با مصرف نوشابه های رژیمی، در دراز مدت چاق تر می شوید


یک عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با هشدارنسبت به اثرات سوء طولانی مدت مصرف نوشابه های رژیمی خاطرنشان کرد:« مصرف نوشابه های رژیمی آستانه چشایی فرد را بالا می برد و فرد تمایل بیشتری به مصرف مواد شیرین پیدا می کند در نتیجه نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه موجب افزایش وزن و به دنبال آن بروز بیماری های متابولیک می شود.»

به گزارش لقمه، دکتر خدیجه رحمانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«نوشابه های رژیمی با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی تولید می شوند که نوعی مواد افزودنی برای بهبود رنگ، طعم و بافت محصول است و حتی ممکن است از این شیرین کننده ها به منظور نگهداری محصول نیز استفاده شود.»
وی ادامه داد: «نوشابه های رژیمی انواع مختلفی دارند که نوعی از آن باعنوان بدون کالری به منظور کاهش وزن و یا برای افراد دیابتی می باشند و نوع دیگر این محصولات از الکل های قندی تولید می شوند.
یک دسته از انواع بدون کالری ها نوشابه های رژیمی حاوی ساخارین هستند و دسته دیگر حاوی آسپارتم بوده که اثرات مضر هر دو این مواد در مطالعات حیوانی به اثبات رسیده است .»
عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:«مطالعات متعددی نشان دهنده اثرات سوء آسپارتام با توجه به اجزاء تشکیل دهند آن یعنی اسید آسپارتیک، است که حتی می تواند اختلالاتی در سیستم عصبی افراد ایجاد کند. همچنین باید گفت آسپارتام باعث سردرد، کاهش حافظه، کاهش بینایی، تشدید علائم بیماری های عصبی مثل فیبرومیالژ، ام اس، لوپوس، آلزایمر،افسردگی و خستگی مزمن می شود.
همچنین آسپارتام باعث آزاد شدن متیل الکل(متانول یک سوم مولکول آسپارتام را تشکیل می دهد که از نظر ساختمانی جزء سموم متابولیکی شدید طبقه بندی می شود) می شود که اثرات سمی آن در سیستم دوپامین مغز بروز می کند و حتی می تواند موجب اعتیاد شود.»
وی تاکید کرد:« فنیل آلانین یکی دیگر از اجزائ آسپارتام است که با مصرف نوشابه های رژیمی در بدن آزاد می شود که خود یک اسید آمینه است و مورد نیاز بدن است اما از نوشابه های رژیمی به عنوان مازاد وارد بدن می شود و تجمع این ترکیب در بدن بر روی سیستم مغز اثر می گذارد و اگر افرادی که ژن مغلوب بیماری "فنیل كتونوریا" یا "پی ‌كی ‌یو (PKU)" را دارند این نوع نوشابه ها را بیشتر از حد مجاز استفاده کنند در معرض اختلالات نورولوژیک قرار می گیرند. خصوصا مصرف نوشابه های رژیمی در دوران کودکی رشد و نمو را تحت تاثیر قرار می دهد و مصرف آن بعد از بلوغ هم سیستم عصبی را درگیر می کند.»
عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور خاطرنشان کرد:«اثرات مفید نوشابه های رژیمی این است که فاقد کالری هستند و ممکن است برای دیابتی ها مورد استفاده قرار گیرد اما از آن جایی که درجه شیرینی انواع مختلفی از این محصولات بین 300 تا 600 برابر شیرینی مواد طبیعی است و مصرف طولانی مدت آن ها آستانه چشایی را بالا می برد و فرد تمایل بیشتری به مصرف مواد شیرین پیدا می کند در نتیجه نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه موجب افزایش وزن و به دنبال آن بروز بیماری های متابولیک می شود بر همین اساس مصرف این محصولات بایستی محدود شود به صورت مداوم نباشد ، البته مصرف محدود این محصولات ممکن است مشکلی ایجاد نکند.»
وی افزود:«طی مطالعه ای که در سال 2005 در دانشگاه تگزاس صورت گرفت نشان داده شد مصرف روزانه یک بطری از نوشابه های رژیمی 41 درصد خطر افزایش وزن را در افراد بالا می برد همچنین مصرف مداوم نوشابه های رژیمی به دلیل تاثیرگذاری اش بر سیستم دوپامین مغز موجب اعتیاد به این محصولات می شود.»
این متخصص تغذیه توصیه کرد:«با توجه به اینکه نوشابه های رژیمی، اثرات سوء طولانی مدتی دارد پیشنهاد ما این است به جای استفاده از این نوع نوشابه ها از شیرینی های طبیعی در حد بسیار محدود استفاده شود چرا که استفاده بیش از حد از شیرینی های طبیعی برای افراد دیابتی مضر است و در افراد عادی نیز موجب افزایش وزن می شود.»  



بازگشت به صفحه نخست 




کد: 5791 تاریخ نشر: ۱۳۹۲ يکشنبه ۱۷ آذر بازدید: 2037 ساعت: 1:23 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 97؛ سال ارتقای کیفیت نان /تغییر تدریجی در ذائقه مردم ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ آذر
2 نوشیدنی"کامبوچا" چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟ ۱۳۹۶ چهارشنبه ۸ آذر
3 ارتباط نوشابه های انرژی زا با سلامت مغز ۱۳۹۶ چهارشنبه ۸ آذر
4 عوارض ترکیب الکل با نوشیدنی‌های انرژی‌زا چیست؟ ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ آبان
5 در آخر هفته چگونه با اضافه وزن مبارزه کنیم ۱۳۹۶ جمعه ۱۹ آبان
6 مصرف نوشابه گازدار ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۵ آبان
7 سلامت مردم؛ قربانی غذاهای ارزان‌قیمت ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان
8 رنگ های مصنوعی و عوارض شدید آن ها چیست؟ ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان
9 عوارض مصرف نوشابه در کودکان و بزرگسالان ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور
10 بررسی وضعیت تغذیه ای دانشجویان ایران ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد
11 ارتباط مصرف نوشیدنی‌ گازدار در دوران بارداری با چاقی کودکان ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 

  رژیم غذایی دشمن مغز را بشناسید رژیم غذایی سرشار از قند برای مغز مضر است.

  هشدارهایی در رابطه با رژ لب رژ لب، به عنوان اولین و مهمترین ابزار آرایشی و بهد...

  غذاهای عضله آور برای مردان بسیاری از افراد با وجود ورزش های مستمری که انجام م...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

ژاپنی بخورید، مدیترانه‌ای زندگی کنید! عادت‌های سالم غذایی که در برخی مناطق مختلف این کره خاکی مرسوم هستند، می‌توانند در خانه هر یک از شما هم سلامت را به ارمغان بیاورند.
خوراکی‌های ضد استرس را بشناسید پایگاه خبری لقمه: «غذای راحت»،«غذای آرام بخش»؛ آیا با این دو اصطلاح آشنا هستید؟ فکر می کنید میان این دو نوع غذا چه تفاوتی وجود دارد؟کدام یک می تواند قدری از استرس ها و تشویش های زندگی امروز را کم کند؟
توصیه‌های مهم پس از پرخوری اغلب ما در بسیاری از اوقات تلاش می‌کنیم یک رژیم‌ غذایی سالم و ضدالتهابی حاوی مواد خوراکی متنوع را دنبال کنیم اما گاهی نیز هوس فست‌فودخوری به سرمان می‌زند در حالی که بدن نیز به طور طبیعی به این قبیل مواد غذایی ناسالم واکنش‌های التهابی نشان می‌دهد.
چربی‌های بدن با چه مواد غذایی می‌‌سوزند؟ برخی از مواد غذایی باعث سوزاندن چربی‌های بدن می‌شوند که بهتر است در وعده‌های غذایی مصرف شوند.