به گزارش لقمه، محققان اعلام کردهاند که شرکتهای بینالمللی از طریق بازاریابی بیش از حد غذاها و نوشیدنیهای غنی شده هم اکنون مهمترین عامل اپیدمی جهانی رو به رشد بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و دیابت هستند. یافتههای این تحقیق که در مجله لنست منتشر شده نشان میدهد که این شرکتها چگونه به دنبال شکلدهی قوانین و جلوگیری از قانونگذاریهای مخالف هستند. به نوشته رویترز این کار با ایجاد روابط اداری و مالی با کارشناسان بهداشتی، سازمانهای غیردولتی و سازمانهای بهداشتی، انحراف یافتههای علمی، و لابی کردن با سیاستمداران برای مخالفت با اصلاحات بهداشتی رخ میدهد. محققان در این راه به طیفی از مقالات و یافتههای علمی اشاره میکنند که به طور هدفمندی به سود فعالان صنعت تغدیه هستند. در این گزارش توصیه شده که باید قانونگذاری و سیاست گذاریهای عمومی با تنگ کردن عرصه بر اینگونه کارخانهها و شرکتها مانع شوند تا این شرکتها بتوانند در سیاستگذاریها و قانونگذاریهای سلامت نقش داشته باشند. همچنین اشاره شده که آگاهی عمومی در مورد نقش این شرکتها در صورت دادن چنین اقداماتی باید افزایش یابد.