بخور، بنوش، زن، مرد ۱۹۹۴
کارگردان:
آنگ لی
فیلمنامه نویسان:
آنگ لی،
جیمز شاموس،
هوی- لینگ ونگ
بازیگران:
سیهانگ لانگ،
یو- ون ونگ،
چین- لین وو،
سیلویا چنگ،
وینستون چاو،
چیت_ من چان
موسیقی:
مدر
فیلمبرداری:
جانگ لین
تدوین:
آنگ لی،
تیم اسکوآیرس
مدت زمان فیلم: ۱۲۳ دقیقه
محصول کشور تایوان
خلاصه داستان:
به گزارش پایگاه خبری لقمه ، فیلم که بیش از هرچیز دغدغه فرهنگی دارد و نگران از دست رفتن سنت ها وجذب زندگی مدرن شدن است، در زمان خودش توجه منتقدین زیادی را به خود جلب کرد. فیلم ” بخور، بنوش، زن، مرد “، داستان مردی میانسال است که سرآشپز معروفی است که بعد از مرگ همسرش، سه دخترش را به تنهایی بزرگ کرده است. حال که هرکدام از دخترها راه خود را رفته اند، غذای روز تعطیل که دور هم صرف می کنند برای پدر بسیار مهم و حیاتی است. سکانس اول فیلم مراحل مختلف تهیه انواع غذاهای دریایی و گیاهی در بردارد. صد البته آن مرغ و قورباغه ها و اردک را، آن هم بعد از آن همه تقلایشان نمی توان از یاد برد! ظرافتی که این مرد برای هرکدام از غذاها اعم از گوشت و سبزیجات به کار می برد حقیقتا مثال زدنی است و بی شک آموختنی.
از برش های افقی بسیار ریزی که روی ماهی می زند تا مواد به خوبی به خوردش برود گرفته تا باد کردن اردک از نوک آن و با دهان خودش، از انداختن نوعی ماهی در قابلمه پر از روغن در حال جوشیدن گرفته تا بلافاصله درآوردن و انداختنش در ظرفی لبریز از آب و یخ همه و همه جلوه های دیدنی از یک آشپزخانه چینی است و آشپزی به سبک چینی را به زیبایی هرچه تمام تری به رخ می کشد.
مرد که حس چشاییش ضعیف شده، کم کم به فکر بازنشستگی است ولی با دخترانش هیچ صحبتی نمی کند. دختران هم هر کدام مسائل و مشکلات خودشان را دارند ولی هربار سر سفره که می نشینند اخبارشان را با هم رد و بدل می کنند، بماند که گاهی این اخبار شوک آور است و گاهی نیز مخالفت بقیه اعضای خانواده را برمی انگیزد ولی هرچه هست آن سفره این افراد را دور هم جمع می کند و نمادی است از خانه و خانواده و همه سنت های قدیمی. ظرف هات پات یا همان قابلمه در حال جوشی که در اغلب رستوران های چینی هم دیده می شود و افراد مواد خام را بنابر دلخواهشان در آن ریخته و نیم پز کرده میل می کنند نیز معمولا سر سفره حاضر است و شاید بتوان آن را سمبلی از احساسات در حال قل قل هرکدام از اعضای خانواده به شمار آورد.
فیلم ” بخور، بنوش، زن، مرد”، داستان ساده ای دارد و دغدغه های زندگی یک خانواده را درکنار مقادیر زیادی غذاهای چینی به تصویر می کشد. همچنین این فیلم اشاره های بسیار قابل تاملی به فست فودها دارد و با هنر خودش آن ها را تقریبا به طور کامل له می کند. در سکانسی از فیلم شاهد این هستیم که مرد برای دختر بچه ای که از دوستانشان است غذای فوق العاده ای درست می کند و به مدرسه اش می برد و ظرف فست فودی که جلوی بچه اش است را کنار می زند و زمانی که ظرف چند طبقه غذا را باز می کند و جلوی دخترک می گذارد ازدحام بچه های دیگر و حتی معلم برای دیدن آن همه غذای واقعی و لذیذ، هم بسیار دیدنی است و هم حرفهای زیادی را در خود دارد.
کارگردان تایوانی الاصل فیلم، آنگ لی را حتما می شناسید و تا به حال کارهای زیادی از او دیده اید، فقط محض یادآوری به نام چند فیلم او اشاره می کنم: ” حس و حساسیت”،” با شیطان بران”، “ببر خیزگرفته، اژدهای پنهان”، “هالک” ، “کوهستان برکبک” و “زندگی پی”.
جالب است بدانید در سال هزار و نهصد و نود و چهار، یعنی بیست و دو سال پیش، کسی او را چندان نمی شناخت. اما آنگ لی که آن روزها جوان با استعدادی بود با ساختن ” بخور، بنوش، زن، مرد” که سومین فیلم او بود برای دومین بار نامزد دریافت جایزه اسکاربرای بهترین فیلم خارجی شد، ولی این اتفاق نیفتاد تا شش سال بعد که او سرانجام توانست با هشتمین فیلمش یعنی “ببر خیزگرفته، اژدهای پنهان” موفق به دریافت اولین جایزه اسکارش بشود که بعدتر نیز با دو فیلم “کوهستان برکبک” و “زندگی پی ” این موفقیت را تکرار کرد که البته دو فیلم اخیر جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آوردند. ناگفته نماند که آنگ لی جوایز زیادی از جشنواره های معتبر دنیا دریافت کرده است که از آن جمله می توان به دو خرس طلا از جشنواره فیلم برلین، دو شیر طلایی از جشنواره فیلم ونیز، سه جایزه از گلدن گلاب و بسیاری جوایز دیگر اشاره کرد.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که فیلم ” سوپ تورتیا” در سال ۲۰۰۱ توسط ماریا ریپل، بر اساس این فیلم بازسازی شد.
نقل از :آشپزباشی