در یک نشست عنوان شد:
«تبلیغات» عامل شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم/ تبلیغات اغواگرانه روغن در تلویزیون


پایگاه خبری لقمه: فاطمه محمدی نصرآبادی معتقد است شواهد قوی حاصل از مطالعات نشان‌دهنده نقش مهم تبلیغات غذاهای ناسالم در شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم به ویژه در کودکان و نوجوانان است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لقمه، نشست بررسی چالش‌های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی‌نفعان در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور صبح امروز چهارشنبه دوم مردادماه در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

 

تبلیغات اغواگرانه روغن در تلویزیون

در این نشست، فاطمه اسفرجانی عضو انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه روغن‌های سرخ‌کردنی از فرمولاسیون کاملاً مناسبی برخوردار نیستند، گفت: مشکلی که در روغن‌های سرخ‌کردنی موجود در بازار کشورمان وجود دارد، مقدار بیشتر روغن سویا نسبت به روغن پالم در فرمولاسیون روغن‌های سرخ‌کردنی است. روغن سویا به‌علت دارا بودن مقدار زیادی اسید چرب غیراشباع از مقاومت پایینی برخوردار است و به‌هنگام سرخ کردن به‌دلیل تولید آلدئیدها احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد‌.

 
وی با انتقاد نسبت به اغواگرانه بودن تبلیغات روغن در تلویزیون و در قالب تبلیغات مختلف متذکر شد: امروزه شاهد تبلیغ روغن‌های سرخ‌کردنی بدون پالم هستیم در حالی که وجود روغن پالم در روغن‌های سرخ‌کردنی در صورتی که از فرمولاسیون صحیحی برخوردار باشند بهتر از  روغن‌هایی با مقاومت حرارتی پایین است.
 
اسفرجانی عدم حضور متخصصین تغذیه در شورای سلامت و شورای بازبینی صدا و سیما را یکی از دلایل این تبلیغات ناصحیح دانست‌.
 
عضو انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش مهم وزارت بهداشت در کنترل بر این تبلیغات گفت: نبود کنترل دقیق بر ادعاهای تبلیغاتی مواد غذایی و همچنین کمرنگ بودن نقش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور در وزارت بهداشت از مشکلاتی هستند که باید توسط وزارت بهداشت رفع شوند.
 
وی نسبت به پایین بودن سواد تغذیه‌ای مردم در سطوح مختلف جامعه نیز هشدار داد و بر  نقش مؤثر آموزش و پرورش در افزایش آگاهی مردم تأکید و تصریح کرد: تشکیل بسیج آموزشی برای تبلیغ و فروش مواد غذایی سالم و همگام‌سازی لیست اقلام ممنوعه و نظارت بر بوفه‌ها می‌تواند بر بهبود وضع تغذیه دانش‌آموزان و خانواده‌ها بسیار مؤثر باشد.

 

«تبلیغات» عامل شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم

فاطمه محمدی نصرآبادی مدیر گروه سیاست‌گذاری تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: علیرغم روند کاهشی قند و شکر مصرفی در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد مواد حاوی قند و شکر مثل شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی افزایش یافته باشد. با توجه به مقادیر توصیه‌شده درباره کل روغن‌ها و چربی‌های دریافتی از غذا (۳۰ درصد انرژی) و قندها (۱۰ درصد انرژی دریافتی) نیاز به اصلاح الگوی مصرف با توجه به تحلیل بازار احساس می‌شود.

 

وی درباره مهم‌ترین منبع دریافت نمک در سبد غذایی ایرانیان، گفت:  ۵۳ درصد نمک در سبد غذایی ایرانیان از نمک اضافه شده به غذا تامین‌ می‌شود، ۱۲.۵ درصد نمک از نان، ۵.۳ درصد از پنیر،  ۴.۷ درصد از دوغ و بقیه نمک‌ها از سایر مواد غذایی تامین می‌شود.

 

محمدی با بیان این که در ایالات متحده، غذاها و آشامیدنی‌ها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آگهی‌های تلویزیونی را تشکیل می‌دهند، گفت: در ایران میزان تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد است. در میان تبلیغات تلویزیونی در ایران، تبلیغات غذاهای چرب غلیظ از جمله شکلات، نوشابه، غلات حجیم (پفک)، بستنی‌ها و کیک‌ها بیشترین میزان را دارند. شواهد قوی حاصل از مطالعات نشان‌دهنده نقش مهم تبلیغات غذاهای ناسالم در شکل‌دهی عادات غذایی ناسالم به ویژه در کودکان و نوجوانان است.

 

از تبلیغات برای اصلاح رفتار تغذیه‌ای استفاده کنیم

دکتر هدایت حسینی رییس انستیتو تحقیقات تغذیه نیز در این نشست گفت: امروزه به نقش جادویی و سحرآمیز تحقیقات اعتقاد داریم. از ابزار تبلیغات می‌توان به جهت مثبت و یا خدای ناکرده منفی استفاده کرد. تبلیغات جزئی از اقتصاد حوزه غذا است‌ و باید واقعیت‌ها به مصرف‌کننده گفته شود.

 

حسینی با اشاره به تاثیر رسانه بر افکار و اعتقادات و آداب و رسوم بیان کرد: خوب است از تبلیغات برای اصلاح رفتار تغذیه‌ای استفاده کنیم. اگر لبنیات به مقدار زیاد تبلیغ شود، مصرف آن افزایش می‌یابد. اگر الگوی غذایی سالم در جامعه به وجود بیاید، مشکلات سلامت کاهش می‌یابد. آمار وزارت بهداشت نشان‌ می‌دهد که ۸۰ درصد علل مرگ و میر ایرانی‌ها بیماری‌های غیرواگیر است. می‌توان با تغذیه بهتر کیفیت زندگی را بالا برد.

 

شما هم می توانید در انتهای همین مطلب نظرتان را با دیگران در میان بگذارید.

 بازگشت به صفحه نخست




کد: 14031 تاریخ نشر: ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد بازدید: 350 ساعت: 12:58 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 چرا ب آ از جشن عکاسان سینما حمایت کرد/حس خوب در کنار برندینگ ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
2 آیا «تبلیغات مشروبات الکلی» بازی ایران و یونان را لغو کرد؟ ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
3 آیا نوشیدنی های لاغری تاثیری در کاهش وزن دارد؟ ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
4 چه موقع می‌توان با داستان سرایی مشتری جذب کرد؟ ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر
5 چگونه تبلیغات موثری داشته باشیم ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۴ آبان
6 عطاری هایی که "قرص برنج" بفروشند پلمب می شوند ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ آبان
7 تبلیغ سیگار در سوپرمارکت ها با کدام مجوز ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ آبان
8 فریب تبلیغات سوء برای فروش دستگاه‌های تصفیه آب را نخورید ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۸ مهر
9 جذابیت‌های بصری انیمیشن ۱۳۹۶ يکشنبه ۲ مهر
10 آیا تبلیغات تلوزیونی تاثیری بر الگوی مصرف خانوار ایرانی دارد ۱۳۹۶ چهارشنبه ۸ شهريور


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:

 


نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :  
 

  مکیدن انگشت در کودکان خطرناک است؟ رفلکس مکیدن به نوزاد حالت خوشایندی می‌دهد و باعث آ...

  زرده تخم‌مرغ به اندازه سیگار مضر است! لقمه: نتایج یك آزمایش جدید نشان داده است كه وقتی ص...

  پنج ماده غذایی که منجر به کاهش تری گلیسرید خون می‌شوند خطرات ناشی از چربی بالا که مرتبط با سنجش سلامتی و ...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت