای آگاه سازی مردم و هوشمند سازی انتخاب غذاهایشان می شود اما تحقیقات نشان می دهد میزان کالری و سدیم غذاهایی که فست فودها ارائه می دهند بدون تغییر باقی مانده است. ادامه داشتن این روند، هزینه های سنگینی را برای جوامع در پی دارد.
 
نویسندگان: آنه پیتر آنجلو، الی کری و کیمبرلی هلند
 
منابع:
Adult BMI calculator. (2015, May 15). Retrieved from http://www.cdc.gov/healthyweight/assessing/bmi/adult_bmi/english_bmi_calculator/bmi_calculator.html
All about cavities. (2012, August 6). Retrieved from http://www.simplestepsdental.com/SS/ihtSSPrint/r.WSIHW000/st.31845/t.32653/pr.3/c.354774.html
Carbohydrates and blood sugar. (n.d.). Retrieved from http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/carbohydrates/carbohydrates-and-blood-sugar/
Chronic disease overview. (2015, August 26). Retrieved from http://www.cdc.gov/chronicdisease/overview/
Consumers underestimate calories in fast-food meals. (n.d.). Retrieved from http://www.rwjf.org/en/library/articles-and-news/2013/05/consumers-underestimate-calories-in-fast-food-meals–teens-do-so.html
Defining adult overweight and obesity. (2012, April 27). Retrieved from http://www.cdc.gov/obesity/adult/defining.html
Diabetes myths. (2014, August 5). Retrieved from http://www.diabetes.org/diabetes-basics/myths/
Diet for headache patients. (n.d.). Retrieved from http://www.stjohnprovidence.org/Migraine/HealthInfo/Diet/
Effects of excess sodium on your health and appearance. (2014, April 10). Retrieved from http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyDietGoals/The-Effects-of-Excess-Sodium-on-Your-Health-and-Appearance_UCM_454387_Article.jsp
Ellwood P., Asher, M. I., Garcia-Marcos, L., Williams, H., Keil, U., Robertson, C., … the ISAAC Phase III Study Group. (2012, November 1). Do fast foods cause asthma, rhinoconjunctivitis and eczema? Global findings from the International Study of Asthma and Allergies in Childhood (ISAAC) Phase Three [Abstract]. Thorax. Retrieved from http://thorax.bmj.com/content/early/2013/01/03/thoraxjnl-2012-202285.abstract
Garcia, G., Sunil, T., & Hinojosa, P. (2012). The fast food and obesity link: Consumption patterns and severity of obesity. Obesity Surgery, (22)5, 810-818. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22271359
Gómez-Pinilla, F. (2008, July 1). Brain foods: The effects of nutrients on brain function. Retrieved from http://www.nature.com/nrn/journal/v9/n7/abs/nrn2421.html
High-fat diet affects physical and memory abilities. (2009, August 1). Retrieved from http://www.cam.ac.uk/research/news/high-fat-diet-affects-physical-and-memory-abilities
Mayo Clinic Staff. (2011, October 21). Acne: Causes. Retrieved from http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/acne/basics/causes/con-20020580
Mayo Clinic Staff. (2013, May 11). Oral health: A window to your overall health. Retrieved from http://www.mayoclinic.org/healthy-living/adult-health/in-depth/dental/art-20047475
National Institutes of Health. (2004, December 30). Eating at fast-food restaurants more than twice per week is associated with more weight gain and insulin resistance in otherwise healthy young adults [Press Release]. Retrieved from http://www.nih.gov/news/pr/dec2004/nhlbi-30.htm
Obesity Action Coalition. Fast food – Is it the enemy? (n.d.). Retrieved from http://www.obesityaction.org/educational-resources/resource-articles-2/nutrition/fast-food-is-it-the-enemy
Overweight and obesity in the U.S. (n.d.). Retrieved from http://frac.org/initiatives/hunger-and-obesity/obesity-in-the-us/
Overweight and obesity statistics. (n.d.). Retrieved from http://www.niddk.nih.gov/health-information/health-statistics/Pages/overweight-obesity-statistics.aspx
Powell, L. M., & Nguyen, B. T. (2013). Fast-food and full-service restaurant consumption among children and adolescents. JAMA Pediatrics, 167(1), 14-20. Retrieved from http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1389390
Robbins J. M., Mallya G., Wagner A., & Buehler J. W. (2015, August 20). Prevalence, disparities, and trends in obesity and severe obesity among students in the School District of Philadelphia, Pennsylvania, 2006–2013. Preventing Chronic Disease 12. Retrieved from http://www.cdc.gov/Pcd/issues/2015/15_0185.htm
Sánchez-Villegas, A., Toledo, E., de Irala, J., Ruiz-Canela, M., Pla-Vidal, J., & Martínez-González, M. A. (2011). Fast-food and commercial baked goods consumption and the risk of depression. Public Health Nutrition, 15(03), 424. Retrieved from http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=8480072&jid=PHN&volumeId=15&issueId=03&aid=8480071&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RA&fileId=S1368980011001856
Sugar 101. (n.d.). Retrieved from http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyEating/Sugar-101_UCM_306024_Article.jsp
The cost of diabetes. (n.d.). Retrieved from http://www.diabetes.org/advocacy/news-events/cost-of-diabetes.html?referrer=https://www.google.com/
The effects of excess sodium on your health and appearance. (n.d.). Retrieved from http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyDietGoals/The-Effects-of-Excess-Sodium-on-Your-Health-and-Appearance_UCM_454387_Article.jsp

شما هم می توانید در انتهای همین مطلب نظرتان را با دیگران در میان بگذارید.

 بازگشت به صفحه نخست


نقل از :دکتر کرمانی

کد: 11351 تاریخ نشر: ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ مرداد بازدید: 1049 ساعت: 3:05 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 خوردن یک مشت کشمش در روز چه تاثیری برای بدن دارد؟ ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ آبان
2 تغذیه قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ شهريور
3 چرا بیماران کووید قارچ سیاه می‌گیرند/ کرونا علت بروز قارچ سیاه نیست ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور
4 توصیه‌های تغذیه‌ای برای قبل از تزریق واکسن کرونا ۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد
5 اهمیت تغذیه برای روزه‌داری در روزهای کرونایی + نمودار ۱۴۰۰ شنبه ۴ ارديبهشت
6 فروکتوز سیستم ایمنی بدن را ملتهب می کند ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند
7 اکتشافات چدید در مورد کاهش عوارض کرونا با ویتامین ب‌ ۶ ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند
8 شرایط روزه‌داری در رمضان امسال از نظر زهرا عبداللهی ۱۳۹۹ جمعه ۵ ارديبهشت
9 قیمت سیر و زنجبیل در بازار چقدر باید باشد؟ ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ اسفند
10 چگونه با آلودگی هوا مبارزه کنیم؟ ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ آذر
11 دلایل کمبود ویتامین E چیست؟ ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی
اولین شب یلدای قرن را چگونه می گذرانید؟
 





 

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت