از کرم حلزون تا چای لاغری/تداوم تبلیغات دردسرساز در صداوسیما


پس از انتقادهایی که نسبت به عملکرد تلویزیون درخصوص تبلیغ کرم حلزون صورت گرفت، این بار تبلیغ نوعی چای سبز مضر، بار دیگر انگشت انتقادها را به سمت صداوسیمایی برده که این روزها چاره‌ای جز تأمین بخشی از بودجه‌ی خود از طریق تبلیغات بازرگانی ندارد.

به گزارش لقمه، چندی پیش آگهی تلویزیونی گسترده‌ای برای مدتی طولانی در صداوسیمای ایران برای تبلیغ فروش کرم حلزون پخش شد. پس از مدتی که پخش این آگهی ادامه داشت، ناگهان وزارت بهداشت اعلام کرد کرم حلزون غیرواقعی است، اصولا خبری از حلزون نیست و آنچه به این نام تولید و فروخته می‌شد نامستند بوده است. پس از این اعلام، صداوسیما هم پخش این آگهی را متوقف کرد.

در آن زمان این پرسش در ذهن رسانه‌ها، کارشناسان سلامت و همچنین مخاطبان پررنگ شد که آیا نسبت به آنچه در رادیو و تلویزیون ایران به عنوان رسانه دولتی تبلیغ می‌شود، نظارتی وجود ندارد؟!

این پرسش بی‌پاسخ ماند تا در روزهای گذشته، تبلیغ محصولی دیگر در صداوسیما دردسرساز شود.

مسؤولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با انتقاد از محصولی دیگر که در تلویزیون تبلیغ می‌شود، اعلام کردند: محصولی که به عنوان چای لاغری در یکی از برنامه‌های سیما تبلیغ شده نه تنها موجب لاغری نمی‌شود بلکه بیماری‌های گوارشی و کبدی را نیز در پی داشته است!

محمد هاشمی از مسوولان صداوسیما به عنوان رسانه مورد وثوق مردم درخواست کرد، نظارت بسیار جدی‌تری بر برنامه‌های خود داشته باشند تا برنامه‌های منسجم و هدفمند ارگان‌ها و سازمان‌هایی چون سازمان غذا و دارو به عنوان متولی مستقیم سلامت غذایی مردم فدای زیاده‌خواهی عده‌ای سودجو نشود.

در حالی سریال تبلیغ کالاهای مضر در تلویزیون همچنان ادامه‌دار است که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پیش از این قانون ممنوعیت تبلیغ کالاهای مضر را به صداوسیما ابلاغ کرده است؛ قانونی که سال‌هاست وجود دارد، اما چندان جدی گرفته نمی‌شود.

تبلیغ کالاهای مضر در رادیو و تلویزیون بر اساس ماده‌ی 37 قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است، اما این قانون که در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده و ضمانت اجرایی ندارد، به نظر می‌رسد بار دیگر نیاز به یادآوری دارد.

منع تبلیغات «کالاهای مضر برای سلامتی» مثل انواع چیپس و پفک، در حالی در رسانه‌ای که عنوان «ملی» را یدک می‌کشد، همچنان مورد مناقشه است که بیشتر تلویزیون‌های دنیا، این ممنوعیت را به عنوان امری پذیرفته شده که سلامتی جامعه را تضمین می‌کند، قبول کرده‌اند. مالزی، تایوان، استرالیا، انگلیس و ... از جمله کشورهایی هستند که پیش از این تبلیغ مواد خوراکی مضر را ممنوع اعلام کرده‌اند.

همواره به پخش آگهی‌های بازرگانی به عنوان منبعی مهم برای درآمدزایی در رادیو و تلویزیون ایران نگاه ‌شده است با این حال خود مسؤولان صداوسیما هم اینگونه نشان می‌دهند که به پخش حجم بالای تبلیغات رادیو و تلویزیونی رغبت ندارند.

معاون سیما چند سال‌ قبل از آگهی‌های بازرگانی به عنوان پاشنه‌ی آشیل تلویزیون یاد کرد.

علی دارابی دی ماه امسال هم با بیان اینکه بودجه صداوسیما باید تفکیک شود، گفت: به دولت و مجلس اعلام کردیم حاضریم همه‌ی درآمد پخش آگهی را در اختیارشان قرار دهیم به شرط آنکه آنها نیز بودجه و اعتبارات سالانه رسانه ملی را پرداخت کنند.

با این حال تبلیغات بازرگانی همچنان مبنعی مهم برای درآمدزایی در صداوسیماست و این روزها پا را از پخش در میان‌برنامه‌ها فراتر گذاشته و به بهانه‌ی مقوله‌ای به نام اسپانسر، به داخل برنامه‌های تلویزیونی هم راه پیدا کرده‌ است.

بنابراین اگر قرار باشد همکاری دوجانبه‌ای از سوی وزارت بهداشت و سازمان صداوسیما برای منع پخش تبلیغات کالاهای مضر صورت گیرد،‌ نیاز به تزریق بودجه‌ای به صداوسیماست تا دست ‌کم بهانه‌ی نیاز مالی از این سازمان، گرفته شود.

اتفاقی که در بودجه امسال در نظر گرفته شده اما انتقاد برخی را در پی داشته است. عملکرد تلویزیون در تبلیغ کالاهای مضر صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد.

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93 می‌گوید: صداوسیما جریمه‌ی تبلیغ مواد غذایی زیان‌آور را پرداخت نکرده است.

غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه معلوم نیست با چه توجیهی وزارت بهداشت باید به سیما اعتبار اختصاص دهد، ادامه می‌دهد: صداوسیما به دلیل تبلیغ مواد غذایی زیان‌آور برای سلامتی باید طبق قانون برنامه پنجم به وزارت بهداشت جریمه می‌داد که این کار انجام نشده است اما حالا کمک به سیما از سوی وزارت بهداشت در بودجه دیده شده است.

با این حال به نظر می‌رسد این راهکار جدید می‌تواند صداوسیما را که به گفته‌ی مسؤولانش با مشکل جدی کمبود بودجه روبه‌رو است، از تبلیغ کالاهای مضر و حتی غیرضروری بی‌نیاز کند.



بازگشت به صفحه نخست


نقل از :ایسنا

کد: 6170 تاریخ نشر: ۱۳۹۲ چهارشنبه ۹ بهمن بازدید: 2423 ساعت: 3:47 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 تبلیغ غیرقانونی در ویژه برنامه المپیکی تلویزیون ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
2 آشنایی با ویروس جدید کرونا/ پیک کرونا چه زمانی آغاز می شود؟ ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي
3 اختتامیه فصل سوم برنامه تلویزیونی «میدون» برگزار شد ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر
4 مریم امیرجلالی مرجانه گلچین را به مسابقه آشپزی فراخواند/تاریخچه مبلمان د رزندگی ایرانیان باستان ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ شهريور
5 مریم امیرجلالی مرجانه گلچین را به مسابقه آشپزی فراخواند/تاریخچه مبلمان د رزندگی ایرانیان باستان ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ شهريور
6 بررسی مشكلات صنایع دامی در ایران در«غیرمحرمانه» ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ شهريور
7 «بسته نجات اقتصادی ایران» چیزی جز سیاست های تعدیل ساختار نیست ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۴ تير
8 «تبلیغات» عامل شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم/ تبلیغات اغواگرانه روغن در تلویزیون ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد
9 دلایل حامد توسلی برای طبخ کمتر غذاهای گوشتی در تلویزیون ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن
10 سریال «ایراندخت» از جمعه روی آنتن شبکه یک ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ فروردين
11 آشپزخانه عشق Love’s Kitchen ۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 

  این میکروب قاتل معده است در صورت عدم درمان، این میکروب 30 درصد عامل سرطان م...

  شلغم را با آویشن بخورید یک متخصص طب سنتی توصیه کرد: از آنجایی که شلغم نفاخ...

  نان صنعتی سالم‌تر است یا نان سنتی؟ این سوال برای خیلی‌ها پیش می آید که آیا نان‌های صن...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

ماجرای رژیم لاغری بهاره رهنما در این گفت‌و‌گو با بهاره رهنما از دنیایی که با دخترش دارد حرف زدیم و البته رژیمی که باعث شده او ۷ کیلو کم کند.
مقابله با اشتباهات تغذیه ای همه ما کمابیش در زندگی ضعف‌هایی داریم که ما را آسیب‌پذیر می‌کنند. در حوزه تغذیه نیز این ضعف‌ها وجود دارند و به مراتب بیشتر هم هستند. وقتی سال‌ها به خوردن یک ماده غذایی نامناسب عادت کرده‌ایم دل کندن از آن خیلی سخت است حتی اگر بدانیم به سلامتی‌مان آسیب می‌زنیم. اما در مقابل این ضعف‌ها چه باید کرد؟
آشنایی با انواع گرسنگی گرسنگی احساسی است که معمولا به طور ناگهانی و به همراه ولع خوردن بروز می‌کند و البته انواع و اقسام مختلفی دارد.علاوه بر گرسنگی فیزیکی واقعی که به دلیل نیاز بدن به مواد غذایی ضروری بروز می‌کند انواع گرسنگی‌های دیگر نیز وجود دارد که بیشتر ذهنی هستند تا نیاز واقعی بدن.
لاغری شکم، با کمک دکتر اوز! داشتن یک شکم صاف دست‌یافتنی است؛ به شرطی که فوت و فن‌هایش را بدانید! در ادامه مطلب، سؤالات و پاسخ‌هایی را خواهید دید که توسط دکتر مهمت اوز طراحی شده است و به این ترتیب در راه کوچک کردن شکم خود متوجه اشتباه‌هایتان خواهید شد و البته با نکته‌هایی طلایی آشنا می‌شوید که می‌توانید از آنها برای کوچک کردن شکمتان استفاده کنید.