در یک نشست عنوان شد:
«تبلیغات» عامل شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم/ تبلیغات اغواگرانه روغن در تلویزیون


پایگاه خبری لقمه: فاطمه محمدی نصرآبادی معتقد است شواهد قوی حاصل از مطالعات نشان‌دهنده نقش مهم تبلیغات غذاهای ناسالم در شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم به ویژه در کودکان و نوجوانان است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه، نشست بررسی چالش‌های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی‌نفعان در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور صبح امروز چهارشنبه دوم مردادماه در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

 

تبلیغات اغواگرانه روغن در تلویزیون

در این نشست، فاطمه اسفرجانی عضو انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه روغن‌های سرخ‌کردنی از فرمولاسیون کاملاً مناسبی برخوردار نیستند، گفت: مشکلی که در روغن‌های سرخ‌کردنی موجود در بازار کشورمان وجود دارد، مقدار بیشتر روغن سویا نسبت به روغن پالم در فرمولاسیون روغن‌های سرخ‌کردنی است. روغن سویا به‌علت دارا بودن مقدار زیادی اسید چرب غیراشباع از مقاومت پایینی برخوردار است و به‌هنگام سرخ کردن به‌دلیل تولید آلدئیدها احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد‌.

 
وی با انتقاد نسبت به اغواگرانه بودن تبلیغات روغن در تلویزیون و در قالب تبلیغات مختلف متذکر شد: امروزه شاهد تبلیغ روغن‌های سرخ‌کردنی بدون پالم هستیم در حالی که وجود روغن پالم در روغن‌های سرخ‌کردنی در صورتی که از فرمولاسیون صحیحی برخوردار باشند بهتر از  روغن‌هایی با مقاومت حرارتی پایین است.
 
اسفرجانی عدم حضور متخصصین تغذیه در شورای سلامت و شورای بازبینی صدا و سیما را یکی از دلایل این تبلیغات ناصحیح دانست‌.
 
عضو انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش مهم وزارت بهداشت در کنترل بر این تبلیغات گفت: نبود کنترل دقیق بر ادعاهای تبلیغاتی مواد غذایی و همچنین کمرنگ بودن نقش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور در وزارت بهداشت از مشکلاتی هستند که باید توسط وزارت بهداشت رفع شوند.
 
وی نسبت به پایین بودن سواد تغذیه‌ای مردم در سطوح مختلف جامعه نیز هشدار داد و بر  نقش مؤثر آموزش و پرورش در افزایش آگاهی مردم تأکید و تصریح کرد: تشکیل بسیج آموزشی برای تبلیغ و فروش مواد غذایی سالم و همگام‌سازی لیست اقلام ممنوعه و نظارت بر بوفه‌ها می‌تواند بر بهبود وضع تغذیه دانش‌آموزان و خانواده‌ها بسیار مؤثر باشد.

 

«تبلیغات» عامل شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم

فاطمه محمدی نصرآبادی مدیر گروه سیاست‌گذاری تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: علیرغم روند کاهشی قند و شکر مصرفی در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد مواد حاوی قند و شکر مثل شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی افزایش یافته باشد. با توجه به مقادیر توصیه‌شده درباره کل روغن‌ها و چربی‌های دریافتی از غذا (۳۰ درصد انرژی) و قندها (۱۰ درصد انرژی دریافتی) نیاز به اصلاح الگوی مصرف با توجه به تحلیل بازار احساس می‌شود.

 

وی درباره مهم‌ترین منبع دریافت نمک در سبد غذایی ایرانیان، گفت:  ۵۳ درصد نمک در سبد غذایی ایرانیان از نمک اضافه شده به غذا تامین‌ می‌شود، ۱۲.۵ درصد نمک از نان، ۵.۳ درصد از پنیر،  ۴.۷ درصد از دوغ و بقیه نمک‌ها از سایر مواد غذایی تامین می‌شود.

 

محمدی با بیان این که در ایالات متحده، غذاها و آشامیدنی‌ها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آگهی‌های تلویزیونی را تشکیل می‌دهند، گفت: در ایران میزان تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد است. در میان تبلیغات تلویزیونی در ایران، تبلیغات غذاهای چرب غلیظ از جمله شکلات، نوشابه، غلات حجیم (پفک)، بستنی‌ها و کیک‌ها بیشترین میزان را دارند. شواهد قوی حاصل از مطالعات نشان‌دهنده نقش مهم تبلیغات غذاهای ناسالم در شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم به ویژه در کودکان و نوجوانان است.

 

از تبلیغات برای اصلاح رفتار تغذیه‌ای استفاده کنیم

دکتر هدایت حسینی رییس انستیتو تحقیقات تغذیه نیز در این نشست گفت: امروزه به نقش جادویی و سحرآمیز تحقیقات اعتقاد داریم. از ابزار تبلیغات می‌توان به جهت مثبت و یا خدای ناکرده منفی استفاده کرد. تبلیغات جزئی از اقتصاد حوزه غذا است‌ و باید واقعیت‌ها به مصرف‌کننده گفته شود.

 

حسینی با اشاره به تاثیر رسانه بر افکار و اعتقادات و آداب و رسوم بیان کرد: خوب است از تبلیغات برای اصلاح رفتار تغذیه‌ای استفاده کنیم. اگر لبنیات به مقدار زیاد تبلیغ شود، مصرف آن افزایش می‌یابد. اگر الگوی غذایی سالم در جامعه به وجود بیاید، مشکلات سلامت کاهش می‌یابد. آمار وزارت بهداشت نشان‌ می‌دهد که ۸۰ درصد علل مرگ و میر ایرانی‌ها بیماری‌های غیرواگیر است. می‌توان با تغذیه بهتر کیفیت زندگی را بالا برد.

 

شما هم می توانید در انتهای همین مطلب نظرتان را با دیگران در میان بگذارید.

 بازگشت به صفحه نخست




کد: 14031 تاریخ نشر: ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد بازدید: 2950 ساعت: 12:58 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 جای خالی نظام ارزیابی شفاف در صنعت غذا و گردشگری ایران ۱۴۰۴ يکشنبه ۱۹ خرداد
2 خاطره بازی مهاجرانی با پاک یادت نره ۱۴۰۳ شنبه ۲۰ بهمن
3 چالش‌ها و آسیب‌ها در صادرات زعفران ایرانی ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ آبان
4 تبلیغ غیرقانونی در ویژه برنامه المپیکی تلویزیون ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
5 هشدار وزارت بهداشت در مورد مصرف نمک رنگی ۱۴۰۲ شنبه ۷ بهمن
6 عملکرد دولت سیزدهم در سرمایه گذاری ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ شهريور
7 مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟ ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير
8 کلیپ یخچال گرمابخش محصول انحصار است/لیلا حاتمی و نعمت الله فاقد خلاقیت ۱۴۰۰ جمعه ۳۱ ارديبهشت
9 افشای فعالیت های پشت پرده برند بزرگ تجاری غرب در محرمانه کولا از شبکه سحر ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
10 چرا ب آ از جشن عکاسان سینما حمایت کرد/حس خوب در کنار برندینگ ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 

  پوست خوب غذای خوب می‌خواهد همه مردم دوست دارند پوستی شاداب، شفاف و جوان داشته...

  برگ بو برای لاغری فوری پایگاه خبری لقمه: برگ بو داراری خواص زیادی است که ...

  افرادی که رو به پیری هستند از این ویتامین بخورند! لقمه: همراه با پیر شدن جمعیت، پیشگیری از زمین خورد...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت

گزارش و مقالات برگزیده

وزن ایده آل برای خانم ها چقدر است؟ اکثر مردم گمان می کنند که برای محاسبه وزن ایده آل خود ، فقط باید به قدشان توجه کنند اما حقیقت این است که برای محاسبه دقیق وزن ایده آل ، به غیر از قد ، فاکتورهای دیگری هم وجود دارد.
خوردنی‌هایی که شکم شما را بزرگ می‌کند اندازه شکم تنها در موضوع اضافه وزن مطرح نیست بلکه در ارتباط با گوارش نیز اهمیت می‌یابد. در واقع در برخی موارد، عملکرد نامناسب دستگاه گوارش باعث برآمدن و متورم شدن شکم می‌شود. در این مقاله که حاصل تلاش همکارانمان در گروه ترجمه روزنامه خورشید است برآن شدیم تا با چندنکته، به خانم‌ها و آقایانی که تمایل دارند شکم صافی داشته باشند متذکر شویم، از خوردن برخی مواد غذایی اجتناب کنند.
6 راه برای لاغری بعد از باداری می‌دانیم که نورسیده حسابی وقتتان را می‌گیرد و سرتان شلوغ است. لزومی ندارد که به باشگاه بروید. فرزندتان را در کالسکه‌اش بگذارید و هر روز پیاده روی تند بکنید. هر هفته باید حداقل 150 دقیقه پیاده روی تند کرده باشید.
آبلیموهای بی‌نام و نشان و قیمت‌های بی‌سر و سامان علی‌رغم تاکید سازمان غذا و دارو و انجمن صنفی صنعت آبلیمو مبنی بر پاک‌سازی بازار از آبلیموهای غیر استاندارد و تعیین قیمت مصوب، هنوز آبلیمو‌های بی‌نام و نشان زیادی در بازار به چشم می‌خورند.