رقابت ترکیه و ایران در بازار شکلات خاورمیانه/تنوع و ارزآوری شکلات ایرانی


پایگاه خبری لقمه:

به گزارش پایگاه خبری لقمه به نقل از خبرگزاری موج، در شرایط کنونی ارزآوری بازار شیرینی و شکلات ایران به حدود ۲ میلیارد دلار می رسد، هرچند در یکسال گذشته با افزایش قیمت ها و شیوع ویروس کرونا صادرات هم تحت تاثیر قرار گرفته است، با این حال تولیدات ایران حرف های زیادی برای گفتن در بازار جهانی دارد و ترکیه بزرگترین رقیب ایران در بازار شکلات خاورمیانه است.

در چند سال گذشته ایران در صنعت شکلات پیشرفت خوبی داشته و نه تنها توانسته بخش عمده ای از نیاز داخلی را تامین کند به بازار کشورهای همسایه هم ورود کرده و انواع شکلات و شیرینی را متناسب با ذائقه های مختلف تولید و عرضه کند، اما در یکسال گذشته تشدید تورم و کوچک شدن سفره مردم تقاضا برای این بخش را کم کرده است.

در شرایط کنونی ارزآوری بازار شیرینی و شکلات ایران به حدود ۲ میلیارد دلار می رسد، هرچند در یکسال گذشته با افزایش قیمت ها و شیوع ویروس کرونا صادرات هم تحت تاثیر قرار گرفته است، با این حال تولیدات ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد.

سعید یزدانی کارشناس بازار صنایع غذایی در گفتگو با این خبرگزاری با اشاره به اینکه ایران در سال های اخیر توانسته در تولید محصولاتی مانند شکلات صبحانه، پاستیل و ... رشد محسوسی داشته باشد، اظهار کرد: قبلا بازار محصول شکلات صبحانه و پاستیل در اختیار برندهای خارجی ها بود که بخشی از آن به صورت قاچاق وار می شد، اما در شرایط کنونی در تولید محصولی مانند شکلات صبحانه با بهره گیری از فندوق منطقه شمال کشور تولیداتی با کیفیتی همسو با نوتلا عرضه می شود و نیاز کشور را تامین می شود.

او با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد فندوق دنیا توسط کشور ترکیه تولید می شود به همین دلیل شرکت های این کشور در تولید شکلات های فندقی بسیار قوی عمل کرده اند، افزود: در شرایط کنونی بزرگترین رقیب ایران در تولید شکلات های فندوقی ترکیه است اما موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که فندوق های ایران کم چرب تر وخوشمزه تر از فندوق های ترکیه است، از این رو محصولات شکلاتی ایران اسید چرب کمتری دارند و سالمتر هستند.
صادرات صنایع غذایی ایران

یزدانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر محصولات شکلاتی که ۱۳ درصد فندوق دارند مشتری بیشتری دارد، گفت: در حال حاضر برندهای مطرح دنیا در شکلات صبحانه ۱۳ درصد فندوق استفاده می کنند و برخی از شرکت ها تنها ۵ درصد فندوق استفاده می کنند و از محصولات جایگزین مانند پالم و ... هم استفاده می کنند، اما به طور قطع محصولاتی که فندوق بیشتری دارد نه تنها مزه و بوی بهتری دارند بلکه سالمتر هم هستند.

یزدانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی برخی شرکت های صنایع غذایی ایران محصولات خود را به ۲۳ کشور دنیا از ۵ قاره صادرات می کنند، گفت: تولید محصولات متناسب با ذائقه مردم یکی از موضوعات مهم در بازاریابی و صادرات شکلات است که برخی از این شرکت ها در این مساله بسیار دقیق عمل کرده اند، برای نمونه ژلاتین بیشتر وارداتی است و برخی شرکت ها این محصول را تنها از کشورهای مسلمان با نشان استاندارد و تاییدیه هلال وزارت بهداشت کشورمان و تاییدیه هلال مالزی وارد می کنند و این نشان دهند توجه به رضایت مشتری است.

این کارشناس صنایع غذایی با اعلام اینکه در یک مقطع زمانی تصمیماتی برای محدودیت واردات قهوه، کاکائو و... گرفته شد که صنعت شیرینی و شکلات را کاملا تهدید می کرد، گفت: وقتی که در ایران قهوه یا کاکائو تولید نمی شود ممنوعیت واردات آن می تواند کارگران این صنعت را تهدید کنند زیرا بسیاری از شرکت ها در صورتی که با مشکل مواد اولیه یا ارز برای واردات مواجه بشوند مجبورند کارگران خود را تعدیل کنند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی برخی شرکت های تولیدکننده شیرینی و شکلات با وجود گرانی مواد اولیه مانند شیر و شکر و ... بازهم قیمت محصولات خود را چندان بالا نبرده اند، گفت: در یکسال اخیر تورم و کرونا باعث شده محصولات شکلاتی کمتر توسط مردم مصرف شود زیرا جزو کالاهای اساسی در سفره غذایی آنها نیست، به همین دلیل قیمت محصولات هم چندان افزایش پیدا نکرده است. از طرف دیگر باید توجه داشت که ۱۰ هزار تن مصرف شکلات صبحانه در ایران داریم که ۴ هزار و ۵۰۰ تن آن در ایران تولید می شود و در آینده تولید این محصول با برند داخلی بیشتر می شود.

تاثیر گرانی مواد اولیه و تورم عمومی

همچنین دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه اندازه بازار شیرینی و شکلات ایران پیش از کرونا ۲ میلیارد دلار بوده است، گفت: در حال حاضر گرانی مواد اولیه و تورم روی تقاضای این محصولات در بازار داخلی تاثیر گذاشته است و از طرف دیگر در یک مقطع زمانی محدودیت های ناشی از کرونا و ... هم روی صادرات این محصولات تاثیر داشت به همین دلیل صادرات مانندسال های گذشته نبوده اماعملکرد شرکت های داخلی در این بخش هم بسیار خوب بوده است.

جمشید مغازه ای با بیان اینکه ایرانی ها دارای ذائقه خاص برای شیرینی و شکلات هستند، افزود: برخی از کشورها شکلات های بسیار شیرین می پسندند و برخی دیگر شکلات های کم شیرین، از این رو شرکت های تولیدکننده محصولات شکلاتی براساس ذائقه مصرف کننده تولید می کنند، به همین دلیل شرکت های ایرانی به سمت تولیدات محصولات متوع رفته اند از این رو می بینیم که در بازار ایران محصولات با تنوع بسیار زیاد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر به دلیل گرانی های اخیر سفره غذایی مردم به کالاهای اساسی محدود شده است و از طرف دیگرمحدودیت های ناشی از مبادلات مالی و تحریم ها روی تولیدات صنایع غذایی تاثیر منفی گذاشته است، از این رو دولت باید سیاست های را اتخاذ کند که نه تنها اشتغال پایدار این بخش حفظ شود ارز آوری ناشی از صادرات هم بهبود یابد.

بازگشت به صفحه نخست




کد: 14256 تاریخ نشر: ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ اسفند بازدید: 340 ساعت: 7:41 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 شرط دریافت معافیت گمرکی اعلام شد ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر
2 ممنوعیت عرضه سیمان خارج از بورس/ بورس کالا در افزایش و کاهش قیمت‌ها نقشی ندارد ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ شهريور
3 سامان گلریز: آشپزی نیاز به نیروهای متخصص دارد/ بگذارید بچه‌ها آشپزی یاد بگیرند ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور
4 دارخوین شادگان دارای شهرک تخصصی فرآوری خرما می شود ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور
5 جانشین ستاد مرکزی اقتصاددانان و صنعتگران حامی آیت الله رییسی معرفی شد ۱۴۰۰ جمعه ۱۴ خرداد
6 کلیپ یخچال گرمابخش محصول انحصار است/لیلا حاتمی و نعمت الله فاقد خلاقیت ۱۴۰۰ جمعه ۳۱ ارديبهشت
7 ارز نیمایی یقه شکر را هم گرفت/ تکذیب افزایش قیمت نان ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
8 برومند چهارآیین: بازارگاه می تواند دلالی جوجه را از بین ببرد/ظرفیت تولید مرغ در ایران دو برابر نیاز کشور است ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ ارديبهشت
9 صابر پرنیان: نهضت صنعت داخلی در واکنش به تحریم ها/گلایه صنایع از بروکراسی‌های اداری و تحریم‌های داخلی نه تحریم‌های خارجی ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن
10 جوجه ریزی با قیمت گوشت مرغ زیر ۲۳ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 

  مبارزه نارگیل با پوسیدگی دندان دانشمندان دریافتند که نارگیل می تواند با مهمترین ع...

  یخ‌های دكه‌ای می‌توانند منتقل‌كننده وبا و آلودگی باشند یک متخصص بهداشت محیط گفت: یخ‌های دکه‌ای می‌توانند ...

  انبه تنظیم کننده قندخون افراد چاق اثرات طبی انبه به تازگی بیشتر شناخته شده است و برخ...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

سفره و صندوق پایگاه خبری لقمه: شاید عنوان این تیتر در نگاه اول عجیب به نظر برسد و مخاطب با خود بگوید غذا چه ربطی با انتخابات به عنوان یک کنش سیاسی دارد؟!اما واقعیت این است غذا به عنوان نماد و مصداقی از بهبود اوضاع زندگی و به مثابه یک شاخص اقتصادی از اهمیت و جایگاه خاصی در برنامه های نامزدهای انتخاباتی برخوردار است و بخش عمده ای از فعالیت ها و وظایف یک رئیس جمهور به شکل مستقیم و غیر مستقیم با مساله غذا در ارتباط است.
نحوه نگهداری میوه و سبزی میوه ها و سبزی ها ازجمله مهم ترین گروه های غذایی هستند که مصرف روزانه شان برای تمام سنین بین ۳ تا ۴ واحد توصیه می شود. با خوردن آنها می توان ویتامین ها و املاح بسیاری را به بدن رساند.
دلایل حامد توسلی برای طبخ کمتر غذاهای گوشتی در تلویزیون پایگاه خبری لقمه:حامد توسلی گفت: من مطمئنم یک درصد قشر متوسط رو به بالا و 99 درصد قشر ضعیف بیننده برنامه ما هستند. من برای رضایت و خوش آمد آن یک درصد نمی توانم استیک بپزم.
مصرف شیر گاو در دوره نوزادی موجب آسیب دستگاه گوارش می‌شود یک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه عدم درمان خونریزی‌های گوارشی کودکان تاثیرات سوئی بر رشد و وضعیت قلبی آنان دارد، گفت: مصرف شیر گاو در دوره نوزادی موجب آسیب به مخاط دستگاه گوارش خواهد شد؛ بنابراین کودکانی که زمینه آلرژی‌های غذایی دارند در صورت مصرف شیر گاو، دچار خونریزی‌های گوارشی می‌شوند.