به گزارش لقمه، حسن خدنگی - مدیرکل دفتر امور سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی - در این نشست با بیان اینکه این وزارتخانه در تلاش است که معاملات زعفران از طریق بورس کالای کشاورزی انجام شود، گفت: باتوجه به پتانسیل زعفران و منحصر به فرد بودن این محصول، وزارتخانه از مدت ها پیش در نظر داشته که زمینه عرضه این محصول را از طریق بورس کالا فراهم سازد. وی توضیح داد: زعفران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک کشور با سطح زیرکشت بیش از 78 هزار هکتار و تولید 261 تن، بیش از 92 درصد تولید و جایگاه نخست زعفران دنیا را در اختیار دارد و در سال 91 با صادرات بیش از 139 تن زعفران، معادل 419 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است. خدنگی با تاکید بر اهمیت این محصول ارزشمند در اقتصاد ملی و نیز حفظ جایگاه بین المللی زعفران، اظهار کرد: بدون شک بورس کالای ایران می تواند بستری مناسب و شفاف برای فروش منطقی و مطمئن این کالا در عرصه ملی و بین المللی ایجاد کند. اگر قیمت این محصول از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا و در بستر بورس کالا تعیین شود، بدون شک هم قیمت واقعی خواهد بود و هم منفعت بالایی نصیب تولیدکنندگان و عرضه کنندگان می شود. همچنین معامله زغفران در بورس کالا قطعا در ارتقای صادرات این محصول نیز تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه های لازم برای ترغیب و تشویق عرضه کنندگان، خریداران و کارگزاران به منظور اجرایی کردن توسعه معاملات زعفران در بورس کالای کشاورزی بسیار ضروری است. محمد رضا قدسی - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی - از دیگر حاضرین جلسه با تاکید بر اینکه باید معاملات ملی و بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران صورت گیرد، اظهار کرد: باتوجه به ظهور رقبای بازرگانی جدید خارجی علاوه بر رقبای قدیم، عدم ثبات قیمت زعفران و نوسانات شدید قیمتی، وجود محصولات مشابه با نام زعفران ایران، رقابت ناسالم تجار و برخی صادرکنندگان، عدم ثبت ژنتیکی زعفران و بالاخص ظهور رقبای تولید خارجی ونبود برند بین المللی با نام ایران ضرورت دارد تا هرچه سریعتر معاملات زعفران در بورس کالای ایران آغاز شود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ما می توانیم صادرات بیش از یک میلیارد دلاری داشته باشیم. اما تحقق این هدف مستلزم یک برنامه ریزی اصولی و افزایش عملکرد و تولید زعفران در کنار ساماندهی بازار داخلی و خارجی این محصول از طریق بورس است. قدسی خاطرنشان کرد: وجود رقبای مانند چین و افغانستان با هزینه های تولید کمتر، خطری بالقوه در چند سال آینده برای زعفران ایران تلقی می شوند. این کشورها با افزایش قیمت زعفران رغبت بیشتری به تولید از خود نشان می دهند، در صورت عدم اتخاذ تدبیر اصولی، آینده تجارت زعفران را نیز رقم خواهند زد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: ایران با تولید 92 درصدی تولید زعفران جهان باید نبض بازار را در اختیار خود بگیرد و اجازه ندهد کشورهایی که سهمشان اندک است تصمیم گیرنده باشند. وی گفت: براساس قوانین سازمان تجارت جهانی هر کشوری که 58 درصد از یک محصول خاص صنعتی یا تجاری را تولید و به بازارهای جهانی عرضه کند می تواند از حق بورس بین المللی برخوردار باشد و حق سیاست گذاری تولید، کارشناسی قیمت، سیستم بازاریابی و نظارت بر فناوری آن محصول در سطح جهان را دارد. قدسی در ادامه به برخی از مهم ترین ضرورت های عرضه زعفران در بورس کالای ایران پرداخت و تشریح کرد که استاندارد نمودن زعفران تولیدی، شفافیت قیمت، کاهش تعداد واسطه ها و برخی دلالان در عرصه بازار، جلوگیری از تقلب در تجارت زعفران، برندسازی زعفران ایران، محوریت تجاری در عرصه جهانی، توسعه سرمایه گذاری و توسعه بازار مالی و گردش منطقی پول در این چرخه و تقویت و بهبود کارایی شبکه توزیع محصول بخشی از مزایایی است که بازار زعفران می تواند از مجرای بورس کالا نصیب خود کند. وی گفت: نباید فراموش کرد که گذر از بازار سنتی به بازار نوین بین المللی سخت و زمان بر است؛ اما باید در این مسیر قدم گذاشت. براساس این گزارش، در پایان این جلسه مقرر شد با هماهنگی جهاد کشاورزی استان خراسان، اقدامات فرهنگ سازی از طریق بورس کالا به عمل آید و سازمان نیز برای هدایت عرضه کنندگان زعفران از مشوق در اختیار خود کمک بگیرد. بازگشت به صفحه نخست