به گزارش پایگاه خبری لقمه ، «مهدی کریمی تفرشی» روز سه شنبه در نشستی خبری در زمینه افزایش صادرات موادغذایی ایران به کشورهای آسیای میانه، روسیه، قطر و عراق اظهار داشت: در این مدت صادرات فرآورده های لبنی 19 درصد، میوه های خشک 14 درصد، کنسرو شیرینی 10 درصد، اسانس و عرقیات 9 درصد، روغن نباتی هفت درصد و دیگر خوراکی ها پنج درصد رشد داشته اند.
صادرات سالانه موادغذایی ایران 2.5 میلیارد دلار است
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی ایران با اشاره به اینکه سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار صادرات موادغذایی به کشورهای مختلف داریم، افزود: با توجه به پتانسیل های موجود این رقم باید به بیش از 2 برابر افزایش یابد.
وی اظهارداشت: مواد غذایی ایران اکنون به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، روسیه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شود که بیشترین حجم صادرات صنعت غذا مربوط به دو کشور همسایه عراق و افغانستان است.
وی اضافه کرد: حدود 80 درصد صادرات موادغذایی ایران به کشورهای عراق، امارات، کویت، چین، افغانستان، ترکیه، جمهوری کره، ترکمنستان، تاجیکستان آذربایجان، پاکستان و اندونزی انجام می شود که در این بین عراق در صدر قرار دارد.
به گفته کریمی تفرشی، اکنون انواع شیرینی، شکلات، بیسکوئیت و محصولات مشابه، انواع فرآورده های لبنی، رب گوجه فرنگی، انواع روغن نباتی، انواع آبمیوه و کنسانتره میوه جات، انواع کمپوت و کنسروهای غذایی، انواع آب معدنی و آشامیدنی، انواع خمیر مایه، انواع ماکارونی و خمیرهای غذایی در صدر جدول محصولات غذایی صادراتی کشورمان قرار دارد.
ارزش صادرات موادغذایی ایران به روسیه 450 میلیون دلار شد
این مسئول صنفی در صنعت موادغذایی تصریح کرد: رشد صادرات موادغذایی ایران به روسیه در شش ماهه نخست سالجاری به نزدیک 450 میلیون دلار رسیده است درحالی که سال گذشته این رقم حدود 310 میلیون دلار بود.
کریمی تفرشی اظهارداشت: با توجه به اینکه جمعیت 300 میلیونی روسیه به بازار ایران احتیاج دارد، اکنون انواع لبنیات، میوه های خشک، میوه و سبزیجات، کشمش، کنسرو و شیرینی به روسیه صادر می کنیم.
وی با اشاره به دستور ویژه ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درخصوص اینکه باید 20 درصد موادغذایی مورد نیاز این کشور از بازار ایران تامین شود، گفت: این امر فرصت مناسبی برای صنعت غذایی ما به شمار می رود که در صورت تحقق این مهم، ارزش مالی آن حدود 30 میلیارد دلار خواهد بود.
کریمی تفرشی با بیان اینکه هنوز سهم محصولات ایرانی در واردات 27 میلیارد دلاری روسیه ناچیز است، افزود: مشکل اساسی صادرات به روسیه قیمت بالای محصولات ایرانی است که ناشی از بالابودن هزینه های تمام شده تولید در داخل کشور است یعنی تولید کنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تهیه می کنند که به انضمام هزینه های سربار تولید قیمت نهایی گران می شود که قابل رقابت با محصولات تولیدی رقبا نیست.
وی اظهار داشت: اگر می خواهیم سهم خوبی از بازار روسیه داشته باشیم باید صادر کنندگان را از طریق کمک های یارانه ای و کاهش هزینه حمل و نقل مورد حمایت قرار دهیم.
کریمی تفرشی یادآور شد: پارسال با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی، یارانه ای به صادرات لبنیات اختصاص یافت و همین امر باعث جهش صادراتی در این بخش شد اما در دیگر اقلام که دارای مزیت صادراتی بودند این حمایت مشاهده نشد یا بسیار کم بود.
به گفته وی، علاوه بر این، تعرفه های گمرکی نیز همسو با سیاست حمایت از صادر کنندگان ایرانی نیست.
صادرات 900 میلیون دلاری موادغذایی به عراق
رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان موادغذایی ایران اظهار داشت: اکنون سالانه 900 میلیون دلار موادغذایی توسط شرکت های ایرانی به عراق صادر می شود که 15 درصد واردات این کشور از طریق ایران تامین می شود.
وی با بیان اینکه عراق به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران، همواره بیشترین حجم صادرات موادغذایی از ایران را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: البته برخی شرایط مثل ناامنی و وجود داعش برای مدتی محدودیت هایی را بوجود آورده بود که ترکیه، چین، عربستان، امریکا، کره جنوبی به عنوان رقبای جدی ایران در بازار عراق حضور پیدا کردند.
به گفته کریمی تفرشی، موادغذایی یکی از نیازهای مهم بازار عراق محسوب می شود که تجار و بازرگانان باید در این زمینه توجه و برنامه ریزی خاصی را اعمال کنند و به کیفیت کالاهای خود توجه ویژه ای داشته باشند چرا که در مواردی کیفیت برخی کالاها به تدریج کاهش یافته است و این موضوع در تجارت تاثیر منفی می گذارد.
18 میلیون دلار ارزش صادرات موادغذایی ایران به قطر
کریمی تفرشی درخصوص بازار قطر گفت: قطر سالانه سه میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کند که به طور تقریبی تمام موادغذایی مورد نیاز قطر از طریق واردات تامین می شود و سال گذشته ایران به ارزش 18 میلیون دلار انواع مواد غذایی به این کشور صادر کرد.
وی اظهارداشت: متاسفانه در خصوص قطر ما شاهد فرصت سوزی هستیم و نتوانستیم به موقع وارد این بازار شویم و ترکیه طی 48 ساعت بعد از اجرای تحریم های کشورهای عربی علیه قطر فروشگاه های قطر را از مواد غذایی پرکرد.
سهم ناچیز ایران در تجارت چهارتریلیون دلاری موادغذایی حلال جهان
این مسئول صنفی با بیان اینکه ارزش بازار صنعت غذای حلال در جهان حدود چهار تریلیون دلار برآورد شده است گفت: این حجم تجارت به طور مداوم در حال افزایش است اما متاسفانه ایران سهم ناچیزی در این تجارت دارد.
ارزآوری 420 میلیون دلاری محصولات شیلاتی برای کشور
وی اضافه کرد: سال گذشته در بخش محصولات شیلاتی یک میلیون و 100 هزارتن تولید داشتیم که از این میزان 110 هزارتن به کشورهای هدف صادر شد و از این صادرات حدود 420 میلیون دلار ارز برای کشور بدست آمد.
به گفته وی؛ این درحالیست که در کشور 400 مرکز فراوری شیلات فعال است که بیش از 220 هزارنفر در آنها مشغول به کارند.
وی افزود: اکنون سالانه بیش از 130 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و موادغذایی در کشور تولید می شود که برای دستیابی به افزایش تولید، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده باید به سمت گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و غذایی گام برداریم.
افزایش 15 درصدی ظرفیت واحدهای تولیدی
این مسئول در تعاونی تولید کنندگان موادغذایی ایران گفت: طی 9 ماهه اخیر به طور میانگین ظرفیت تولید کارگاه ها و کارخانه های موادغذایی 15 درصد افزایش یافته است که این افزایش تولید می تواند علت های مختلفی از جمله گشایش فضای بهتر مبادلات اقتصادی نسبت به سالهای گذشته، افزایش صادرات، بازارهای جدید صادراتی از جمله قطر، عراق (بعد از داعش)، روسیه و کشورهای آسیای میانه، بهبود نسبی بسته بندی ها و کیفیت داشته باشد.
به گفته وی، با وجود توجه دولت به صنعت اما هنوز انتظارات به صورت 100درصدی محقق نشده است.
وی اظهارداشت: صنایع غذایی در ایران از صنایع پیشرفته و با کیفیت محسوب می شود که در بازار کشورهای منطقه ای، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتری های خاص خودش را دارد.
وی افزود: اگر ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) بپیوندد اولین ظرفیت در صنایع غذایی بوجود می آید، بنابراین باید چالش های پیش روی صنعت غذا از جمله قانون و دخالت نکردن دولت در تعیین قیمت برطرف شود.
نقل از :ایرنا