راه‌اندازی معاونت بازار در وزارت جهاد کشاورزی


یک کارشناس کشاورزی بر ایجاد معاونت بازار در وزارت جهاد کشاورزی برای دادن اطلاعات بازار به تولیدکننده و مصرف‌کننده تاکید و اظهار کرد: این بخش می‌تواند کمک مناسبی برای بازاررسانی محصولات کشاورزی و دامی باشد.

به گزارش لقمه، هومن لیاقتیف- رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتیاظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با ایجاد معاونت بازار یا حداقل یک اداره کل برای بخش بازار، اطلاعات بازار را به دست تولیدکننده و مصرف‌کننده برساند.

وی اقدام بعدی را نقش حمایتی برای ایجاد شفافیت در بازار برشمرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند نقش‌های حمایتی برای ایجاد شفافیت در بازار ایجاد کند و با حمایت‌های آموزشی و ترویجی، کشاورزان و صادرکنندگان را کمک کند.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: اقدام دیگری که می‌تواند در خصوص بازار محصولات کشاورزی انجام شود تقویت تعاونی‌های روستایی و کشاورزی است. تعاونی‌ها باید با ابزار بازار آشنا شوند؛ به نحوی که حقوق اجتماعی اعضا در آن لحاظ شود. دولت نیز باید این اعتماد به نفس را در تعاونی‌ها ایجاد کند که می‌توانند بازوی اجرایی قوی‌ در بازار محصولات کشاورزی باشند.

لیاقتی گفت: در فرآیند بازاررسانی محصولات کشاورزی، تولید، بسته‌بندی، قیمت‌گذاری، تبلیغات و توزیع حلقه‌های به هم متصلی هستند که اصطلاحا به آن مارکتینگ گفته می‌شود.

وی با بیان این‌که در ایران به مساله‌ مارکتینگ اهمیت زیادی داده نمی‌شود، افزود: به همین نسبت در کشاورزی به روند بازاررسانی توجهی نمی‌شود.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به پیشتازی انار ایران در سال‌های گذشته در بازارهای جهانی گفت: در دهه 90 میلادی صادرات انار ما به کشور آلمان در بالاترین سطح خود قرار داشت. در سال 2010 نیز مصرف انار در آلمان زیاد شد اما در این بازار خبری از ایران نبود و کشورهایی مثل ترکیه، اسپانیا، آمریکای شمالی و ... جای ما را گرفتند که دلیلش هم بی‌توجهی ما به مسائل پس از تولید و مارکتینگ بود.

به گفته‌ لیاقتی امروزه محصولات کشاورزی در جهان با بسته‌بندی‌های زیبا، بروشور و ... در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند که ما نیز باید به این مساله توجه بیشتری نشان دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در تولید کشاورزی ایران، سلف‌خرها به کشاورزان پول می‌دهند و بابت این تسهیلات سود زیادی می‌گیرند که بانک کشاورزی با پرداخت وام و تسهیلات به کشاورزان باید به آنها در این خصوص کمک کند.

این کارشناس کشاورزی افزود: البته به دلیل نبود تعاونی‌های کشاورزی منسجم در بسیاری از نقاط ایران وجود سلف‌خرها لازم است و حذف آنها منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا به هر حال در تولید و توزیع محصولات نقش دارند.

لیاقتی وجود بورس کشاورزی را منوط به داشتن یک بازار رقابتی دانست و گفت: داشتن بورس کشاورزی بسیار مفید است اما برای کشاورزی ما فعلا زود است. بورس، ساختار، شفافیت و بازار رقابتی نیاز دارد که ما هیچ‌کدام را نداریم البته مخالف ایجاد بورس نیستم اما نباید در صورت ایجاد نیز نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم.



بازگشت به صفحه نخست


نقل از :ایسنا

کد: 5541 تاریخ نشر: ۱۳۹۲ يکشنبه ۱۹ آبان بازدید: 1842 ساعت: 4:11 عصر
نسخه چاپی نسخه چاپی     ارسال به دوست

اخبار مرتبط با این خبر

ردیفتیترتاریخ
1 تعاونی‌ها سهمیه‌ ویژه گوشت قرمز می‌گیرند+گزارش ویدئویی ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۴ دي
2 تخلف در افزایش قیمت مرغ/ علت گرانی مرغ چیست؟ ۱۳۹۸ جمعه ۱۱ مرداد
3 ژاپن بزرگترین خریدار پسته کال ایران ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
4 افت تولید فرآورده گوشتی از ۱۵۰ هزار به ۸۰ هزار تن در ۴ ماه/ لغو صادرات به دلیل گرانی گوشت ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۸ مرداد
5 ۵۰ درصد فرهنگیان سبد کالای ماه رمضان را دریافت کردند ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۱ مرداد
6 ابهام در سلامت انبه‌هایی که مرزنشینان غیرقانونی وارد می‌کنند ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۴ تير
7 خرید بیش از یک میلیون تن گندم از سوی اتحادیه تعاونی‌های روستایی ۱۳۹۲ پنج شنبه ۱۳ تير
8 طرح رحمت در استان كرمانشاه اجرا می شود ۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت
9 عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با تخفیف 30 درصدی ۱۳۹۱ چهارشنبه ۲۷ دي
10 عدم افزایش مجدد قیمت لبنیات ۱۳۹۱ يکشنبه ۲۶ آذر


نظرات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نظر شما

نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی:



نظرسنجی

عضویت در خبرنامه
نام :
ایمیل :
 

  ظروف یکبار مصرف مناسب با مواد غذایی گرم کدامند؟ در ایام ماه محرم و صفر که بازار نذری داغ است، ظروف...

  با این میوه‌های پاییزی به جنگ آلودگی هوا بروید عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ا...

  پرخوری عصبی را بشناسیم پایگاه خبری لقمه: در این بخش سعی داریم شما عزیزان ...

موارد بیشتر...
ورود کاربران
نام کاربر:
کلمه عبور:
یاداوری کلمه عبور عضویت در سایت