به گزارش پایگاه خبری لقمه، دانیال خلج، کارشناس و راهنمای گردشگری در حاشیه این جشنواره در اهمیت گردشگری خوراک و غذاهای ایرانی سخن گفت و با اشاره به آمارهای انجمن جهانی سفر و غذا، اظهار کرد: براساس تحقیقی که این انجمن در سال ۲۰۲۰ انجام داده است ۵۳ درصد از هزینه تفریحات و سرگرمیهای گردشگران برای خوراک و نوشیدنی صرف شده است که این آمار تاثیر عجیبی در تولید ناخالص کشورها دارد.
او سپس با اشاره به بیتوجهیهایی که در برندسازی خوراک ایرانی شده است، بیان کرد: در تقویم جهانی روزی به نام کوکتل داریم که اتفاقا برای بدن مضر است و یا چند روز دیگر روز جهانی چیپس و شکلات است و یا روز جهانی سالاد سزار در تقویم جهانی ثبت شده است. کشورها با چنین اقدامهایی سعی میکنند توجه گردشگران را جلب کنند، آنوقت ما در ایران با این همه عنای خوراک و نوشیدنی نتوانستیم گردشگر غذا جذب کنیم.
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری همچنین به اثر اشتغالزایی گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: حفظ خوراکها به حفظ فرهنگ ایرانی منجر میشود. با وجود تنوع زیاد غذاهای ایرانی، رئوش تهیه بسیاری از آنها درحال فراموشی است و حتی خیلیها نمیدانند آن غذا متعلق به اجدادشان و یا زادگاهشان بوده است. در بسیاری از هتلهای چهار و پنجستاره هیچ تلاشی برای معرفی خوراک و نوشیدنی ایرانی نمیشود و این همه بیتوجهی به ظرفیتهای خوراک و نوشیدنی ایرانی در گردشگری شده است.
سامان گلریز کارشناس آشپزی و از محققان این حوزه نیز از بیتوجهی به تاریخ و ارزشهای فرهنگی در حوزه خوراک که سبب انقراض بسیاری از غذاها شده است، سخن گفت و اظهار کرد: همانطور که یوزپلنگ درحال انقراض است خیلی از غذاهای ایران هم درحال انقراض است. کاری که میتوان انجام داد این است که یک مرجع درباره غذاهای ایران داشته باشیم و امیدوارم بتونیم میراث فرهنگی را تشویق کنیم تا افراد مختلف به شهرها و روستاها باید بروند و تحقیق کنند و اطلاعات این حوزه را گردآوری کنند.
او همچنین گفت: تاریخ آشپزی ایران مدیون بانوان ایرانی است، چون درحالیکه نه کتاب و نه نوشتهای از گذشته خوراک ایرانی باقی مانده بود، زنان این سرزمین، دانش غذا و نوشیدنیهای این سرزمین را نسل به نسل انتقال دادند.
در ادامه، امیر الهمانی، فعال گردشگری و مدیر استارتآپی که در ارتباط با معرفی آشهای ایرانی است و در این مراسم آغاز به کار خود را اعلام کرد، گفت که این استارتآپ به مستندنگاری، معرفی، آموزش، برندسازی و جمعآوری اطلاعات آشهای ایرانی و اشتغالزایی بانوان منجر میشود و به شکلی غیرمستقیم فرهنگ ایران در زمینه خوراک را ترویج میدهد و به احیای گردشگری خوراک منجر میشود. از همین رو، تلاش میکنیم در آینده و در صورت همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جشنواره بزرگتری در یکی از استانهای کشور برگزار شود.
خبرنگار: آزاده فضلی
خبرنگار: محمدصالح حجت الاسلامی
بازگشت به صفحه نخست
نقل از :ایسنا