استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای صادرات محصولات کشاورزی


باید از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی برای صادرات محصولات کشاورزی و بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته خود استفاده کنیم.

به گزارش لقمه، عبدالمجید مهدوی دامغانی - معاون تحصیلات تکمیلی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: برای موفقیت در صادرات کشاورزی باید ظرفیت‌های سیاسی اقتصادی را در حوزه صادرات محصولات کشاورزی فعال کنیم.

وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک با قیمت مناسب یکی از راه‌هایی است که به ارتقای جایگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

مهدوی دامغانی با بیان این‌که طی دو - سه دهه اخیر به تدریج بازارهای صادرات کشاورزی خود را از دست داده‌ایم، عواملی همچون نبود شناخت از بازارهای هدف و رقبا و نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی را از دلایل این مساله عنوان کرد.

به گفته این کارشناس کشاورزی، در گذشته نه چندان دور بازارهای زعفران، پسته، خرما، کشمش و خشکبار کشورهای اروپایی و خلیج فارس در اختیار ما بود که به مرور از دستمان خارج شد.

وی مهم‌ترین دلیل این مساله را بی‌توجهی به تغییرات بازارهای هدف، سلایق و نیاز مشتری عنوان کرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به پیشینه ایران در صادرات کشاورزی گفت: ایران خاستگاه و مهد کشاورزی است که از جاده ابریشم هم برای تجارت محصولات کشاورزی استفاده می‌شد.

مهدوی دامغانی خاطرنشان کرد: کشاورزی ما در گذشته بر محوریت صادرات بوده است. ما سابقه سه قرن صادرات کشاورزی به اروپا داشته‌ایم و بخشی از تولیدات داخلی با نگاه فروش جهانی و فرامنطقه‌ای همراه بوده است.

وی ادامه داد: طی دو دهه اخیر بازارهای صادراتی خلیج فارس، اروپا و آمریکای شمالی به سمت استفاده از محصولات ارگانیک حرکت کرد که بخش کشاورزی ایران در صادرات این محصولات از رقبایی چون چین، ترکیه، آمریکا و اسپانیا عقب ماند.

این کارشناس کشاورزی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید، فرآوری پس از برداشت، انباردرای، بسته‌بندی و ... را در جهت صادرات و مانور در بازارهای جهانی ضروری عنوان کرد.



بازگشت به صفحه نخست


نقل از :ایسنا

کد: 6345 تاریخ نشر: ۱۳۹۲ يکشنبه ۱۸ اسفند بازدید: 3268 ساعت: 11:11 صبح
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 رکورد شکنی صادرات گوشت گاو برزیلی ۱۴۰۴ چهارشنبه ۱۶ مرداد
2 صادرات پیاز و سیب زمینی متوقف است؛ مراقب سفره ها هستیم ۱۴۰۴ يکشنبه ۲ تير
3 صادرات تفاله چغندر و نیشکر آزاد شد ۱۴۰۴ جمعه ۳ خرداد
4 ۸۴ میلیون دلار داروی تولید شرکت‌های ایرانی به ۴۰ کشور صادر شد ۱۴۰۴ يکشنبه ۸ ارديبهشت
5 صرف نظر چینی‌ها از اصرار برای ماندن در بازار امریکا/تبعات جنگ تعرفه ای برای امریکایی و چینی ها ۱۴۰۴ شنبه ۷ ارديبهشت
6 سرنوشت نامعلوم کالاهای اساسی پس از انفجار بندر شهید رجایی ۱۴۰۴ جمعه ۶ ارديبهشت
7 افزایش ۳۰درصدی صادرات آبزیان نسبت به سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۴ جمعه ۶ ارديبهشت
8 ورود دلالان افغان به بازار زعفران ایران، تهدیدی جدی برای جایگاه صادراتی کشور ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ بهمن
9 صادرات حبوبات آزاد شد ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ آذر
10 رفع موانع صادرات پنیر ایرانی به ژاپن به زودی ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
11 صادرات۱۰ هزار تنی و واردات ۳۰ هزار تنی چای سیاه کشور در امسال ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ آبان


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 

  استفاده از ظروف مسی مس بدن را تامین نمی‌کند کارشناس مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم...

  مصرف خودسرانه مکمل‌ ویتامین D3 مسمومیت‌زا است یک متخصص تغذیه گفت: مصرف بیش از اندازه ویتامینD3 م...

  علل شایع کم اشتهایی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصرف ش...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

برای خوردن غذاهای سالم مغزتان را تربیت کنید! متخصصان تغذیه می‌گویند: مغز را می‌توان به گونه‌ای تربیت کرد که موادغذایی سالم و با میزان کالری کمتر را به غذاهای پُرکالری ترجیح دهد.
ویتامینی برای پیشگیری از آنفلوانزا همه‌ی ما می‌دانیم که بدن مان به ویتامین D نیاز دارد تا در سلامت کامل باشد. اما سۆال اینجاست به چه میزان ویتامین D نیاز داریم و از چه راهی باید تأمین بشود؟ در این مطلب به این سۆالات جواب می‌دهیم.
از نگهداری حلیم و داغ کردن آن به شدت بپرهیزید یک متخصص بهداشت موادغذایی تاکید کرد: «یکی از غذاهای پرطرفدار در ایام ماه مبارک رمضان حلیم است که توصیه می‌شود برای خرید آن حتما به ظاهر مغازه یا رستوران، بهداشت کارکنان و داشتن کارت مجوز بهداشت و... توجه شود.»
رستوران داری رابرت دنیرو و مایکل جردن چگونه است؟ ستاره های مشهور دنیا چه در حوزه فیلم و سریال باشند، چه موسیقی یا ورزش یا ... تلاش می کنند تا به شاخه های دیگر کسب و کار نیز روی آورده و با کمک شهرت و اعتبار خود پول بیشتری بدست آورند.